Verzameling, collectie, samenraapsel, wat heb ik hier nu eigenlijk?

Hallo horlogevrienden,

Inmiddels ben ik een kleine drie jaar actief op het forum hier en is mijn clubje horloges langzaam gegroeid tot een twaalftal exemplaren. Horloges waar ik me van tevoren in heb verdiept, veel over gelezen, lang naar gezocht en uiteindelijk gekocht. Andere zag ik hier in het blauw staan en kocht ik relatief snel. Sommige horloges hebben een persoonlijk verhaal, anderen heb ik niet zoveel (meer) mee.

Nu het er de laatste tijd wat meer zijn geworden, merk ik dat er weinig lijn in mijn horlogekist zit. Er zit een aantal usual HF-suspects tussen (Sarb’s (2x), SKX en casiootje) en een paar wat minder voorkomende verschijningen. Verder is het quartz en automaat, analoog en digitaal, wit of donkere plaat.

Ik merk dat er nog heel veel is dat ik wil uitproberen. Op mijn lijstje staan nog een Casio Oceanus S100 en T200, de Baltic MR01 met salmon dial, de Bulova Lunar Pilot (waarvan ik verwacht dat die te groot voor mijn pols zal zijn) en ik loer ook nog steeds naar de Delft Watch Works HFLE in het blauw. Ik richt me nu nog erg veel op de categorie tot 1000 euro. Alleen de Sinn was (nieuw) net een tikkie duurder. In het wat hogere segment heb ik vooralsnog alleen de Tag Heuer Monaco op mijn lijstje staan.

Velen zullen mij voorgegaan zijn. Vandaar mijn vraag: wat deden jullie toen je bemerkte dat je niet echt een verzameling had of een collectie? Ben je gaan focussen op iets specifieks als uurwerk, stijl of merk? Ben je langzaam gaan upgraden? Of ben je gewoon doorgegaan met het aanschaffen van wat je aanspreekt?

En meer specifiek: Wat adviseer je me te doen? Vind je dat ik bepaalde horloges weg moet doen, of dat ik er juist een moet zou moeten kopen die ik echt zou moeten hebben? Ik laat expres in het midden welke horloges voor mij bijzonder zijn, zodat iedereen zijn gewaardeerde ongezouten mening kan geven :wink:

15 likes

Dit :point_up_2:

Alles eruit en Rolex kopen. Maakt niet uit welke.

Oris 65 :beers:

4 likes

Persoonlijk, maar dat is mijn eigen smaak, zou ik de Sinn, de Hamilton, de SKX en de beide Alpinisten houden.
De rest vind ik niet heel spannend. Een Sixty-Five zoals hierboven genoemd zou inderdaad een coole aanvulling zijn. :+1:

:point_up: En dit. Het gaat immers vooral om wat jou aanspreekt.
Wat niet wegneemt dat hier en daar een beetje upgraden natuurlijk altijd een leuk proces is, maar in je eigen collectie die je maar eigen smaak inricht kun je in principe niks fout doen.

3 likes

Ik had exact dezelfde lijst in mijn hoofd. En als de monaco erg trekt, ervoor gaan dan. Tot 1000€ lijkt min of meer uitgespeeld. Niet iedereen wil verzamelaar zijn, en niet iedereen hoeft een uitgebalanceerde collectie.

2 likes

Ik heb een beetje hetzelfde heb Eco-drive horloges Quartz, digitale en automaten. Oris ,Citizen ,Yema enz. Alles bij elkaar ook 12 stuks. Nu zat ik er ook aan te denken moet ik iets verkopen en voor upgraden gaan. Heb besloten voorlopig om het niet te doen elke keer als ik naar mijn box kijk ben ik er gewoon heel erg tevreden mee en ben ik bang dat ik nu spijt krijg. Dus ,maar een box erbij kopen😄.

