Victorinox Dive Master 500 Black Ice

Hallo allen, dit is dan mijn eerste post hier.

Om maar meteen goed te beginnen, ik heb een aantal vragen. Allemaal betreffende een Dive master 500 (Black ice). Ik ben extreem gecharmeerd van deze Zwitser. Dat het een grote en zware klok is besef ik mij.

Als ik de site van Victorinox bekijk zie ik drie modellen die erg op elkaar lijken, de
http://www.victorinox.com/product/3/300/3003/3111/241429
, de
http://www.victorinox.com/product/3/300/3003/3111/241264
en de
http://www.victorinox.com/product/3/300/3003/3111/241356
. Nu is die laatste volgens mij een zelf aan te slingeren en die andere twee een Quartz, richtig? Ik las al iets op dit forum dat de meesten hier fan zijn van een automaat maar mij maakt dit (nog) niets uit. Nu vraag ik mij af wat precies de verschillen zijn tussen die eerste twee. Het enige dat ik zo kan onderscheiden zijn de wijzers.

Ik heb wat gezocht op internet naar de laagste prijzen van deze klokken maar ik kom er niet echt uit. Het varieert erg. Ik zoek (uiteraard, ik ben toch een Nederlander) de laagste prijs maar wel een betrouwbare webshop.

Daarnaast een meer algemene vraag. Lichten de wijzers en uurmarkeringen bij deze horloges langer op dan bij een lagere klasse horloge? Ik heb nu een Esprit (welk type is dit, trouwens? Ik kon het niet terugvinden:

Maar de verf oid werkt nu enkel nog kort, zeker niet de gehele nacht. Ik hoop dat dit bij zo’n degelijke Zwitser anders is. Weten jullie ook wat voor een techniek er gebruikt wordt bij die Zwitsers?

Dat was het wel even, alvast bedankt!

Hoi,

Zelf heb ik ook een Divemaster, maar dan met rubberband. Het is een fors horloge, en ze is dan ook vooral voor de vrijetijd goed geschikt. Kan ook een stootje hebben
(tu)

De lumen van deze klok zijn niet bepaald misselijk, je zou er bij wijze van spreken de krant bij kunnen lezen. Ja ze geeft véél meer licht dan een standaard horloge. Dat is heel leuk om in het donker mee te spelen. Het is zeker voor het geld een solide, fraai afgewerkt horloge. Stoer ding ook, een echte toolwatch. De quartz is uiteraard een stuk goedkoper dan een automaat, en als het een werkhorloge is, zou ik aan een quartz de voorkeur geven. Zelf heb ik ze op een veiling in the USA gekocht. Dit klokkie is een echte aanraader!

Zal je géén spijt van hebben :wink:

Groet,

Nico.

Ook een zeer mooie! Het wordt voor mij een horloge om echt te gebruiken. Ik heb brede polsen dus dat is geen probleem. Die Esprit die ik hier heb is ook 43-45mm. De Victorinox is enkel hoger, toch?

Mag ik vragen wat die gekost heeft inclusief inklaringskosten en BTW? De douane heeft mijn gegevens al dus dan pakken ze je er vaker uit…

Zou de Black Ice variant duurder zijn dan een ‘normale’? En dan nog het verhaal tussen die twee versies, dat scheelt wel ongeveer 300 euro voor die andere wijzers :stuck_out_tongue:

Bedankt!

Hoi Robbert,

Welkom op dit forum.
Over het verschil tussen de quartz-versies:
de eerste heeft een stalen kast en band met zwarte pvd-coating.
de tweede heeft deze coating niet, dus gewoon de staal-look.

m.vr.gr.,
Flip.

Het voordeel van die PVD coating is een beschermlaag en de look? Heb ik dit echt nodig? Ik ben niet allergisch voor een van de componenten.

Van een zwart pvd-horloge moet je houden.
Met bescherming tegen allergie heeft het weinig te maken. Ik heb nog niet gehoord van allergie voor het staal van een horloge.
Ik heb er zelf een pvd van Magrette en ik moet zeggen dat ik het erg mooi vind.
PVD is krasvaster dan staal.
Maar mocht er onverhoopt toch een kras in komen dan blijf je die altijd en beter (c.q. storender) zien dan in staal, want het is niet meer bij te werken. En dat levert wellicht weer ergernis op.
Succes met je keuze.

Groet,
Flip.

