Goedemorgen, ik heb een Ebel Classic Wave horloge gekregen die niet loopt, want het tweede deel van de stift (waar ook de kroon aan vastzit) is los van het deel in het horloge. Of kan ik het kleine stuk wat nog in het uurwerk zit verwijderen en dat weer aan het grote deel van de stift met kroon bevestigen?
Het is moeilijk te zien op de foto maar als het goed is dan passen beide delen in elkaar. Als het uurwerk in de kast zit en je plaatst de kroon terug dan moet je deze ietwat draaien zodat ze in elkaar vallen en dan doordrukken zodat ze in elkaar klikken.
Deze constructie is vrij standaard voor monobloc horloge kasten. Mocht er iets zijn afgebroken dan moet je op zoek naar een nieuwe stift.
De foto is niet scherp genoeg.
Je kunt eerst proberen te controleren of het uurwerk nog wil tikken door de rest van de stift die nog in het uurwerk steekt in te drukken (als dat kan). Het uurwerk zou dan moeten gaan tikken als de batterij goed is.
Als de stift niet verder ingedrukt wil worden dan is het uurwerk niet in orde.
Is het een deelbare stift?
Je kunt de rest van de stift er uit trekken door het messingkleurig pennetje of het pennetje vlak bij de rand in te drukken. Als op de rest van de stift schroefdraad aanwezig is, kun je ook een extender aanbrengen.
Ik heb zelf het vermoeden dat de stift er met geweld uit is getrokken, en dat het uurwerk nu dus in uitgetrokken positie in stilstand staat. Batterij vernieuwen en stift indrukken om te zien of deze loopt en dan terugplaatsen.
Wees erg voorzichtig met dit soort acties, caliber 83 onderdelen zijn erg moeilijk / niet te verkrijgen en als de as die nog in het uurwerk met teveel kracht ingedrukt wordt dan zijn de wijzerplaat pootjes verbogen.
Is geen klus voor een liefhebber of beginnend horlogemaker.
Kroon is zeker lek, zie de oxidatie van de as die aan de kroon zit. De kroon wordt al sinds 1996 omgebouwd naar een ander model met verwisselbare pakking, deze heeft nog de oude uitvoering.
Ik heb eerst inderdaad getest wat het horloge deed indien ik het korte deel van de stift indrukte, en het horloge loopt dus dat is al positief. Verder heb ik dat korte deel inderdaad kunnen verwijderen door met een klein pinnetje in het gaatje bij de horlogerand te drukken. Dus het is nu alleen nog het probleem van de stift weer in goede orde te krijgen. Ik heb het horloge verder dicht gemaakt. Ik moet nu of een nieuwe stift hebben of iemand vinden die die 2 delen weer 100% in elkaar kan zetten (kan ik helaas niet zo maar 1,2,3 in elkaar duwen).
Heb je vast kunnen stellen of er nog schroefdraad op het deel zit dat je hebt kunnen verwijderen?
Je kunt hier bekijken wat je nodig hebt.
De bovenste 2 zijn die in elkaar passen, de derde verlengt de stift.
Of, als je hier kijkt en zoekt op ‘eb 83 stem’ kun voor $25.00 een nieuwe stift kopen.
Zet er geen vaste stift in, krijg je nooit meer zonder beschadigingen uit elkaar.
De deelbare as moet gewoon in elkaar geklikt worden. Eerst het deel in het uurwerk terug plaatsen en uurwerk met wijzerplaat in de kast zetten. Dan de kroon met vrouwelijk opwind-as deel op het uurwerk klikken. Zorg voor goede uitlijning.
Naar de omschrijving uit heeft u echter niet al teveel ervaring op horloge gebied en zou het aan de vakman over laten. De kroon moet vervangen worden samen met de bus [ tube ] in de kast. Echter zal dit niet de oorzaak zijn van niet goed functioneren van het uurwerk.
Horloge dichtmaken (Lunette definitief vastschroeven) is niet verstandig , is het uurwerk wel goed gecentreerd zodat het kroondeel (vrouwtje) wel goed over het stiftdeel in het uurwerk (mannetje) kan klikken zonder veel kracht te zetten
Hoe dan ook , wat reeds eerder aangehaald werd , het is geen horloge voor beginners en niet gemodificeerd blijft het een niet waterdichte Ebel
Na veel geduld en voorzichtig werken heb ik uiteindelijk met jullie hulp en wat hulp verder op internet het horloge volledig waterdicht en werkend in elkaar gezet.