Vies glaasje

@daffie: er zijn zaken waar je voor €25-50 een passend saffierglas kunt bestellen te zijner tijd. Origineel Damasko zal wel kostbaar worden. Sinn rekent voor een saffierupgrade bijv. €350! Totdat hij bekrast is: niks aan het handje.

1 like

Met een stukje Bergeon 5444 A krijg je de AR coating er helemaal af zonder dat het saffier beschadigd.
Bij mijn Ebel had ik ook van die paars blauwe vlekken op de coating die ik hiermee toen helemaal verwijderd heb.

Een nieuw AR bewerkt saffierglas voor de Le Modulor was toen al 200 euro.

3 likes

Herkenbaar, ik poets de hele dag mijn glaasje schoon. :grin:
Maar bij hesalite heb je er minder last van, voelt anders aan dan saffier. En krijg je minder snel vlekken op.

Overigens is die AR coating gemakkelijk te verwijderen. Zou ik geen nieuw glas voor kopen.

Ko

1 like

Hmm…zelf verwijderen klinkt dus wel als een mogelijke zelf-oplossing. We houden het in het achterhoofd.

Wel even de lugs en bezel afplakken als je zelf gaat schuren want het zou zonde zijn als je de kast mee polijst.

Ik ga voorlopig niets doen :slight_smile: Pas als de krasjes voor het blote oog zichtbaar worden, dan ga ik nadenken wat te doen. Uiteraard als we aan de slag gaan met de polijstdoek dan zal ik de bezel afplakken.

1 like

Als het echt erg wordt gewoon het glas laten vervangen ik zou altijd voor AR coating kiezen. Aan beide zijden

1 like

Ar coating is er gemakkelijk af te halen door het glas kort tegen een polijstmachine te houdn. Glas moet daarvoor wel eerst uit de kast. Merksaffier glazen zijn vaak duur en hebben veelal een holling en bolling erin die ze zeer specifiek voor een bepaald model maakt zodat je gebonden bent aan het merk. De vlakke saffierglazen (ongecoat) va Stella kosten vaak tussen 60 en 90 euro, chinese varianten kunnen goedkoper zijn, maar beginnen toch vaak al boven de 25 euro ongecoat.
Omega heeft een service waarbij het safierglas met beschadigd AR laag kan worden opgestuurd waarna het in de fabriek opnieuw gecoat wordt, wel tegen betaling natuurlijk.

1 like