[VID] Stap voor Stap - Service mechanisch zakhorloge

Uitgebreid filmpje 43 minuten (begin tot eind) van de service van een mechanisch zakhorloge.

Erg leuk en handig filmpje en voor iemand die het aandurft om een service zelf te geven is dit een mooie how-to met veel details en goede informatie. Alles is super in beeld gebracht!

Horlogemakers mogen ook feedback geven als er iets in het filmpje niet klopt of als er meer stappen missen dan de aanpassing van het oscillerende systeem en de ontsnapping. Of als er iets anders niet klopt in het filmpje.

Aanpassing van het oscillerende systeem en de ontsnapping missen in het filmpje.

2 likes

Dit filmpje heeft mij idd ook aangezet om eens wat van die uurwerkje te kopen en te sleutelen. Leuk filmpje!!!

1 like

Op tijdstip 0:20 wordt de veer ontspannen, dat moet natuurlijk in zijn geheel, dus de balans mag niet meer bewegen,
Op 0:43 beweegt de balans nog en even later wordt het met de kloof weggenomen. De balans mag niet meer bewegen. De veer moet ontspannen zijn.
Op 1:44 wordt de minuutpijp losgetrokken. Dat kan bij dit type, wees er op verdacht dat als er een centrale seconden wijzer in het uurwerk zit, dat je het dan niet zo wegtrekt. Maar al te gemakkelijk breekt dan de tip van de centrale seconder wijzeras af.Te herkennen aan een open minuutpijp waar een asje uitsteekt.
Vanaf 8.10 worden de balans lager- en dekstenen weggenomen. Houdt deze goed apart, bij veel uurwerken zijn deze namelijk niet gelijk.
Op 10:40 wordt het anker en even daarvoor het ankerrad in het korfje met onderdelen en schroefjes gedaan.
Ik zou beide apart ergens in een vakje leggen.

Gekeken tot 12 min.

Met vriendelijke groet,
Inca

2 likes

Toen was de popcorn op???

2 likes

Is deze film nog te bekijken?

Lijkt mij interessant om de beginselen van service te leren.

Groet JV