Vialux horloges

Vialux is een Zwitsers horlogemerk wat ik noet heel vaak ben tegen gekomen. Hier op het forum slechts een paar oude draadjes gevonden met helaas weinig foto’s.
Vialux is volgens Mikrolisk een merk van Gaston Langel/Vialux_Langel Watch Co. SA. uit Biel. Meer info en echt veel plaatjes op het internet ben ik niet tegengekomen.
Het toeval wil dat ik onlangs 6 Vialux horloges op de kope heb getikt. Nu ik ze in handen heb gehad en weer toonbaar en draagbaar heb gemaakt wilde ik ze hier toch even delen. Ter naslagwerk en misschien voor het nageslacht.
20201018_190448

Bij binnenkomst bleken alle horloges exact hetzelfde uurwerk te hebben. Een FHF 96-4.

Dat kwam mooi uit want een horloge had een hele mooie sunburst wijzerplaat maar liep helaas niet goed en ander horloge had een flink beschadigde wijzerplaat maar liep perfect. Zo kon ik gemakkelijk de wijzerplaat en de wijzers overzetten en een mooi werkend exemplaar er aan overhouden.

Vervolgens alles opgepoets, overal nieuwe glaasjes in gezet en wat bandjes vervangen.
Eindresultaat os een set van 5 hele leuke opwinders uit de jaren 70 die nog top lopen en er bovendien erg leuk uit zien.
Hierbij een kleine reportage.

De Vialux Super met leuke gestreepte dial.
20201018_191717

De Vialux Super met vierkante kast.
16030417088732276384207539405620

De Vialux Super waarvan ik de sunburst dial gered heb.
16030418068516333120497926501769

De erg foute Vialux super met gestreepte sunburst dial en fluted bezel (die ik voorlopig zelf ga dragen)

De Vialux dresswatch met opgelegde indices op een bordeaux band.
16030421707921273038051192961782

Wat ik overigens erg leuk vind is dat ze ook nog werk hebben gemaakt van de deksels. Mooi gegraveerd en in reliëf de merknaam Vialux met een opkomende of (ondergaande) zon.

Conclusie: dit zijn waarschijnlijk goedkoop geproduceerde horloges ten tijde van de kwartcrisis. Getuige het gebruik van steed hetzelfde uurwerk. Ik kreeg eerst een beetje Aseikon, Colombo (plakmerken van Ruhla) gevoel op het eerste gezicht. Maar dit is toch anders. Vialux gebruikt best een aardig uurwerk en zijn ze er toch in geslaagd met de aparte dials en vormen van de (toch wel zware) kasten om leuke verschillende soorten horloges te maken die zowel casual als chique tonen. Ook de merknaam en het logo op de achterdeksel geven deze horloges net even wat extra. Al met al dus een paar hele leuke aanwinsten.

Alle extra informatie over dit leuke merk Vialux is meer dan welkom in dit topic.
Groet, Jaac

18 likes

altijd mooi zulke vintage horloges :star_struck: :+1:

1 like

Ik heb een Vialux skin diver!

8 likes

Die is wel erg nice. Heeft deze ook een bewerkte kast deksel?

Ja! Heb geen foto, maar er staat een duiker op.

Het is wel een iets fijnere bewerking dan die op jouw horloges. Ik vind dat grove van jouw modellen wel gaver.

1 like

Prachtige redding ! :+1:t2:

1 like

Die is echt mooi, ik zie er een beetje oris 65 in…

1 like

Mooi setje bij elkaar. :+1:

1 like

Geweldig mooie vondst! Veel (draag) plezier!

1 like