Vieze vuile nasty uurwerken topic

Elke vintage liefhebber loopt wel eens tegen horloges/uurwerken aan die al enkele decennia weinig tot geen onderhoud hebben gehad. Vaak worden deze uiteraard aangeboden op marktplaats als zijnde “goed lopend” of iets in die trant :smile:

Dit topic is er om foto’s te delen van wat je zoal tegen bent gekomen.

Onlangs was ik bezig met een Longines uurwerk welke volledig vol zat met oude olie/vet resten welke in een soort lijm/kit waren getransformeerd. Een absoluut drama om schoon te maken, conventionele schoonmaak middelen hadden weinig effect. Heeft iemand nog goeie tips voor dit soort ellende? (accuzuur of iets dergelijks :sweat_smile: )

7 likes

Remmen reiniger ?

Jemig, waar is dat ding mee gesmeerd, (frit)uurvet?

Wauw, zo smerig zie je ze niet vaak.
Leuk topic dit, die ga ik volgen en vullen.

Ik zou zeggen, zuiveren met gelbar, daarna twee wasbenzine badjes.

2 likes

carburateur reiniger, en dan een half uurtje laten weken.

2 likes

Azijn? :confused:

Azijn is een zuur, PH waarde plusminus 2 ( PH 7 = neutraal)
Hier ga je geen vet mee oplossen. :wink:

1 like

In de cola ermee

wd40 om alles schoon te poetsen, en dan benzine om de vet af te nemen, dan, gewone service beurt…

Snel naar de Wibra voor de beste ontvetter die er is. € 2,19 per liter. :wink:

3 likes

Ik onderschrijf dit bericht.

Ook voor horloges trouwens. Ik plaats altijd graag nog eens de foto’s die ik maakte nadat ik zag dat mijn kringloop-Seikootje toch wel érg vies was: voor Dasty, tijdens Dasty, later tijdens Dasty en na Dasty.

4 likes

Nu heb ik honger, bedankt :joy:

3 likes

Smakelijk. :joy::joy:

1 like

Inderdaad Dasty👍

Das topspul!:+1:

Wasbenzine had geen enkele invloed op dat vet hierboven :slight_smile:

Dasty is goud ja, gebruik het veel voor de meest uiteenlopende dingen :muscle:t2:

WD40 ten eerste om de vuil af te nemen… dan wasbenzine om de wd40 weg te doen :wink:

1 like

Gewoon veer eruit halen en in ultrasoonmachine.

Schoon als sneeuw voor de zon.