Ben bezig met de demontage van een C.Muller (Luik) zakhorloge en weet niet hoe ik de twee centrale delen van elkaar moet krijgen (zie foto’s). Ik heb al een canon pinion verwijderd.
Heeft iemand een suggestie voor mij, een beginner.
Uhm ik zie geen foto?
Bij veel oude zakhorloges zit er een centrale pen door het rad en de minutenpijp.
Ja ik zou even de brug terug over het rad zetten en dan via de kant van de minutenpijp de as eruit tikken, een triebniet is hierbij zeer handig.
Je rad lijkt overigens zo krom als een hoepel, maar dat ligt hoop ik aan de camera.
Hallo TKH,
Hartelijk dank voor je hulp. Het rad lijkt inderdaad krom door de camera.
De stift is eruit (m.b.v. triebniet), maar sprong weg en is nog niet gevonden. Op zoek dus naar een vervanger…
Mag ik je overigens vragen hoe je de platine reinigt? Ik heb een oude Elma Elite met Elma Red 1:9 gebruikt met onvoldoende resultaat. Met wettentips/pegwood en wasbenzine wel wat beter maar niet schoon. Ook ultrasoon en wattentips met aceton geven geen verbetering.
Groet,
Peter
Zeg maar Tim!
Gewoon tandenborstel en wasbenzine werkt prima, daarna spoelde ik na met IPA (muv delen met schellak als anker en balans).
Nu heb ik een Elma met Suprol en WF.
Zou toch even zoeken met een magneet oid want vervangen kan best eens tegenvallen. Deze pen bepaalt namelijk de frictie voor de wijzerspanning.
Ok, Tim, dan doe ik daar extra moeite voor. Heb ook niet zomaar een vervanging die past.
Succes Peter
Tim heeft je al prima adviezen gegeven!
Mijn tip: een lange magneetstrip ( ik heb een Ikea sleutelhangerstrip) kan je heel vaak redden!
Ook fijn: rubber werkmat en een hele goede lamp…
Ik heb wel eens wat onderdelen in een swiffer gevonden dus dat werkt ook maar is met name voor kleine veertjes denk ik ipv dit soort pennen.
Dank, ook aan Bas en Lexie.
Ik vrees dat ik jullie vaker lastig ga vallen op dit forum. Ik ben er blij mee.
Peter
Prima toch, zo ben ik begin dit jaar ook begonnen
Je hebt in ieder geval al bovengemiddeld veel gereedschap voor een starter zo te horen!