De afgelopen dagen een leuke correspondentie gehad met @Marco_T over een z.g.a.n. Vostok Retro ( zie hieronder) die hij in het Blauwe gedeelte aanbood. Als liefhebber van vintage Russische horloges leek me dit wel wat. Vintage look, maar wat groter dan de '50 er en '60 er jaren vintage modellen, met een beproefd uurwerk en helemaal nieuw met een op de foto’s te zien aanzienlijk fraaiere afwerking dan de toch vaak wat redelijke grofstoffelijke Russische klokjes uit de CCCP periode.
(foto van Marco)
Helaas voor mij was het ding al vertrokken naar een andere gelukkige nieuwe eigenaar. Daarna hebben we de correspondentie nog even voortgezet met info over verkrijgbaarheid elders en wat we nog meer zoal leuk vonden.
Zodoende heb ik hem ook een aanrader gegeven over de Bulova Military UHF 96B230. Bij het schrijven hierover in het PBtje aan Marco bedacht ik dat ik mijn enthousiasme dan net zo goed ook wel kon delen in het rode deel van HF.
Evenals de Vostok Retro lijn heeft de Bulova 96B230 een op de klassiek milltary horloges gebaseerd design. Maar toch ook met een eigenwijs model door de wat vierkante buitenomtrek. Het is niet zo heel erg groot (41mm) wat voor mijn pols eigenlijk ideaal is. Ik draag ook wel groter maar een 45 mm Flieger ziet er bij mij echt uit als of ik een hockeypuck aan mijn pols gebonden heb. Voor de rest is de Bulova een modern en mooi afgewerkt horloge voor een zeer betaalbare prijs.
Nu ben ik normaal niet zo van de quartz horloges. Natuurlijk is het lekker makkelijk. Nooit opwinden, af en toe een nieuw batterijtje van goede kwaliteit zo eens in de 2 jaar en doorgaans nauwkeuriger met de tijd als het gemiddelde mechanische horloge. Misschien niet zo nauwkeurig als de super high end chronometers, maar die kan ik toch niet betalen. Dan zit er ook nog een mooi leren bandje op met een fraai vormgegeven stevige gesp. Het merk Bulova vond ik ook wel wat hebben ook al is het tegenwoordig niet meer het echt Zwitserse merk wat het vroeger was en nog vroeger oorspronkelijk een Amerikaans merk, heb ik begrepen.
Sinds enige jaren is Bulova onderdeel van de Citizen group. Ik heb het niet nageplozen maar het zal me niets verbazen als deze moderne Bulova’s niet (meer) in Zwitserland worden gemaakt. Het staat er dan ook niet op. Geen ‘Swiss Made’ te bekennen. Maar Citizen / Miyota is ook niet echt slecht toch?
Het feit dat ik mechanische uurwerken dus veel leuker vind - ik hou van die techniek met wieltjes en veertjes en radertjes - neemt niet weg dat ik zeer gecharmeerd was van de toch wel bijzondere techniek die Bulova voor dit type Quartz horloge gebruikt heeft. Dat wil zeggen een quartz gestuurd systeem met niet de gebruikelijke techniek waarbij de seconden wijzer 1 x per seconde een sprongetje maakt, maar met een veel hogere kristal frequentie waardoor de seconden wijzer zéér vloeiend loopt, vergelijkbaar met dure high speed mechanische uurwerken die ook zo’n mooie ‘floating second hand’ laten zien. Een bijkomend maar niet onbelangrijk voordeel is dat de nauwkeurigheid of zo je wilt de afwijking in de juiste tijdsaanduiding ook een factor 8 nauwkeuriger wordt. Een standaard quartz heeft een frequentie van 32.000 Herz, Het uurwerkje in deze Bulova’s loopt op een kristalfrequentie van 262 Khz. Waarmee we qua nauwkeurigheid griezelig dicht in de buurt komen van horloges die minstens een factor 10 duurder zijn
De precieze techniek van dit Bulova UHF systeem is me nog niet helemaal duidelijk, maar interessant is het wel. En voorlopig schijnt de toepassing van deze hoge frequentie horloges exclusief te zijn voor Bulova. Waarmee ze voor de tweede keer in de horlogegeschiedenis met een origineel aandrijfwerk op de markt komen, de eerste keer was het met het beroemde elektro/mechanische accutron stemvork systeem.
Over de uiterlijke afwerking van de Bulova horloges kan ik kort zijn: toen al -in de accutron tijd- en ook nu met deze moderne horloges over de afwerking niets dan lof. Niet extravagant, geen opgelegde markers of zilveren of gouden wijzers en zelfs geen lume, maar wel een strakke en goed leesbare klassieke wijzerplaat en een mooie, beetje eigenwijze, klassiek ogende kast met daaraan ook nog eens een echt en goed afgewerkt leren bandje. En dat alles voor een zéér betaalbare prijs.
De prijzen waar ze momenteel voor worden aangeboden verschillen nog al dus goed zoeken is geboden. Google is your friend! De mijne kwam per post aan de deur voor iets onder de €160,-- met een levertijd van nog geen week (uit UK).
Ter afsluiting van dit verhaal: ik ben er blij mee en deel mijn vreugde graag met jullie op HF.
Dank voor het lezen, Lex
Hieronder nog wat (eigen) foto’s. (het van het web geplukte filmpje en de foto om redenen van copyrght voor alle zekerheid maar weer verwijderd…)