Vintage Baume & Mercier: grote timegrapher afwijkingen

Ik heb een vintage Baume & Mercier Baumatic, geërfd van mijn vader. Hij is van begin 60’er jaren en heeft vermoedelijk totdat ik hem erfde geen service gehad. Die heb ik hem toen wel laten laten geven, in 2014.

Nu draag ik hem bijna niet, alleen voor speciale gelegenheden, maar hij hoort natuurlijk wel zo goed mogelijk te lopen. Bij normaal dragen loopt hij ongeveer -12 seconden per dag, voor één dag dragen prima te doen.

Alleen was ik gisteren zo dom om hem op de timegrapher te leggen… Met nogal wilde resultaten:

Wijzerplaat boven: +15
12 boven: -35
3 boven: -73
6 boven: -12
9 boven: +33
Omgekeerd: -18

Nu ken ik de voorgeschiedenis (weinig service, ca. 25 jaar dagelijks gedragen), dus er zullen vast wel wat rammelende asjes zijn, maar mij lijken dit best grote verschillen. Helaas was de horlogemaker in 2014 niet zo communicatief, dus ik weet ook niet wat hij heeft aangetroffen.

Maar de vraag is dus: is dit redelijk normaal voor een horloge met deze leeftijd en voorgeschiedenis?

Daar heb ik recentelijk een prachtig blog over gelezen.

https://adjustingvintagewatches.com/category/dynamic-poising/

Op basis van die kennis zou je kunnen vermoeden dat de balanstappen en/of de dekstenen vervuild zijn en mogelijk dat de tappen gepolijst moeten.

Tevens lijkt de balans een zwaartepunt te hebben.

Prachtige kennis, maar nog ervaring mee om juist te corrigeren helaas.

Bram

2 likes

Das voor een 80 jarige zonder service helemaal top.:+1:

2 likes

Bedankt, goede site. En weer een heleboel leeswerk, wat niet erg is trouwens.

Nou ja, één keer service in 2014.

1 like

Oef, wat een kunde. In één keer alle stukken uitgelezen, bedankt voor de link. Ik ben nog een eindje af van dat niveau vrees ik :slight_smile:

12 seconden per dag is geen ramp voor die leeftijd maar kan wel beter inderdaad.

Verschil DU/DD van 33 seconden is te veel maar waarschijnlijk merkbaar te verbeteren met goed schoonmaken van de balansassteentjes en pivots, eventueel met wat bijpolijsten. Verschil van max 106 seconden over de vertikale posities is inderdaad een serieus zwaartepunt in de balans en dan kom je wel in iets meer expert-territorium.

Misschien nog eens op de timegrapher leggen in alle 6 posities met ruim opgewonden veer, en behalve de afwijking ook de amplitude en beat error meegeven? Dat geeft een iets duidelijker beeld. :slight_smile:

1 like

Al met al krijg ik het gevoel dat die service in 2014 niet heel grondig is geweest.

Dat zou wel kunnen ja. Ik weet natuurlijk ook niet wat je betaald hebt, schoonmaken/smeren en wat afregelen is standaard procedure maar die timings beginnen perfectioneren kost een pak tijd, en tijd kost geld :slight_smile: de interpretatie van “onderhoud” als “de horloge schoonmaken en toekomstige slijtage beperken door goeie smering” is niet noodzakelijk verkeerd maar ja, verwachtingen kunnen anders liggen.

9 jaar is al een respectabel interval voor onderhoud, maar als die maar heel zelden gedragen wordt zou je toch denken dat de waarden nu niet al té veel slechter zijn dan toen.

Apropos, iets wat mij bijgebleven is van een horlogemagiër ex-lid hier: meet de waarden nadat de horloge een tijdje gedragen is, lichaamstemperatuur heeft invloed op de smeringsmiddelen. Moet ik ooit nog eens uittesten concreet hoeveel dat kan schelen :slight_smile:

4 likes

Ben nieuwsgierig naar het uurwerk zelf. Ben je in de gelegenheid om de achter deksel er af te halen zodat we kunnen bepalen welk type uurwerk er in zit.

Ik zal hem binnenkort eens openmaken

1 like

In de blog wordt ook beschreven om na een paar dagen pas af te stellen. Het inlopen inderdaad.

1 like

Kan niet voor @LVA spreken maar het is niet dat ik het aandurf om deze klus aan te nemen. Maar het kan interessant zijn om te kijken wat er beschikbaar is aan NOS onderdelen en donor uurwerken voor het type uurwerk en welke kosten daar aan vast zitten.

Want wat we nu niet hebben gezien is op welke amplitude het horloge zit bij de metingen.

Nee, het was ook even een snelle meting voor het slapen gaan :slight_smile:, ik heb alleen de rate opgeschreven

Ik heb trouwens wel een foto die de horlogemaker heeft gemaakt, alleen bedroevend lage resolutie.

IMG_1445 (1)

Bij een vintage horloge dat slecht is onderhouden kan/zal slijtage voorkomen.
Om dat dan naar nieuw te herstellen is niet altijd (financieel) haalbaar.
Dat kost enorm veel werk en je zal ook (veel) nieuwe onderdelen nodig hebben.
Aan de andere kant heb je ook wel eens geluk en is er nauwelijks slijtage en loopt een vintage horloge na beurtje direct weer als een nieuwe.
Chronometer waarden bij zo’n oud horloge kan je meestal niet verwachten.

Gaat het om een redelijk nieuw horloge met goede onderhoudsgeschiedenis, dan zijn deze verwachtingen wel terecht natuurlijk.

P.S. Ik laat een uurwerk ook altijd inlopen na een service, je ziet na een dag duidelijk verschil. Meestal hogere amplitude en regelmatiger beeld op de timegrapher.

4 likes

Hoop dat die voor reiniging is gemaakt

1 like

Ja, gelukkig wel, op de tweede foto ligt hij in onderdelen uit elkaar

Enkel voor mijn eigen horloges en enkel als ik zou kunnen slapen als ik het compleet verpruts :wink: dus niet met mijn gouden Tavannes, zoveel is zeker.

1 like

Oh, maar dat is ook niet de vraag. Aangezien hij zo weinig wordt gedragen kan dat nog wel even wachten, er zit nu in ieder geval modern smeermiddel in. Ik was gewoon benieuwd naar hoe het zit met deze grote verschillen in de timegrapher resultaten.

Ik had hem op de timegrapher gelegd als voorbereiding om hem zelf verder te reguleren, maar met deze waardes denk ik dat ik hem maar zo laat voorlopig