Ik ben een horloge aan het maken. Dat kost erg veel geduld, inmiddels heb ik een eerste raderkloof gemaakt met een zelfgebouwde CNC freesmachine, nummer 2 want de eerste was te onnauwkeurig, nu meer dan een jaar verder werkt het…
De schroeven moeten verzonken worden er daarvoor heb ik de Bergeon end-mill nagemaakt (30007-FC-MD-130). Ik ga er dus even van uit dat het namaken van gereedschap -strikt voor eigen gebruik- geen vragen oproept en dat dit gedoogd wordt…
Ok, die end-mill is klaar maar de tanden moeten clearance hebben zoals bij een moduul frees. Een diamantvijl (ook type escapement) is te grof daarvoor. Is er een nog fijnere manier van vijlen of slijpen mogelijk?
Dit is te veel technisch gebrabbel bij elkaar, zelfs voor mij als goudsmid.
Misschien dat ik je wel zou kunnen helpen als ik zou begrijpen wat je bedoeld…
En anders zijn er vast wel andere technische mannen hier die raad weten!
nou heb ik toch vroeger iets van een technische opleiding gehad, maar ik heb zo-even ook geen idee hoe ze dat gefriemel zo goed weten te beheersen.
tja, daar is die industrie natuurlijk ook een paar decennia mee bezig geweest.
namaken voor eigen gebruik mag altijd dacht ik, verkopen is een ander verhaal. zo is het bij patenten in ieder geval.
ik ken zo’n end mill niet, maar bij re-engineering heb je altijd de vraag of je alle slimmigheden doorgrond hebt die de oorspronkelijke maker in zijn ontwerp geduwd heeft (antwoord is vrijwel altijd: NEE. gelukkig kun je dat compenseren door het op andere aspecten weer beter te maken )
Hoe dan ook, veel succes (en sterkte) gewenst met deze monnikenklus! Ik moet er niet aan denken, met mijn gebrek aan fijne motoriek, maar bewonderenswaardig dat iemand deze krachttoer aandurft. Houd je ons op de hoogte van de vorderingen?
Aangenomen dat je de raderkloof uit messing maakt is de vrijloophoek niet zo heel kritisch maar vooral de spaanhoek. Deze moet heel klein zijn. Ergens tussen 0 tot 5 graden. Je moet het materiaal van de kloof er dus eerder afschrapen dan afsnijden anders gaat het gereedschap happen hetgeen resulteert in defect gereedschap en een beschadigdigd werkstuk.
Een vrijloophoek van enkele graden is voldoende.
Als je zelfgemaakt gereedschapje van HSS is, hetgeen gezien de standtijd wel is aan te bevelen, is de enige juiste manier om de hoeken aan te passen slijpen. Het gereedschap wat je hiervoor het best kunt gebruiken is een wetsteentje. Deze zijn er in verschillende doorsneden en grofheden.
Voor dit soort fijnmotorische activiteiten werk ik meestal onder een stereomicroscoop met een vergroting van 10x. De menselijke motoriek is namelijk veel fijner ontwikkeld dan wat het blote oog nog kan zien.
Als je met je CNC machine eerst de gaten boort en daarna de verzinking voor de schroefgaten aanbrengt hoeft je end-mill niet helemaal tot in het hart snijdend te zijn hetgeen het aanbrengen van de snijgeometrie aanzienlijk vereenvoudigd. Als het goed is kan je CNC machine met het verzinkgereedschap moeiteloos de coördinaten van de geboorde gaten terugvinden.
Houd ons maar op de hoogte.
Ja van messing. De onderkant is op twee dieptes ingefreesd zoals bij een FHF ST97 uurwerk, de bovenkant vlak. Ik heb nu een hele kleine vrijloophoek op de vier tanden van het freesje geslepen en het werkt! Super! Ik doe dit soort dingen ook onder een stereo microscoop met 10x en 20x vergroting, met een LED ring voor goede verlichting. In de frees zit een centreerasje van 0.5 mm. De kloof is nu ingebouwd, stenen zitten erin en hij tikt!!!
De kloof is uit 2 mm messing gefreeds met een hardheid van 1,5. Ik frees de kloof dus vanaf de onderkant. Een stukje van 30 x 30 mm in een machineklem met twee paralel stukken eronder. In de laatste freesgangen zakt het materiaal in de buitenste groef een beetje door en dat geeft een braam. Frezen uit rond 25 en dat afsteken op de draaibank lukt niet, dan trekt de hele kloof krom. Toch denk ik dat ik een houder moet frezen waarin de kloof past om ook de bovenkant te kunnen frezen (verzinken en cote geneve). En dan ook een mal waar de kloof op zijn kop in past om de zijkanten goed te kunnen frezen. Hierna ga ik de tandwielen voor het opwindmechanisme (module 0.2) maken en dan de hoofdkloof, daarna wordt het echt ingewikkeld. De rest van de tandwielen is module 0.1 en tot nu toe heb ik daar geen moduul frezen voor kunnen vinden.