Dan gaat het de normale worden denk ik. Het wordt wel een gewoon horloge dat gedragen gaat worden, de krassen bij normaal gebruik wind ik me niet zo over op.

Bedankt!

Verder nog suggesties over waar het goedkoopste te scoren?

Van harte welkom!

Het meeste is al beantwoord.

RobbertBA Schreef:

Maar de verf oid werkt nu enkel nog kort, zeker
niet de gehele nacht. Ik hoop dat dit bij zo’n
degelijke Zwitser anders is. Weten jullie ook wat
voor een techniek er gebruikt wordt bij die
Zwitsers?

Een hoop Zwisterse merken gebruiken (super) Luminova. Goed oplichtend spul wat minstens de nacht door haalt. In een goed afgesloten doosje houden sommige het ongeveer 48 uur vol, maar dan moeten je ogen behoorlijk aan 't donker zijn aangepast, want ze stralen dan bijna niet meer.

Ik heb niet kunnen vinden wat voor lume Victorinox gebruikt. Een hoop merken die Luminova gebruiken zetten dat er bij de specs neer, omdat het hoog staat aangeschreven. Maar dat Victorinox het mogelijk niet gebruikt zegt niet dat 't niet fel/lang oplicht. Althans volgens de reacties op diverse fora. Uit eigen ervaring met Seiko weet ik dat hun Lumibrite ook erg goed is.

Veel succes met je keuze!

Hoi Robert,

Als het een werkhorloge wordt, zou ik die rubberband al zeker overwegen. Op rubber komen niet zo snel krassen. Dat coating gebeuren zou wel eens kwetsbaar kunnen zijn, en als daar dan weer krassen op komen ziet het er niet uit.

Ik heb voor mijn Divemaster rond de 200 Euro betaald, incl de btw en verzenkosten. Dat was echter een veiling, dus de prijzen kunnen best afwijken. Rond dat bedrag moet je echter kunnen slagen in the States. De dollar staat wel weer een stuk hoger nu. Het is trouwens een knap hoog horloge. Toch ben ik er reuze mee in mijn sas. De klok heeft Saffierglas, en de luminova blijft lang licht geven.

Groet,

Nico.

Nouja, werkhorloge. Het wordt een horloge dat ik normaal gesproken ga dragen maar als ik daadwerkelijk ga werken doe ik een andere om. De rubberband vind ik niet zo mooi.

Ik ga gewoon proberen op den duur die zonder PVD te scoren! Bedankt!

Nico den Haak Schreef:

en de luminova blijft lang
licht geven.

Ik heb de info niet kunnen vinden, hoe weet je dat het Luminova is? Stond het ergens bij?

Hoi,

Ik had er Luminova bijgezet omdat het inderdaad lang oplicht. Dacht dat het spul altijd zo heette, niet dus. Arghh.

Edit:

De wijzers van deze Divemaster geven lang groen licht!

:wink:

Nico.

Ik heb zelf nog even gezocht en ik kom er op uit dat de
, in tegenstelling tot wat eerder beweerd wordt, wel gecoat is met PVD.

Over het specifieke materiaal voor de lichtgevende wijzers e.d. is Victorinox niet specifiek: “Luminous hands and markers”

Maar wat is dan het precieze verschil tussen de versie met de rechte wijzers
en de versie met de wijzers met de verdikking, om het zo maar te noemen.
http://www.victorinox.com/product/3/300/3003/3111/241429

Hoi Robbert,

Van de versies die je in de laatste regel van je vorige post noemt, is de eerste (ref.nr SKU# 241264) de (zeg maar) gewone versie.
De tweede die je noemde (ref.nr. SKU# 241429) is de ‘vette’ versie. Hier zijn zowel de wijzers als alles wat op de wijzerplaat staat veel dikker/vetter uitgevoerd.
Verdeer kan ik zo gauw geen verschillen ontdekken.

M.vr.gr.,
Flip.

Ok, dat moet dus het verschil van 140 euro oid verklaren.

Ronduit apart…

Ach, zo vaak wordt het niet aangegeven. Vaak is de lume dan wat minder sterk of lang gloeiend. Fijn te zien dat er uitzonderingen zijn. (tu)

En erg leuk dat ook het schildjes op 12 voorzien is van lume :~

Ok, bedankt voor dit forum.

Nu zit ik te kijken naar de Mecca.

Iemand bekend met de term GAS? Dit werkt hetzelfde.