Vintage Breitling Datora

Hallo,

Ik heb een aanbod gehad om een breitling datora over te nemen van een kennis die hem op ebay heeft gekocht. Kunnen jullie experts zien of er zo op het eerste oog iets mis mee is?

http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=160178221963&ru=http%3A%2F%2Fsearch.benl.ebay.be%3A80%2Fsearch%2Fsearch.dll%3Ffrom%3DR40%26_trksid%3Dm37%26satitle%3D160178221963%26category0%3D%26fvi%3D1

Bij voorbaat dank!
Groeten,
Simon

Op het eerste gezicht

kroon niet origineel en de achterdeksel lijkt me ook niet origineel en
misschien de kast ook niet
uurwerk moeilijk te beoordelen zonder foto’s van het uurwerk

m vr gr
-Rene

Normaal is dit horloge van een V7734 voorzien, je hebt helaas knutselaars die het weten te presteren een P3133 in te bouwen, dus inderdaad oppassen. Ik zag namelijk op E-bay Duitsland een bod waarin alleen de wijzerplaat orgineel was, een echt zgn Frankenhorloge.

Arjay

Lijkt mij verdacht, zoals kroon en kast.
Ik heb een gelijkaardig model al hersteld en was fake.

Arjay Schreef:

Normaal is dit horloge van een V7734 voorzien, je
hebt helaas knutselaars die het weten te presteren
een P3133 in te bouwen, dus inderdaad oppassen. Ik
zag namelijk op E-bay Duitsland een bod waarin
alleen de wijzerplaat orgineel was, een echt zgn
Frankenhorloge.

Arjay

P3133 ? Dan komt het horloge uit dezelfde “fabriek” als het bandje ! :smiley:

( Poljot :smiley: :smiley: :smiley: )

Don’t do it !.. is mijn eerste reactie.

Dit aanbod lijkt me echt niet "zuiver"en de belangrijkste foto mankeert: die van het werk. De uitleg op Ebay is redelijk “wazig”.

Maar misschien kan een officiële Breitling dealer hierover uitsluitsel geven.

Met Inspecterende Groeten,

Morse.

Dank je allen. Wat als er een origneel datora movement in zit? Zijn er dan naast de kroon en achterkant nog zaken die niet orgineel zijn of is het dan het geld (501 euro) wel waard?
Groetjes,
Simon

dan zou ik gewoon een nieuwe kopen want het is nog geen 100 euro waard. misschien 25 euro voor de wijzerplaat maar dan houd het op

http://www.ewatchshow.com/view/watch/3_020601125945-vintage-nos-chronograph

$895 = 633 euro en dan weet je zeker dat je een originele Breitling hebt

-Rene

Dank je!
Het is niet dat ik je wil tegenspreken, zeker niet aangezien jij er waarschijnlijk meer verstand van hebt, maar ik redeneer als volgt. Leg me eens uit waar ik de weg kwijt raakt.

De wijzerplaat en kast lijken veel op datora modellen die ik ook op het internet heb gevonden, lijkt me dat ze die niet namaken. De kroon is idd niet orgineel en de achterkant ook niet. Die kan je evt nog wel vinden voor niet al te gek veel geld, laten we zeggen 100 euro. Als het movement orgineel (Valjoux) is en geen Poljot movement dan heb je toch een redelijk authentiek model, niet? De band is ook te vervangen voor niet al te gek veel geld aangezien ik liever geen poljot op mijn breitling wil.

Je kan alle onzekerheid de wereld uithelpen door dit horloge van je kennis gewoon even mee te nemen (met of zonder de kennis) naar een vertrouwde Breitling dealer en het daar te laten verifiëren. Zo ben je 100% zeker. (verificatie kost mischien iets, maar dat is dan de prijs van de “gemoedsrust”)

Iemand die al langer met horloges bezig is weet dat bvb originele wijzerplaten en andere “uiterlijkheden” (zoals ook kasten) zonder enig probleem via internet verhandeld worden (en dat aan een heel hoge frequentie (of “rotatie”, zo je wil)), dus er wordt aardig wat “afgeknutseld” in duistere achterkamertjes om argeloze consumenten te misleiden.

Bij een origineel merkhorloge van deze categorie moet gewoon alles kloppen, zoniet is het een “Frankenwatch”.

Vandaar ook onze scepsis, zeker als ook andere onderdelen niet origineel blijken te zijn (deksel van de kast, kroon…).

Maar… stel nu dat het een originele is (met origineel werk) en je wil het uurwerk terug in z’n oorspronkelijke staat herstellen (wat ik in dit geval zeker zou aanraden)?

Dan ben je nog veel meer geld kwijt, want zo’n “restauratie” door Breitling (of hun agenten) kost een “substantiëel” bedrag (en ik blijf bescheiden).

Dus de optie om een NOS te kopen (ik vermoed dat de hierboven gemelde aanbieding authentiek is), is dan waarschijnlijk wel beterkoop.

Het feit dat ie door een kennis wordt aangeboden maakt de zaak er natuurlijk niet makkelijker op, maar “in the end” blijft het toch altijd veel geld !

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

soullimbo Schreef:

De wijzerplaat en kast lijken veel op datora
modellen die ik ook op het internet heb gevonden,

Inderdaad , maar tussen ‘lijkt op’ en 'origineel’
zit ongeveer 500 euro verschil. Oftewel (en mijn excuses
voor de harde taal) ‘lijkt op’ is absoluut waardeloos
voor een verzamelaar en ‘origineel’ heeft en houd waarde

lijkt me dat ze die niet namaken.

in de jaren 70tig hadden alle fabrikanten ongeveer hetzelfde
design. dus het hoeft geen namaak te zijn , maar het kan
gewoon van een merkloos horloge zijn

De kroon is idd
niet orgineel en de achterkant ook niet. Die kan
je evt nog wel vinden voor niet al te gek veel
geld, laten we zeggen 100 euro.

Kroon kost rond de 10 - 15 euro , achterzijde is haast onmogelijk
omdat daar de serie nummers instaan en het breitling merk

Als het movement
orgineel (Valjoux) is en geen Poljot movement dan
heb je toch een redelijk authentiek model, niet?

een naamloos valjoux uurwerk kun je voor rond de 75
a 100 euro kopen. echter een Breitling (of ander merk)
valjoux uurwerk zal vele malen duurder zijn

De band is ook te vervangen voor niet al te gek
veel geld aangezien ik liever geen poljot op mijn
breitling wil.

all in all zul je, zoals al aangegeven is, ettelijke
honderden euro’s extra’s moeten uitgeven , en dan heb
je nog steeds een zelf samengesteld horlge een zgn
’frankenwatch’ (frankenstein horloge) en geen originele breitling

m vr gr
-Rene