Vintage Casio GPX-2100

Ik denk dat de meeste liefhebbers van vintage horloge’s hier een sterke voorkeur hebben voor mechanische uurwerken. Toch wil ik jullie voorstellen aan een “nieuwe” vintage Casio, die ik een paar jaar geleden als NOS heb gekocht op Ebay en waarvoor ik pas sinds kort de bijpassende band heb gevonden. Dat laatste dankzij forumlid Ko, die een zelfgemaakte band te koop had staan in de kleur van de wijzerplaat van mijn Casio GPX-2100.

Eind jaren '80, begin jaren '90 heeft Casio een aantal voorlopers van de huidige G-Shocks geproduceerd. Deze horloge’s waren, in tegenstelling tot tegenwoordig, vrijwel helemaal uit staal vervaardigd. Daarnaast was wel vaak een goedkopere versie in kunststof beschikbaar. De kwaliteit was erg hoog en kasten die oorspronkelijk gemaakt waren als 100 meter waterdicht, bleken ook tegen 20 BAR bestand, zodat dezelfde kasten later bedrukt werden met 200M. De horloge’s kostten destijds zo’n fl. 120,- (dat zijn Hollandse guldens, voor de broekies!:smiley: ) voor een digitale chronograaf met meerdere alarmen zoals de TGW-100 en DGW-300, terwijl er ook een duurdere versie was met een beeld van ons zonnestelsel en de komeet van Halley de CGW-500.

Dus hoewel ik ook zelf een groot liefhebber ben van mechanische klokjes, zorgen een combinatie van nostalgie en toch al vintage uitstraling (ik kocht er een bij de Makro op jonge leeftijd; voor mijn werk vanwege z’n robuustheid.), voorkeur voor precisie en tenslotte gemak (als je hem na een jaar uit de lade pakt, kun je hem zo weer omdoen), ervoor dat ik deze puur electronische kwaliteits-horloge’s ook erg waardeer.

Als je geluk hebt pick je er nog een NOS op voor zo’n € 100,- en heb je daarmee, vind ik, een cool stukje “Back to the Future”.

De GPX-2100 is er ook met grijze wijzerplaat en heeft een, uniek voor die tijd, stopwatch met 1/1000 seconden; echt een horloge om mee door de tijd te reizen!

Groeten, Paul

En nu nog hopen dat ik de foto’s kan plaatsen! :S

Mooie Casio zo met die band van Ko, erg geslaagd, geniet ervan :slight_smile:
En die foto’s zijn ook geslaagd, Paul (tu)

Ik heb hier nog zo’n “stalen” G.Shock liggen de G-3310
geen idee maar dat is ook begin jaren 90 ?

grtz. Gerard

Bedankt Harpoen,

Ko maakt hele mooie banden en biedt ook nog zeer goede service! (Schrijver heeft geen aandelen Ko, in zijn bezit op het moment van schrijven! :smiley: )

Groeten

Paul

Hoi Gerard,

Ik denk dat jouw Casio minimaal 10 jaar jonger is. Op de achterkant van het horloge wordt het uurwerk/module genummerd aangegeven in een (afgerond) rechthoekje. Dat is bij jouw horloge waarschijnlijk type 2642 en bij die van mij type 939. Hoe lager dat getal hoe ouder de module/uurwerk.

Wel een coole klok!

Groeten

Paul

Ik vind het een geslaagde combi en zo’n vroege geheel stalen Casio
is echt een koesterklok :wink:

Hier een 901 met resin buitenkasten band waar helaas geen Koband op kan :frowning:

eayden Schreef:

Hoi Gerard,

Ik denk dat jouw Casio minimaal 10 jaar jonger is.
Op de achterkant van het horloge wordt het
uurwerk/module genummerd aangegeven in een
(afgerond) rechthoekje. Dat is bij jouw horloge
waarschijnlijk type 2642 en bij die van mij type
939. Hoe lager dat getal hoe ouder de
module/uurwerk.

Wel een coole klok!

Groeten

Paul

Hey Paul bedankt voor je feedback, ik heb ff gekeken
en er staat i.d.d. een module nr : 2642 op het deksel.

het batterijtje is leeg maar ik denk dat ik er maar weer 'ns een eurootje of wat aan batterijtjes in ga stoppen.

Mooi spul :slight_smile: Ik moet dit stukje antiek ook nog es voorstellen :slight_smile: