Vies glaasje

Kennen jullie dat: Dat je regelmatig met je handen over elkaar staat, daarna op je horloge kijkt en dat je er allemaal vegen op ziet?

Tuurlijk, ff mbt je shirt schoonmaken en klaar is Kees, maar toch.

Heeft het ene glassoort dit meer dan een ander? Is er verschil tussen Saffier en bijv Hesalite hieromtrent? En anti-reflectie, maakt die dit erger?

Ik heb het met name bij mijn Speedy Co-axial, Volgens de technische specs: Scratch-resistant sapphire crystal with anti-reflective treatment inside

Benieuwd naar de reacties!

Ar aan de buitenkant… Je ziet elke veeg.
Doch, als het glas schoon is ziet het er wel weer geweldig uit.

4 likes

Exact.

Ook zie ik nu al hele kleine krasjes in de AR van mij hagelnieuwe DA46. Slechts zichtbaar bij direkt met je ogen op het glas, en dus normaal niet zichtbaar, maar het lijkt niet veelbelovend voor de toekomst…het zal erger worden. Maar eens zien of we het glas dan laten vervangen door glas zonder outside AR…

Heb ik ook bij mijn Raymond weil. Geen kras op het glaswerk maar in de coating. Bij een bepaalde lichtval zie je de krassen best goed zitten. Zonde van het horloge.

Volgens mij kan je de ar coating ook gewoon laten verwijderen. Lijkt me een goedkopere oplossing.

1 like

Als het aan de binnenkant zit kan het toch niet snel slechter worden?

Ja dat las ik ook als een mogelijkheid…eens zien tzt wat de opties zijn (alles liever dan terugsturen naar Damasko…)

Vaker douchen :yum:

Ik had er nooit zo’n last van, maar draag voor het eerst van mijn leven mijn horloges voor een paar weken (tijdelijk hoop ik) rechts, omdat ik links een hardnekkige irritatie heb. (De sluiting van een veelgedragen band is verdachte). Kennelijk heb ik mijn armen ook wel eens over elkaar, want ik heb er nu ook last van. Heb altijd mijn linkerarm boven als ik mijn armen over elkaar heb.
Horloge naar de andere pols of ā€œandersomā€ je armen over elkaar is in theorie een oplossing. In de praktijk minder. Mijn horloge rechts ben ik in weken nog niet aan gewend, bots overal tegenaan dus draag nu veel een G Shock bij klusjes/boodschappen doen(winkelwagentjes)/klein huishoudelijk werk.

Draag brillendoekjes op zak. Wel oppassen met acryl.

Wow, tegenvaller!! Met het blote oog zichtbaar? Foto’s in Damasko only als je tijd hebt?

1 like

Haha ā€˜grappig’ verhaal wel over het rechts dragen :slight_smile: (al is de irritatie aan de linkerpols uiteraard niet grappig).

Mbt de hairline krasjes in de AR…nee zeker niet met blote oog zichtbaar, althans niet vanaf normale afstand op glas kijken. Pas met het oog direkt op het glas en in een bepaalde hoek / lichtinval is het te zien. Kortom…stoort tot op heden nihil-komma-nul (die kennen de ā€˜oudjes’ onder ons nog wel :slight_smile: ).

Op foto’s zal het dan ook zeker niet kunnen worden vastgelegd, en ik laat het nu rustig voor wat het is, en even zien wat het in de toekomst gaat doen, of het inderdaad zo erg zou worden dat het gaat opvallen…dan zal ik wel actie gaan nemen. But…we shall see :wink:

Volgens mij valt de coating toch wel te verwijderen?

Ja dat had ik ook gelezen, en dat men het ook zelf doet. Ik ben daar nogal huiverig voor eerlijk gezegd…tenzij iemand mij haarfijn kan uitleggen hoe ik dat zou moeten doen. Anders blijf ik er met mijn kolenschoppen maar beter van af :wink:

Heb het resultaat wel eens gezien bij een horloge van het zelf doen… Je zal bang zijn de coating dichtbij de bezel te verwijderen. Iets te ver en je hebt een kras, iets te weinig en je hebt een paarse rand op je glas…

Zou 2 keer nadenken.

2 likes

Om die reden gebruik ik alleen AR aan de binnenkant van mijn horloges. Je monteert namelijk vrijwel krasvast saffier vanwege de krasbestendigheid. Dan maar inleveren op antireflectie.

Een nieuwe saffier is niet zo duur toch? Waarom het risico op schade lopen…

1 like

Mijn horloge heeft ook alleen aan de binnenkant AR als ik de specs lees. Maar toch zie je aan de buitenkant snel ā€˜vuil’…

Niet te voorkomen maar met AR aan de buitenkant gebeurt dat 10x sneller en zie je een vettig glaasje. Oplossing: brillendoekje.

Bij een Breitling had ik ook allemaal krasjes in de AR coating

Toch snel afscheid genomen

1 like

@BadgeandBezel @Motormuis … exact…ik ga dat risico zelf niet nemen. Dan maar het saffier laten vervangen.

Maar laten we niet vooruitlopen op de zaken… :slight_smile:

Als het zover komt, dan zal ik de volgende keer voor enkelzijdig AR kiezen (ik heb zeer lang getwijfeld wat te doen mbt de DA46…uiteindelijk toch voor standaard double AR gekozen…ook gezien de levertijd).

1 like

Brilledoekje gebruik ik ook. Je moet wel blijven opletten dat het doekje goed schoon is en bijv geen zandkorrel of anderszins hard vuil heeft, anders heb je natuurlijk nog meer kans op beschadigen van de AR.

Ik maak om de paar dagen even het glas schoon met lauwwarm water en wrijven met mijn vinger…dat haalt alles prima weg. Afdrogen dmv deppen met een zachte en schone doek.

1 like

Kweenie hoeveel n nieuw glaasje kost of t verwijderen vd coating, maar misschien Is de coating eraf te stralen, zonder dat t saffierglas beschadigd raakt.

Maar best zou natuurlijk nieuw glaasje zijn (met alleen coating aan de binnenkant).

1 like

Elke ochtend na het douchen poets ik mijn bril en horloge met een brillendoekje.

1 like