Ik heb wel besloten om heel kritisch te kijken wat ik wil qua automaten dat moeten er uiteindelijk max 6 worden. En dat moeten voor mij topstukken zijn. En niet meer dan 6 ivm met dat er ook service kosten bij komen.

Dus ga iedergeval ooit voor de Monaco zou ik zeggen.

1 like

De G ligt ondersteboven :upside_down_face:

Verder een mooie collectie, lekker divers. Zo heb je voor iedere situatie een passend horloge. De horloges met een verhaal niet weg doen, krijg je wellicht spijt van…

1 like

Puur even zoals ik het zou benaderen, maar doe vooral wat goed voelt.

Ik zou vooral even kijken naar de verzameling nu op een paar punten;

  1. Wat trekt je aan het horloge?
  2. Wat trekt je niet aan het horloge?
  3. Heeft het horloge nog een emotionele lading?
  4. En als extra toch ook, wat denk je dat het nog waard is?

Op de eerste drie deel je dan in wat blijft, gewoon horloges op volgorde leggen. Links wat je het meeste doet, rechts wat je het minste doet.

Dan ga je aan de rechterkant kijken, wat levert het mogelijk nog op? Is de moeite om het te verkopen het waard? Ja, verkopen! Nee, lekker houden, maar niet behouden voor de “collectie”. Eerder voor een keertje klussen, even wat anders of wat dan ook.

En zo breng je de collectie een beetje terug tot het formaat wat je acceptabel vind.

Nb; ik zie een groot verschil tussen collectie en verzameling. Verzameling is alles wat je hebt, collectie is iets wat waarde heeft (emotioneel, al is het “ik wordt gewoon blij als ik hem zie”).

1 like

Toffe collectie!
Ik zou vooral houden wat je leuk vindt (bijvoorbeeld de Alpinist, SKX, Sarb en Sinn), alle “restjes” verkopen en met het budget dat vrijkomt weer wat leuks terugkopen. Zo voelt het toch weer als een refresh van je collectie :slight_smile:

1 like

Precies dit :ok_hand:

1 like

Wat wij adviseren is niet belangrijk. Dat is slechts onze mening. Koop gewoon wat je leuk vindt en binnen je budget past, want je doet vooraf al goed onderzoek. Verkoop wat je niet meer leuk vindt of weinig draagt en ga gewoon door waar jij je fijn bij voelt.

Ik lees ook dat een aantal een Oris Divers 65 adviseren… het is inderdaad een erg fijn en leuk horloge. Leuke toevoeging als jij het uiteraard ook mee eens bent.

2 likes

Of afmelden van dit forum en een leven gaan leiden, of

4 likes

Verplicht jezelf ieder horloge een week lang te dragen en binnen 12 weken zal je weten wat weg mag. Om te weten of de pudding lekker is moet je hem proeven.

1 like

Hetgeen waar je niet veel meer mee hebt verkopen, ondanks dat je ze misschien nog wel mooi vind iedere keer dat je ze uit de doos haalt. Ik heb dit ook een tijd gehad met mijn ‘oude’ horloges. Dit zorgde er alleen maar voor dat ik mezelf tegen hield om mijn collectie te upgraden. Begin vorig jaar kon ik de ‘oude’ horloges eindelijk los laten en ben ik begonnen met verkopen. Ik heb nu een compleet nieuwe collectie, waar ik erg blij mee ben.

1 like

Vanaf het begin, nu ongeveer 1.5 jaar geleden, heb ik een aantal criteria opgesteld langs welke ik mijn verzameling horloges zou willen aanschaffen, tegen de achtergrond van “tijd kopen”. Inmiddels heb ik er 25 en er zit nog 1 in de pijplijn. Mijn criteria zijn:

  • koop wat je mooi vind
  • in verschillende merken
  • uit verschillende landen
  • in verschillende kleuren
  • met verschillende aandrijving
  • met verschillende functies
  • eventueel met kenmerken die aan mij persoonlijk zijn te verbinden (bijv geboortejaar)
  • nieuw of zgan of vintage, maar dan klasse
  • met gematigd prijsniveau

leidend tot een verzameling waarop ik trots ben, bestaande uit horloges die ik allemaal afwisselend graag draag en waarbij verkoop niet aan de orde is.

