Vibrograf b100

Kan iemand mij de engelse of nederlands handleiding van dit toestel nog bezorgen ?
rene.hemelsoet@telenet.be

Deze: http://nl.youtube.com/watch?v=69-gO8FvPwo ?
Geen idee maar wel een leuk filmpje.

Ik heb hier nog ergens een B100 en ook nog een B200 staan maar de uitleg ???

De draaiknop op zetten en het volume niet te ver open zetten, dan zou de microfoon teveel bijgeluiden opnemen en krijg je geen zuiver beeld.
Door één van de vier knoppen in te drukken kan je het tikgetal instellen bv 18000 sch/u.
De louppe of snelheid waarmee de band loopt moet je op 1/1 laten staan, is werkelijke waarde. Is het hefboompje naast de band. Op 1/2 gaat de band zeer langzaam en is om metingen te doen over lange tijden, maar dan moet je het resultaat ook delen.
Meer is er in feite niet aan. Je moet natuurlijk de beelden die afgedrukt worden op de band ook kunnen aflezen, maar daarvoor moet je ook de verschillende lijnen kennen en de daarbiihorende fouten. Er bestaan veel verschillende fouten die men kan aflezen. Dat is al een cursus op zich.

waarom heb je zo’n oud lampen-apparaat gekocht? voor ietsje meer geld kun je een nieuwer transistor toestel kopen, lijkt me eigenlijk wat betrouwbaarder.

Anyways, bij deze meneer in Amerika kun je blijkbaar een kopie Engelse handleiding bestellen:
Dale Sutton 5 Baydon Way Medford, NJ 08055 609-654-7712
E-mail address: dales37@comcast.net
Repairs the Vibrograf B200, B100 machines as well as Watchmaster and L&R cleaning machines.

Geen idee hoe het gaat met betaling en zo; alternatief zou je eerst eens bij de fabrikant kunnen informeren:
http://www.greinervibrograf.com/

Als het je gaat om hoe zo’n papierstrooktoestel te gebruiken in het algemeen (dus hoe je de resultaten moet interpreteren enz), dan heb ik wel dokumentatie in PDF formaat, alles enkel in 't Duits helaas.

Groet,
Paul

Een late reactie:

Ik heb een uitstekende ervaring met de B100. Ongeveer 5 jaar geleden gekocht voor niet veel geld, en het apparaat functioneert sindsdien uitstekend. De buizen zijn allemaal Philips high quality buizen, het zal me niet verbazen als het de originele buizen van 1964 zijn. Als dat zo is dan kunnen buizen erg lang mee gaan,
Ik heb wel negatieve ervaringen met de tickoprint T46 (transistor apparaat uit 1968) Het is me nog niet gelukt om deze goed functionerend te krijgen, ondanks dat ik het schakelschema heb. Vele transistoren werken niet meer goed: verouderd. Dat is een voordeel van een buizenapparaat: het schakelschema is overzichtelijk, mocht er een buis niet meer goed zijn, dan zet je er een buis in en het werkt weer.