Vandaag bij de befaamde Zweedse Marcels Watch Group een vintage Seiko 66-7090 van september 1968 gekocht in praktisch nieuwstaat. Z’n eenvoud maakt 'm perfect in mijn optiek, en z’n geboortemaand en jaar zijn dezelfde als die van mij, dus dat maakt dat ik de knip wel open MOEST trekken. Ik was al veel langer op zoek naar een Seiko van september 1968, maar vond ze of té gehavend, of de prijs was echt te bizar voor woorden. Maar voor 3.200,- Zweedse kronen was dit echt een no-brainer voor mij. De romans, de gebogen wijzerplaat, de sunburst dial, net geserviced, eigenlijk gewoon het complete plaatje deden me op slag verliefd worden op deze beaut!
Dit is mijn eerste handwinder, maar ook mijn eerste échte vintage horloge. Zijn er meer mensen hier die dit type hebben en zo ja, hoe gevoelig zijn deze uurwerkjes (met name m.b.t. overwinden).
Wow, dat is een plaatje! Je ziet er de jaren niet aan af. Ik weet niet of zijn baasje net zo ongeschonden op leeftijd van 52 is gekomen
“Overwinden” hoef je je absoluut geen zorgen over te maken. Als je hem niet met een combinatietang probeert op te winden is dat helemaal geen issue. Gewoon rustig opwinden tot je tegenstand voelt, dan is het goed en kan er niets misgaan.
Gefeliciteerd!
Z’n nieuwe baasje in ieder geval niet. Die heeft in zijn jonge- en latere jaren wel de nodige zichtbare schade opgelopen hier en daar.
Dank voor je reactie, ik hoef dus niet al te moeilijk te doen, gewoon rustig totdat je wat weerstand voelt. Kan niet wachten tot ik 'm heb in ieder geval.
Ja, mooi hè! Toch bijzonder hoe eenvoud toch zo enorm veel schoonheid kan uitstralen. Waar tegenwoordig alles druk moet zijn, vind ik dit echt een verademing om te zien. Ik ben van de dikke tool-watches, zoals de Monsters, Tuna’s en de SKX, waar praktisch mijn hele verzameling uit bestaat. Maar dit… dit is echt puur.
Ik vrees dat deze schoonheid in alle voorzichtigheid veel polstijd zal krijgen.
Een erg mooi horloge! Al heb ik dan wat minder met romeinse cijfers, toch kan ik dit wel mooi vinden. Dat je er maar lang en veel plezier van mag hebben!
En over het overwinden, maak je daar niet zo veel zorgen over. Ik had dat eerst ook met mijn Marvel’s, maar daar wen je echt heel snel aan. Zoals al gezegd, bij weerstand stop je gewoon.
Ik zie hier op ‘t forum weleens horloges van een paar maanden oud, die er al behoorlijk beschadigd uitzien. Maar dit oudje kan zo in de vitrine, schitterend.
Zojuist een koerier in een zwarte bus met witte handschoentjes aan de deur (helaas van het rubberen soort, maar laat me nu even in die waan) om een bijzonder pakketje uit Zweden vandaan af te leveren. Nee, geen Ikea meubeltjes, maar iets kleiners.
Even een heerlijke uitpaksessie in m’n eentje, genietend van ieder papiertje dat eraf ging en mij dichter bij de inhoud bracht… wow, 52 jaar oud en inderdaad nog echt als nieuw! Dit gaat bijzonder genieten worden.