Hopenlijk bevat deze aanpak enige aanknopingspunten bij de samenstelling van de verzameling horloges.

1 like

Dat is wat ik heb gedaan.
Ik heb lange tijd veel horloges gekocht en verkocht. van tussen de 100 en 250 euro. Veel Seiko, Orient, wat russen en ik ging wat van vintage proeven. De eerste omslag kwam toen ik voor het eerst een horloge kocht van 600 euro. De volgende drempel was een echt duur horloge. Ik heb heel lang moeten nadenken of ik een Speedmaster wilde kopen, gelet op de prijs. Gedaan en toen kwam ook een Navitimer.

Maar: als ik jouw verzameling zo zie dan vind ik dat serieus een heel leuke verzameling, vanwege de afwisseling. Seiko’s, Hamiltons, G-Shock, een horloge van Nederlandse bodem.
Mijn eigen verzameling is net zo’n zooitje ongeregeld: Speedmaster, Navitimer, Presage, Alpinist, DWW hfle, Pellikaan hfle, een Lip quartz en de Constellation uit 1966 van mijn vader. Zit geen enkele lijn in.

Mijn advies: geen thema in je verzameling gaan maken. Je houdt duidelijk net als ik van afwisseling. So what als er geen lijn in zit, het maakt het kiezen in de ochtend des te leuker (“deze staat goed bij mijn trui”). Ik zou als ik jou was dan ook gewoon blijven kopen wat je mooi vindt, dat geeft de meeste voldoening denk ik.
Maar: áls je gaat upgraden dan zou ik een paar horloges verkopen. Want hoe meer horloges, hoe minder polstijd per horloge. Zelf vond ik dat een bezwaar toen ik de Speedmaster en later de Navitimer had, en om die reden heb ik toen de collectie ingekrompen door er een stuk of 5 te verkopen. Je zit nu op 12. Als je een horloge van een paar duizend euro koopt zou ik de helft wegdoen denk ik.

5 likes

Hoi,

Ik ben zelf een jaartje of 5 bezig met de hobby. Ik werkte 5 jaar geleden nog in een sportschool en heb toen na lang sparen een Breitling ocean colt automatic gekocht. Jaartje gedragen en toen voor ongeveer het zelfde bedrag gekocht. Het hebben van één mooi horloge gaf veel voldoening en heb hem een jaar lang iedere dag gedragen.

De drie daarop volgende jaren heb ik veel horloges gehad tussen de €250 en de €500. Meer horloges hebben maakte dat ik ook meer ging kopen. Ik verdiende meer door het afronden van mijn studie en een vaste baan … maar dit gaf geen rust en ik droeg de horloges steeds met minder plezier.

Inmiddels heb ik weer één vast horloge, namelijk een Rolex Submariner uit 1996 (mijn geboortejaar). Ik draag hem dagelijks en ben niet van plan hem ooit nog van de hand te doen. Soms koop ik er een ander horloge bij (of twee) puur voor de fun. Maar uiteindelijk hoe veel horloges ik ook heb … één topper geeft wel het meeste “rust” :sunglasses:

1 like

Ik heb niet echt een specifiek advies maar zelf zorg ik ervoor dat ik niet zo’n collectie krijg. Bij elkaar kost het vrij veel geld en als je het aan 1 horloge uitgeeft heb je pas een mooi stuk.

Mijn passie ligt echt bij een elegante dresser en heb wat knaken neergelegd voor een Cartier tank. Nu is het voor mij genoeg. Uiteindelijk bezit ik wel toch 6 horloges.

Mijn advies aan ieder nieuw horloge enthusiast. Koop niet een box lower tier horloges maar ga voor 1 of 2 pronkstukken die complimentair aan elkaar zijn (sport en dresser).