Het escapement wordt erg moeilijk, daarvoor heb ik geprobeerd een EDM inrichting (Electro Erosie) op de CNC te bouwen met een koolstof stift van 0.2 mm. In eletroliet (gedistilleerd water) en met een filter pompje. De voeding is 30 Volt en 3 ampere, een aantal condensators ertussen zoals in een schema gevonden op Internet. Op de een of andere manier moet ik de spanning meten en stroom meten en met die gegevens een ruimte tussen de stift en het werkstuk houden van 0.01 mm. Dat wil ik met een microprocessor doen maar hoe ik dit aan de CNC besturing door kan geven is nog een groot raadsel. Mischien moet ik wel een losse stappenmotor gebruiken die zelfstandig de ruimte tussen de stift en het werkstuk regelt. Je kan natuurlijk een EDM machine kopen in Zwitserland die dit kan maar dan zou je ook gewoon een horloge kopen :-). Het gaat nog zeker een jaar of twee duren maar dan kan ik ook zeggen, “sorry ik ben te laat, heb mijn horloge zelf gemaakt”…
Ja, ik ken de Nederlandse vaktermen niet, denk dat dat het probleem is. Ik zoek alle kennis bij elkaar via Internet, boeken enzo. Veel is Engels, Duits enzovoort. Weet ongeveer wat er bedoeld wordt dan maar geen idee hoe dat in normaal Nederlands te zeggen.
Goed bezig Arjan.
Fijn dat het freesje werkt. Het opspannen is inderdaad vaak een probleem. Zelf ben ik bezig met het maken van een nieuwe kast voor een Jaeger LeCoultre Memovox uurwerk en ik ben meer tijd kwijt met het maken van opspanhulpstukken dan met verspanen aan de kast zelf.
Kun je voor de EDM inrichting je CNC niet sturen via een CAD/CAM-pakket? Je kunt dan de gereedschapsdiameter opgeven (+0.02) en het programma houdt hier bij het bepalen van de te volgen baan rekening mee. Zo kun je je ruimte van 0.01 van het werkstuk aanhouden lijkt me.
Succes met de bouw van je eigen uurwerk.
Ik zou graag eens foto’s zien van je opstelling en de resultaten.
Ja ik stuur de EDM via een CAD/CAM pakket maar het probleem is dat de eleketrode slijt en er soms zelfs stukken afbreken. Een CAM pakket houdt rekening met een frees die een constante lengte heeft. Met een EDM elektrode wordt dat steeds minder, maar hoeveel is niet echt voorspelbaar.
Ja, de tijd zit hem in het maken van opspanhulpstukken, soms wel 4 per onderdeel. Hoe maakt je schroefdraad in de kast en in het deksel? Ben daar ook al lang over aan het nadenken. Wordt die kast voor de Jaeger LeCoultre Memovox van messing of goud?
Het probleem met foto’s maken is dat ik een macro lens voor mijn Nikon D100 nodig heb, zonder een macro lens worden de foto’s niet veel soeps…
wat je aan techniek doet is fantasties! ikzelf heb 10 jaar achter een cnc bewekingscenter gestaan en geprogrameerd en metalen en kunststoffen bewerkt.
en als ik een tap afbrak ( wat regelmatig gebeurde) werd deze afgebroken tap met behulp van EDM techniek of in de volksmond" uitvonken" eruitgevonkt!
het is wel een ingewikkelde machine en om die zelf te maken !!! zeer bewonderingwaardig!als je het werkend krijgt.
maar je zou ook eens een belletje kunnen doen naar bedrijven in de buurt die zo een ding hebben staan! en als je de vonkdoorns zelf fabriekt zou je voor een paar knaken ook het een en ander kunnen laten doen! hebben wij ook wel eens gedaan !voor een appeltaart! b.v. !
groetjs
jeroen
Bedankt voor je ractie! Een tap verwijderen met vonkerosie gaat op dezelfde manier. Het probleem dat ik heb is dat de elektrode niet dikker kan zijn dan 0.15 mm om tandwielen te kunnen maken. Die elektrode moet dus net als een frees het patroon van een tandwiel volgen in de CNC machine, daarbij moet de afstand steeds exact 0.01 mm blijven.
Om een tap te verwijderen duwt een machine een elektrode die hol is van binnen (hier wordt elektroliet door gepompt) langzaam naar beneden. Hij brand daarmee de tap gewoon weg.
Er bestaan machine die dit kunnen (www.sarix.com), helaas kost een “instapmodel” al snel 150.000 Euro…
Ik ben nu een servo motor in de freeskop aan het bouwen (die staat stil bij EDM, of draaid maar heel langzaam). Met een losse microprocessor kan deze de ruimte van 0.01 mm constant houden. Ik heb al een blokje messing van 1 x 1 mm gemaakt hiermee. Goed genoeg om wijzers te maken, nog niet precies genoeg voor tandwielen met een module van 0.1…
En ja ik heb het eindelijk voor elkaar… Met die endmill is het niet gelukt, kan de tanden niet maken zo klein. Gewoon frezen met een 1 mm frees, het verzonken gat is rond 1.2 mm, kan dus. Foto’s op mijn website: www.watchmaking.nl
De techniek die wordt besproken gaat mijn pet te boven.
Maar ik heb veel respect voor mensen zoals jij.
Ik wens je dan ook veel sucses en ben zeer benieuwd naar je eerste
eigenbouw.
En ja ik heb het eindelijk voor elkaar… Met die
endmill is het niet gelukt, kan de tanden niet
maken zo klein. Gewoon frezen met een 1 mm frees,
het verzonken gat is rond 1.2 mm, kan dus. Foto’s
op mijn website: www.watchmaking.nl
WOW! maak je dat allemaal zelf!
ik weet dat veel horlogemakers eigen tools fabrieken, maar dit is wel heel erg grondig!