Vierde poging balans as

No comment…

7 likes

Leuk klusje…eindelijk gelukt?..

Ik heb onlangs mijn eerste onderdeeltje op mijn pas aangeschafte Boley draaibankje gemaakt… een wijzernaafje voor een IP13…

't boortje is ook zelf gemaakt… gedraaid en geslepen volgens de “handleiding” van George Daniels

2 likes

Nog niet : nog een beetje werk te doen :smile:
De goede laatste is in de toc “hart” geschroeft.

George Daniels : onmogelijk iets te doen zonder dit boek :wink:
Wat voor staal heb jij genomen voor het boortje te maken ?

ik heb het boortje gedraaid uit de schacht van een afgebroken freesje… gehard HSS… ik gebruik daarom ook Hardmetalen beitels…
Ik koop dat hardmetaal in als staafjes… en slijp ze zelf… daarvoor heb ik een diamantschijf op mijn slijpmachine gemonteerd…

Vandeweek nog even verder geoefend… 'k had nog een stukje messing van 4 mm diameter liggen… :)…

1 like

Nu de paarden :wink:

da’s een kwestie van de voet draaien… en dan met een spantang in de freesmachine zetten om de zijkanten weg te frezen… en dan de vorm erin vijlen… :)…
Hoewel… spantang in de bankschroef… en dan alles vijlen… moet ook gaan… :smile:

SUPER, vakwerk.

1 like

De aanhouder wint! Dank voor het delen. Dat zijn mijn favo bijdrages!

Thx

Gr men

1 like

Vakwerk! Petje af hoor!

Bijzonder apparaat ook, ik probeer te begrijpen hoe die inklemming werkt, maar ik snap het maar half :worried: .
Succes verder!

@wbcoupe : Het is een Jacot draaibank. Het draait “entre-pointe” tussen punten.
De as is heel klein (nog kleiner nu dan op de fotos waar een deel was gebleven om de “houding” gemakkelijker te hebben). De linkse kant zit in een heel klein gat aan de ende van de linkse houder. De rechtse kant van de as “zit” in een bed. De diepte van de bed is gekozen volgens de groote die men will houden na vijlen (hier met een saphir vijl). Om de as te kunnen draaien schroeft men een “hart” of “toc” op de as. Deze kan dan door de arm van de draaiende wiel geduwd of getrokken zijn, volgens de bewegind van de boog. Ik gebruik geen boog maar automatische apparaat die de draad terug trekt. Als je nog vragen hebt, of als ik niet duidelijk ben, zegt maar :wink:
Edit : Hier een filmpje van het gebruik.

Helemaal helder. Ik had al een beetje het idee dat hij heen- en weer draaide vanwege dat touw op de spoel.
Mooie uitdaging om dat uit de hand mooi cilindrisch te krijgen :sunglasses: !

'k heb zelf sinds 2 Rikketiks geleden ook een Jacot-Tool… kon em voor die prijs niet laten liggen…
de mijne had er een boog bij… maar da’s wel een erg rudimentair boogje… ik denk eraan om eens een mooiere boog te maken… iets van koolstofvezel ofzo… ik heb nog wel wat losse bundels vezel die ik wel tot een staafje kan vormen …

in plaats van een haakje wat je als meenemer in een rad steekt zijn er ook “visjes”… letterlijk metalen plaatjes met de vorm van een visje, met een gaatje erin… iets kleiner dan de diameter van het asje… , ze zijn ingezaagd naar het gaatje toe, en door het staartje van het visje uit elkaar te drukken… veert het open… zodat je het asje erin kan zetten… het haakje (met 2 pennetjes) zet je dan om de staart van het visje heen… zodat ie meedraait…

op grote draaibanken zijn dergelijke “meenemers” ook wel toegepast… met name voor echt precies werk… dan draai je een as tussen 2 “centers”, scherpe punten die in een gat in de kopse kant van de as vallen… aan de aangedreven kant van de draaibank een Meenemer op de as… en gas erop… :)…

Kijk eens of je boog niet een “fanon de baleine” is. De naam in NL ken ik niet, maar het is een “tand” van een waalvis. Het lijkt als zwarte plastiek :wink: Dat was de echte oude boog werktuig.
De “visje” om meedraaien ken ik. Maar jammer heb ik geen.
Ik kom langzaam naar de goede maat : 0.2 mm voor de pivot nu :smile:
Nog een beetje draaien om tot 0.05 mm te raken…

in het Nederlands noemen we dat net als in het Frans “Balein”… de walvissen die deze baleinen hebben… heten in het nederlands ook “baleinwalvissen”, zoals de vinvissen, en bultruggen…

't boogje zou inderdaad wel eens van Balein kunnen zijn… ik dacht even dat het hout was… maar ik heb er even een vlammetje bij gehouden… 't stinkt net als verbrand haar… dus is het van Keratine… Hoorn of Balein inderdaad… leuk om te weten…

Zou je die “visjes” willen hebben… dan zou je eens kunnen informeren bij een bedrijf met een draadvonkmachine… die kunnen een setje Visjes in een uurtje uit een plaat snijden voor je… ze moeten dan wel een draad gebruiken van minder dan 0.25 mm, anders kunnen ze geen visjes maken voor astappen dunner dan 0.35 mm

Proficiat. Dit is het echte werk.