Ik zou wel adviseren pas iets te huren als je ook 2x het maandbedrag van de huur kan ophoesten Zo heb je genoeg geld voor gemeentelijke belastingen, gas/water/licht en je boodschappen. En niet onbelangrijk: kun je nog wat een buffer opbouwen zodat als bijvoorbeeld de wasmachine stuk gaat je niet ineens in de problemen zit. Volgens mij vragen verhuurders daarom ook 2x of zelfs 3x de huur als inkomen tegenwoordig. Wat dat betreft snap ik die ‘2x kunnen veroorloven’ regel heel goed.
Uiteraard moet iedereen zelf helemaal weten wat hij of zij met zijn geld doet en het huishoudboekje eruit ziet. Spreuken als “Eerst sparen, dan kopen”, “Alleen lenen voor je huis”, “Alleen verzekeren wat jezelf niet kunt dragen”, “Je moet iets 2x kunnen veroorloven voordat je het aanschaft”, “Eerst genoeg buffer om een half jaar zonder baan te kunnen, dan pas rest uitgeven aan luxegoederen”, etc. zijn dan ook onderdeel geweest van mijn opvoeding. Misschien van de oude stempel, maar op financieel vlak heb ik wel daardoor altijd rust / nooit geen zorgen.
Gevaarlijke aanname denk ik. Heb zelf maar goedkope horloges maar iemand die 10k neergeteld heeft is niet perse zo dat hij er minder last van heeft…
Heb 1 keer een nieuwe auto gekocht nadat ik 4 jaar gespaard had ervoor je weet niet of iemand iets in zijn pauze heeft opgepikt of dat iemand gesappeld heeft om het te kopen.
@TheWornWatch misschien even een topic openen over je nieuwe baan ipv in elk topic er over te beginnen.
on topic:
Ik denk dat dure horloges verzekerd moeten zijn, klaar. Of je het nu onder een inboedel schaart of een aparte verzekering opent, maakt niet uit. Ik zou iedereen die er aan zit te denken nog wel willen aanraden de voorwaarden door te nemen, houdt er rekening meer dat:
je eerst moet nadenken over welk risico je het meest vreest (beroving, inbraak, enz)
jij misschien een horloge van 1000 euro niet veel vindt maar dat andere mensen dat heeeel veel geld vinden en je voor 100 euro wel willen beroven
horloges alleen verzekerd zijn als ze aan je pols zitten of in een kluis. Vergeten in een hotelkamer is dus niet verzekerd
je altijd een politierapport moet hebben voor de verzekering
de verzekering vaak ook meteen geldt voor je hele familie
Dat weet je inderdaad nooit zeker. Maar het over het algemeen is het natuurlijk wel zo dat mensen vand die van duurdere horloges hebben meer verdienen.
Nou, eigenlijk maakt dat wel uit. Een specifieke verzekering voor kostbaarheden biedt dekking buitenshuis. Dus (vaak) ook bij verlies, vermissing of beroving. Als je de horloges meeverzekerd onder je inboedelverzekering zijn ze verzekerd zolang ze zich in een stenen pand bevinden, met harde dakbedekking.
Nu ben ik toch wel benieuwd naar de werkelijke kosten van zo’n verzekering. @HanDavinci, @TheWornWatch wat kost zo’n verzekering jullie p/j?
Een kennis van me, en lang geleden hier volgens mij ook actief, heeft z’n eigen kantoor voor financiele diensten en heeft me ooit verteld dat de kosten van zo’n verzekering over de tijd gezien, niet afwegen tegen de waarde van het verzekerde goed, tenzij je gehele collectie a 50/100K in een keer zou worden ontvreemd.
Daarom ben ik werkelijk benieuwd naar de kosten die iedereen met verzekering heeft.
Ik kan je vertellen, dat een vriend van me heeft vertelt, dat bij Unive ongeveer 100.000 euro aan horloges zo’n 220 euro per maand aan verzekering kost