Verwisselen horlogeband bij een horloge met “drilled lugs”

Hallo leden,

Ik heb een vraag aan jullie over hoe je een horlogeband moet verwisselen bij een horloge met “drilled lugs”. Normaal snap ik hoe het werkt. Gewoon het dunnen ronde uiteinde van een springbar removal tool gebruiken. Bij dit specifieke model horloge gaat dat niet omdat de gaatjes van de lugs zeer klein zijn. Het gaat om de lorus rxf41ax7 (dan hebben jullie een idee). Hoe moet ik dan nu de spring bars verwijderen? Heeft iemand een speciaal apparaatje in gedachte of volstaat een alledaags huis tuin en keuken dingetje?
Alvast bedankt voor de reacties.

Een paperclip of de holes niet gebruiken

Koop een Bergeon springbar tool. Prikker hiervan werkt prima.

Hallo,

Ik zal de holes wel moeten gebruiken, want er zitten spring bars zonder kraag in, dus ik krijg ze anders niet eruit.

Hallo,

Ik heb deze tool, maar de gaatjes zijn te klein voor het uiteinde om erin te passen.

Zit er misschien een gereedschapje bij het horloge zelf? Ergens in de doos?

Aha, zijn er geen kleinere opzetstukjes? Misschien kan @Captaingingerbeardd wat regelen.

Hallo,

Nee, helaas niet.

1 like

Misschien met een naald, en evt vingerhoedje en uiteraard voorzichtig :+1:t2:

Dat is iets wat ik eens kan proberen. Het is alleen zo dat het ook een oplossing voor lange termijn/vaker gebruik moet worden. Dus ik heb Deniz een bericht gestuurd met de vraag of hij extra kleine tooltjes daarvoor heeft.

2 likes

Hallo,

Ik dank jullie voor de antwoorden maar ik heb een beetje een blunder gemaakt. De tool past namelijk perfect en er is zelfs nog wat speling over. Ik had niet eerst geprobeert of het paste maar dacht op het oog te kunnen zien dat de tool te dik was. Sorry.

Voor de mensen die erin zijn geïnteresseerd, ik heb een zwart lederen bandje van Amazon aan het horloge gezet. Kostte €8,95, ziet er mooi uit en ben benieuwd hoe lang het bandje goed blijft.

1 like

Nog wel even een vraagje aan jullie over het type spring bars die in het horloge zitten. Als ik ze ooit eens moet vervangen, kan ik dan ook gewoon 18mm spring bars met dubbele kraag gebruiken?

Lijkt me niet verstandig om die te gebruiken. Drilled lugholes zijn voor kraagloze pushpins (of andersom)

Wat is de lugsize van deze? 18mm?

De lugafstand (breedte horlogeband) is 18mm