Ik ben in het gelukkige bezit van een Breitling Chronomat 81.950 dus zo,n 30 jaar oud ongeveer maar in perfecte staat.
Ik heb wel eens Chronomats gezien waar de wijzerplaat behoorlijke schade had door de zon.
Of zou dat komen omdat iemand zijn horloge bv op een tafel urenlang in de zon heeft gelegd.
Zaterdag ook lekker een terrasje gepakt en ook zo,n 3 uur met het horloge in de zon gezeten.
Is het verstandig voor de wijzerplaat.
Om bv bij 23 plus graden ,het even niet te dragen aangezien zijn leeftijd en omdat ik er erg zuinig op ben en de staat van de horlogeplaat zo wil houden.
Wie kan mij daar antwoord op geven.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat een horlogeplaat meer te lijden heeft van zonlicht dan je huid — die loopt waarschijnlijk als eerste rood aan. Nu zou ik het horloge inderdaad niet de hele dag in de volle zon leggen, maar bij normaal gebruik hoef je je volgens mij nergens druk om te maken. Een laagje factor 50 op het glaasje kan ook voor zekerheid zorgen ( )
Misschien is hier ook enige vorm van vocht/ waterschade in het spel?
Mooie Breitling trouwens, veel draagplezier verder, ook bij mooi weer
Breitling heeft een tijdje wijzerplaten gebruikt waarbij de kleur als het ware oplost onder zonlicht. Het lijkt erop dat dit vooral blauwe wijzerplaten zijn die soms helemaal geel worden. Zwarte platen lijken hier minder gevoelig voor te zijn. Ik zou een horloge nooit langdurig in de felle zon laten liggen (dat is iets anders dan een horloge dragen in de zon)., de temperatuur loopt echt schrikbarend hoog op binnen in het horloge.
(dit was een blauwe plaat)
Niet alleen Breitling kan zonschade hebben .
Ik heb een Omega, een Zenith el primero rainbow en een Pontiac met paarsblauwe wijzerplaten en die hebben het ook.
Heb een jaartje bij Breitling NL gewerkt. Voor zover ik me kan herinneren, een exemplaar zoals @helijan12 laat zien, werd geopend door een van de andere horlogemakers. Binnen minuten verkleurde de wijzerplaat van donkerblauw naar roze. Hij riep iedereen er bij om het te zien gebeuren. Dit was doodsimpel het blootstellen aan verse zuurstof - of wat dan ook. Werd dus wel een nieuwe plaat. Wie er voor betaald heeft weet ik niet meer, was pakweg 2008…
Ik heb dit ook een keer gehoord van iemand bij een Breitling Service Center. Een bizarre chemische reactie.
Prachtig horloge, geniet ervan.
En ja wat zon betreft, dat is voor alles niet goed.
Als ik hem toch om mijn pols heb met veel zon en hoge temperatuur dan draag ik hem met de horloge naar de binnen kant pols.
Ook voor de temperatuur in de horloge, deze wordt extreem hoog, slecht voor de oliën.
Ben er zuinig op en veel plezier.
Wim.
De zon zal inderdaad niet zo goed zijn voor een horloge of plaat daarvan, maar ze kunnen echt wel ergens tegen denk ik.
Neem nou Eco drive van Citizen, die hebben zelfs zonlicht nodig, aan mijn Satellite Wave van ik weet niet hoe oud inmiddels, totaal niks van verkleuring te zien.
Ligt ie uiteraart niet elke dag de hele dag in de zon, maar zo regelmatig krijgt ie bij mij wel een zonkuurtje.
Ik maak mij dan ook volledig niet druk, mocht ie tijdens dragen, wat zonlicht op zijn plaat krijgen en houd er al helemaal geen rekening mee.
De gebruikte materialen worden natuurlijk ook steeds beter. Horloges uit de jaren vijftig/zestig hebben allemaal een laklaag over de wijzerplaat. De merken die een lak gebruikten (bijvoorbeeld Jaeger LeCoultre) op biologische basis worden vaak gewoon niet mooi oud.
Toevallig heeft Breitling voor die blauwe platen een verkeerde verf gebruikt maar goed, daar kom je dus ook pas jaren later achter. Rolex heeft een vergelijkbaar iets met onyx wijzerplaten gehad waarbij de lijm desintegreert tussen de steen en de messing onderplaat. Dat is dan gewoon pech hebben.
Sommige mensen zijn juist helemaal dol op een ‘tropical’ dial.
Thanks allemaal ik heb er factor 50 opgesmeerd de tijd is iets moeilijker af te lezen maar dat zal wel wennen .
Ik draag hem gewoon normaal bij zonnig weer ,en de tip bij een hittegolf het horloge aan de binnenkant vond ik ook wel handig .
Het is toch een vintage horloge in mooie staat en hou dat graag zo .
Een horloge niet dragen omdat er schade zou kunnen ontstaan. Dat is iets wat ik nooit zal begrijpen. Maar goed ieder wat wils zullen we maar zeggen.
Mijn advies: gewoon lekker zonder zorgen je Breitling dragen. Mocht er ooit toch schade aan ontstaan? Dan heb je er een mooie herinnering bij.
Yep het is zonde om hem op een zonnige dag op een terrasje niet mijn Breitling te dragen.
Want dat is voor mij dubbel genieten.
En je kan niet overal controle over hebben.
Plus overal is een oplossing voor .