Verzoek hulp voor Longines Ultra-Chron

Beste leden,
Na de restauratie van deze Longines Ultra-Chron die werd uitgevoerd door mijn zoon die in het laatste jaar van zijn opleiding tot uurwerkmaker zit lopen we vast op het laatste onderdeel namelijk het gewapend plexi glas.
Wij zijn dus op zoek naar een gebruikt of liefst nieuw gewapend glas voor dit uurwerk.
Heeft er iemand dit liggen of kan er iemand ons de gouden tip bezorgen ?
Heb het internet al afgeschuimd maar tot dusver zonder resultaat.
Longines wil dit ook niet leveren zonder een complete service uit te voeren …
Help !

3 likes

Is het een regulier plexiglas of iets bijzonders? Een gewapend plexiglas klinkt wel gevaarlijk. Waarschijnlijk wordt daarmee een plexiglas met spanring bedoeld?

3 likes

Kan je de maten niet opmeten en kijken of er generiek misschien iets past ipv origineel? Bij glaasjes maakt het opzich niet zo uit vind ik tenzij het specifiek is zoals bol glas of met facetten.

1 like

Dit bedrijf al geprobeerd?

1 like

Gewapend plexiglas? Dat klinkt als een @Jurk in wording? Hier moet je wat mee kunnen :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Klopt inderdaad dat dit een glaasje met spanring betreft wat op zijn beurt het uurwerk klemt in de monoblockast :+1:t2:

De correcte benaming is weldegelijk “gewapend plexi” :wink:

Hey Frans,
Heb er net een mailtje naar gestuurd , bedankt voor het meedenken !!!

1 like

Dit komt volgens mij af van het duitse “armiert” maar in de volksmond in NL beter bekend als plexi met spanring.

3 likes

Ingedraaide spanring in het originele glas? Zo ja dan overzetten naar een universeel glas. Als uw zoon bijna klaar is met zijn opleiding tot horlogemaker dan zou dit toch niet zo’n lastige kwestie moeten zijn, helemaal niet met wat hulp van een docent.

2 likes

Eventueel een randje in draaien in een “gewoon plexi glas met de juiste buitenmaat/hoogte” kan op de draaibank. In Schoonhoven hebben ze beslist wel een draaibank met de juiste opzet stukken etc. om dit netjes te kunnen doen.

1 like

Hahaha zeker! :joy:
Ben helaas alleen mijn pen voor de iPad kwijt. Super irritant

2 likes

Dankzij @Frans53 vandaag bij Richard in Sittard een passend plexiglas inclusief spanring laten plaatsen.
Richard is de man als het op horlogeglaasjes aankomt en bij deze maak ik er graag een beetje reclame voor !

7 likes

Mooi te zien dat het met hulp van forumleden gelukt is… :+1: :+1:
Ik heb laatst voor een vintage Omega een vierkant saffierglaasje op maat laten slijpen.
Hans van Belle Heure maakte van de binnenzijde van de kast een afdruk met spul wat uit de tandartselarij leek te komen, dit werd op een soort “kopieerapparaat” gezet met aan 1 kant een diamantschijfje, aan de andere kant zat de mal…na een half uurtje draaien een perfect glaasje.
Handig als je bijzondere vormen nodig hebt.

1 like