Ik heb een Zenith van de 50’s als per onderstaand. Vandaag had ik 'm op de timegrapher om te kijken of er wellicht onderhoud nodig was en kom iets tegen wat ik niet echt begrijp.
Het gaat over dit klokje.
Het horloge heeftin de basis een prima Amlitude en BE en ook de afwijking in s/d wijzigt niet significant.
Ik zie echter drops in amplitude tot ~160, die dan vervolgens weer groter wordt. Ik neem aan dat er onderhoud nodig is, maar kan niet verklaren waarom dit effect ontstaat. Het enige wat ik kan verzinnen is wellicht oude olie/vet in de veerton.
Bijgaand wat data:

Heeft iemand ervaring met dit verschijnsel. Zijn er andere zaken waar ik op moet letten?
Alvast dank!
1 like
Inderdaad merkwaardig. Flinke groefvorming in de veerton zou een verklaring kunnen zijn…
1 like
Het is een handopwinder, voor m’n gevoel heb is dat niet heel erg logisch aangezien de veerton bodem vlak is. Biij een automaat zou dat wellicht nog aan de buitenwand kunnen hebben…of misschien weet ik er gewoon te weinig van
, maar doe m’n best 
1 like
Juist bij een handopwinder kan dit gebeuren. Omdat de veer lineair afwikkelt, en niet tussentijds op spanning gehouden wordt.
Je hebt waarschijnlijk nog nooit up-close het oppervlak van een veerton(-deksel) bodem bekeken. Ik doe dat bij elke service, want ik vervang altijd de opwindveer.
Er bekruipt mij een re-dial gevoel bij je horloge, trouwens; maar dat kan alleen een gevoel zijn. Ik heb het wel meestal bij het rechte eind. 
1 like
Klopt, ik heb alleen wat oefen materiaal gesloopt en weer in elkaar gezet…, maar niet daadwerkelijk issues ogelost nog. En of ik dat punt ga bereiken weet ik ook nog niet hahaha. Bedankt voor de info, ik moet nog veel leren.