Verzameling starten - tips gevraagd

Welkom en je hebt al een leuke lijst samengesteld. Maar zoals al eerder is gezegd, draag wat jij leuk vindt. In ieder geval ziet de Lunascope er goed uit. :+1:t3:

1 like

1 like

Onderscheidend vind ik als t niet lijkt op vele andere horloges. Wellicht is mijn lijstje daarin nog niet onderscheidend genoeg maar zoals al gezegd is, ik verwacht idd nog veel te leren en verwacht dat mijn smaak daarin nog verder ontwikkelt. Het lijstje is opgesteld omdat ik dat wel de mooie verschillende types zijn die bij mijn smaak passen en nog relatief betaalbaar zijn. Ik ben zeker van plan om alles zelf te dragen. Fijn al jullie reacties en verwacht nog veel tijd op t forum door te brengen.

2 likes

De horloges op de lijst hebben allemaal wel iets qua complicatie of “ quirk “

Kijk eens naar wat andere movements, horloges uit het oosten etc

Gaat een wereld voor je open :grin:

Moet ik hem helaas gelijk geven! De meeste kinderen interesseert het niet! Punt! En jij hebt waarschijnlijk een mooi scenario in je hoofd, hoe je het horloge wilt overdoen en hoopt dat je kind het helemaal fantastisch vind… bla bla bla!

Vergeet het! Koop de horloges voor jezelf. En mocht je er een willen doorgeven, dan doe dat! Maar wees niet teleurgestelt, als het niet loopt zoals je je dat voorstelt!

En vanwege je “collectie”… koop dat wat jij mooi vindt! Onderscheidende horloges? Nog zo´n onzin! Je koopt ze toch niet voor de rest van de wereld?

Tja, waarschijnlijk niet dat wat je had gehoopt te lezen… maar helaas is de realiteit anders als je dacht! En mocht je kind de zelfde interesse aan horloges hebben of ontwikkelen. Wees blij! Mijn kinderen interesseert het minder als de fiets die in China omvalt!

4 likes

Welkom op het forum! Mooie ambities. :ok_hand: :+1:

3 likes

Welkom!

Het is een mooi streven je kind iets unieks en waardevols na te laten en daar is helemaal niks mis mee. Realiseer je wel dat tegen de tijd dat je zoon oud genoeg is, deze horloges allemaal een onderhoudsbeurt nodig zullen hebben. Hoe gecompliceerder en duurder een horloge, hoe duurder het onderhoud in de regel ook is.

Ik vind je lijstje zeker mooi, doe hier lekker kennis en inzichten op, dan laten wij ons graag meenemen in jouw horlogehobby!

1 like

Welkom! :raising_hand_man:t2:

Advies mbt verzamelen is lastig want erg persoonlijk.

Zelf neig ik naar duikers en binnen die categorie zorg ik voor niet teveel ‘overlap’.
Verschillende merken, maten en kleuren.
Eindcriterium is altijd ‘Vind ik het mooi, heel mooi’?
Wat anderen mooi of niet mooi vinden is totaal niet belangrijk.

Van iedere horlogecategorie probeer ik er minstens één binnen te harken.
Chronograaf, dresswatch, daily beater, digitale GShock, fieldwatch, flieger, en datzelfde kun je met vintage horloges doen.
Daar heb ik meer per land verzameld. Duits, Japans, Amerika, Zwitserland.
Mijn oudste vintage is uit ca. jaren dertig. Grootste deel jaren ‘50, ‘60.

Maar altijd ‘Vind ik het horloge mooi, heel mooi?’.
Die vraag is inmiddels meer dan honderd maal positief beantwoord.:blush:

Tip: probeer te ontdekken wat je grailwatch is.
Zodra je dit horloge hebt kun je achteroverleunen want daarna is het klaar.
Je komt dan in een staat van grote rust en kalmte. Bandje hier, bracelet of claspje daar, lekker rommelen zonder grote uitgaven.

Veel succes en vooral veel (draag)plezier! :facepunch:t2:

1 like

Als je een horloge met onderscheidend karakter zoekt , zou je eens naar iets met een porseleinen of emaille wijzerplaat kunnen kijken. Seiko heeft er een aantal die nog redelijk betaalbaar zijn (tot 2k ongeveer).
Zoals deze, die ik heb

1 like

Welkom hier op dit mooie forum, al eerder gezegd zie ik maar schaf gewoon aan wat jij mooi vindt. Zo ben ik ook begonnen.

@Fate_Amenable_To_Change heeft een mooie emaille Presage die het nest mag verlaten!

1 like

Welkom, en wat is onderscheidend deze dagen … gewoon kopen en dragen wat bij jou past.

Daar kijk ik dan overheen zeker, volgens mij verkocht?

1 like

Staat niet in het blauw maar mag/mocht wel weg laatst.
Weet niet of hij er nog is…

Mijn tip? Koop wat je mooi vindt.

Ik heb absoluut niks met de Portugieser, of met IWC, bijvoorbeeld. Ik zou dan eerder een Junghans Chronoscope scoren, ook al vind ik die al matig.

Zo vind ik tourbillons ook stom. Ooit waren ze relevant in zakhorloges, maar sindsdien zijn het cliché complicaties om te demonstreren dat je hem uit de horologische broek kunt rollen.

Tot slot vind ik een Speedmaster niet bijster onderscheidend. Althans, niet onder liefhebbers.

Nomos is leuk.

Maar aan die meningen heb jij geen reet. Het is jouw smaak, jouw pols, en jouw kleedstijl. Koop wat je mooi vindt en laat een ander gewoon in z’n sop gaar koken.

2 likes

Leuk vooruitzicht van wat je wilt.
Maar waarom persé een “collectie” willen opbouwen?

Doe lekker wat je zelf wil, als je tevreden bent met het horloge wat je nu om hebt is dat ook goed.
Het is hier geen vereiste dat je meerdere horloges moet bezitten :wink: ( al lijkt dat soms wel zo )

En welkom trouwens :hugs::pray:

1 like

Je lijkt van drukke horloges te houden, en ik vermoed een pols van 17cm:

• Nomos: zeker de doorkijkboden nemen
  • IWC: zou kunnen te groot zijn. Als aanloper kun je de Junghans Max Bill Chronoscope eens proberen
  • FC: duur, zou ik persoonlijk skippen of vervangen door een JLC MUT Moon 36mm
  • navitimer: niet groter dan 41mm gaan
  • speedy: ga voor de nieuwe band, draagt beter op kleine polsen.

Ik mis nog een beater in je collectie. Iets waar je zo de zee mee in kan. Seiko Prospex ofzo. En misschien moet je je ook eens inlezen in de El Primero. Uit de jaren 1990-2010 hebben ze betaalbare mooie dingen.

Als je wil mag je mijn plaats over nemen op de fiffer lijst. Kan je helpen om te zien of je echt die FC wil.

2 likes

Rolex.

Iedereen doet t anders. Zelf zou ik een horloge kopen wat klikt, en zodra je geld/zin/reden hebt een volgende.

Door elk horloge even te dragen kom je er achter of t iets voor je is, of niet.

Sommige horloges zijn tof op fotos of bij een ander maar doen t niet voor je als je ze zelf gekocht of gepast hebt. That’s fine too.

2 likes