Verzekeren horloge

Beste medeforumlezers,

Verzekeren jullie (sommige) horloges tegen schade en/of diefstal?
Zo ja, vanaf welk bedrag en bij welke verzekeringsmaatschappij?

Bedankt voor de info!

Peter

Hmm, goede vraag. Heb zelf geen extreem dure horloges, maar toch als je er een aantal hebt zit je toch al snel op zeg 1500-3000 euro. Zelf denk ik dat het nog binnen je inboedelverzekering valt (sieraden vallen er meestal onder?), maar je vraag “vanaf welk bedrag” is iets waar ik wel benieuwd naar ben…dus ik lees ook aandachtig mee.

Wat ik overigens wel doe, is alle serienummers van de horloges vastleggen. Mocht er dan eentje worden gestolen, kun je een waarschuwing via bv horlogefora aangeven en je eigen horloge herkennen (en aangifte doen e.d.) als deze ergens anders wordt aangeboden.

standaard verzekering bij mij is tot 2500 euro die kun je aanvullen maar dan moet je je sieraden en horloges wel laten taxeren en om de paar jaar opnieuw en dat kost ook een bepaald percentage.
Ik heb wel gelezen dat andere een hogere vergoeding is bij een standaard verzekering.

Ik heb ongeveer 15 jaar geleden een Cartier verzekerd bij AMEV, nu ASR.
Ik betaalde toen F. 100,00 per jaar. Ze willen wel zien of het
origineel is dus je moet een echtheid certificaat kunnen overleggen.

Advies raadpleeg kostbaarheden verzekering, want daar valt het onder.
Dan zie je ook vanaf welk bedrag er verzekerd kan worden.

Gr Ben

Bedankt voor de informatie. Ik zal even kijken bij de kostbaarheden verzekering.

Ik doel trouwens niet alleen op verzekering voor inbraak, maar ook gewoon algemene verzekering.Dus voor als je horloge beschadiging oploopt die buiten de garantie valt.

Daar is de kostbaarhedenverzekering voor, stel je horloge wordt gerold in de tram of op de mark etc. Dan dekt die verzekering dat en ook beschadigingen door ongelukken…Maar je kan natuurlijk bij beschadigingen door derde altijd een
beroep doen op De aanspraakelijkheid voor particuliere Verzekering.
Die heb ik ook…stel ik rij met een winkel wagen per ongeluk een stelling omver
in de winkel, dan is dat gedekt. Let wel er mag geen opzet zijn natuurlijk.
Maar let ook op het eigenrisico hoeveel dat is.

succes gr Ben

Klopt ik heb een tijdje gepost dat de standaard inboedel verzekering van OHRA
max 5000 uitkeert.(sieraden/horloges)

Dat is nog steeds up to date.

Maar de reisverzekering die ik heb van interpolis dekt tijdens vakantie en trips
max 1250.(horloges)

Dus met je dure klokje op vakantie blijft een risico.

dus zoals één van bovenstaande posts al vermeldt is denk ik de kostbaarhedenverz
de beste optie.

Vriendelijke groeten.

N.Visser.

@ Squall,

Ik denk dat jouw informatie over verzekeringsdekkingen niet helemaal correct is.

Een inboedelverzekering, zoals de meesten van ons hebben afgesloten, bevat vaak een dekking voor diefstal van lijfsieraden.
Ik las b.v. in mijn eigen polis dat horloges vallen onder lijfsieraden, die tegen diefstal zijn verzekerd voor maximaal € 5.000,-.
Hierbij moet wel aan overige voorwaarden worden voldaan, zoals de plaats waar de goederen zich bevonden (in het verzekerde pand of andere met name genoemde plaatsen).
Deze omschrijving zou dus diefstal van een horloge in de tram of op de markt uitsluiten van gedekte verzekering.
Eenzelfde uitsluiting geldt voor beschadiging aan mijn horloge door een ongeluk dat door mij veroorzaakt is.
Extra in mijn polis: Bij gewelddadige beroving of afpersing buitenshuis geldt een maximum uitkering van € 500,- per gebeurtenis.

Dan over beschadiging aan jouw eigendom/horloge door derden.
Je doet voorkomen alsof je dergelijke schade vergoed kunt krijgen op grond van je eigen Aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (Avp). Dit is beslist niet waar.
Een door jou afgesloten Avp dekt je tegen de aansprakelijkheidsstelling voor schade die jij (zonder opzet) aan derden berokkent. (Het voorval met het winkelwagentje is hier een goed voorbeeld van.)
Maar wanneer iemand jouw horloge beschadigt, dan kun jij dat niet op jouw Avp verhalen.
Je zult degene die jouw horloge beschadigde aansprakelijk moeten stellen voor die schade. Die persoon kan zijn eigen verzekeringsmaatschappij o.g.v. zijn eigen Avp (er vanuit gaande dat hij/zij zo’n verzekering heeft afgesloten; wat lang niet altijd het geval is!) om uitkering vragen.
Het afsluiten van een Avp is niet wettelijk verplicht.

Reken je dus niet rijk en lees je polis(sen) goed door. Vraag desnoods aan je verzekeringsmaatschappij of tussenpersoon hoe het werkelijk zit.
Indien jouw omschrijving van dekkingen overeenkomt met jouw polis(sen), dan vermoed ik dat je premie(s) overeenkomstig hoog zal/zullen zijn.

Mocht ik in het bovenstaande onjuist of onvolledig zijn geweest, corrigeer me dan of vul mijn visie aan.

En laten we hopen dat we bovenstaande ellende niet mee gaan maken.

M.vr.gr.,
Flip.

Bij Interpolis zijn lijfsieraden tot 6k gedekt in de inboedelverz.

Nog even eem aanvulling en ter verduidelijking.

Ik heb zelf een kostbaarheden verzekering voor mijn Cartier. Dat houdt in
dat deze bij diefstal volledig wordt vergoed en een inboedeling verzekering
vergoed geen horloge die gerold wordt in de tram. Het heet niet voor niets inboedel verzekering. Wat betreft de AVP, die heb ik genoemd omdat deze natuurlijk
ook een bepaalde dekking geeft. Maar daar bedoel ik niet mee in combinatie
met je eigen sieraden maar meer stel dat een derde jouw horloge kapot maakt,
dan zou je na kunnen vragen of deze persoon zo’n verzekering heeft. Dus meer informatie over een soort verzekering. Ik werk namelijk al jaren in de verzekerings branch. Maar inderdaad lees heel goed en vraag uitvoerig over zo’n
kostbaarhedenverzekering. Want je weet, geld ontvangen dat doen ze maar geld uitgeven dat is andere koek.

Want als jij met je Rolex naar een volle discotheek gaat en hij wordt gerold dan zouden ze wel eens moeilijk kunnen doen…zo van ja het is natuurlijk wel een ruimte waar dit makkelijk kan gebeuren…blabla…

gr ben