Vintage chronografen

Er worden vele nieuwe horloges hier gepost, maar die oudjes, waarvan de nieuwe huidige modellen zijn van afgeleidt mogen toch niet vergeten worden.

Mijn voorliefde zijn juist die oude chronografen en dan nog liefst speciale kalibers. Daar ik al zoveel Landerons en valjoux heb, toch de meestgekende, laat ik hier een beetje minder gekende type’s zien die ik graag in mijn collectie zou willen toevoegen. Alleen moet men ze kunnen vinden en voor een schappelijke prijs.
Als er iemand nog eentje liggen heeft, bv. op zolder :D, laat iets weten.

Voor mij is dit genieten met volle teugen. Jullie ook ?















Zij dit geen schatjes ???

Freddy

Schatjes die om op te vreten zijn Freddy!

Daar zijn heeeeele mooie chrono’s , Freddy.

Gedverdriedubbeltjes!!! Prachtstukken!
De bovenste (no-name) en onderste (precimax) hebben mijn voorkeur.

maar helaas, geen van de door jouw gezochte chrono’sgevonden :smiley:
Mooi spul allemaal, heb zelf ook al heel wat Landerons en Valjoux chronografen (en inmiddels ook wat chrono’s met Venus, een Lemania, en zelfs een Angelus), en inderdaad, je gaat dan steeds meer kijken naar bijzondere uurwerken; maar ja, de prijzen liggen echt wel een beetje anders!
Jouw selektie is om te watertanden, maar ja ik zie ook gelijk de bijbehorende prijskaartjes, als deze in de verkoop zouden komen (Dubey & Schaldebrand Index mobile: wow Hot! X( ); zoiets als die Leonidas (Valjoux 72C) is nog wel enigszins binnen mijn bereik vanwege de lage dollarkoers, over zo’n klokje ben ik al wel een poosje aan het nadenken!

Die 6e foto: is dat een chrono met een tweede tijdzone (dat rode wijzertje??) nog nooit gezien; heel apart!

Ik heb wat aanbiedingen van diverse handelaren van het internet afgeplukt, met de horloges die ik ook best wel zie zitten (als die staatloterij gewonnen heb):
Een Gallet met een Venus 140 uurwerk, heel erg leuk, een soor regulateur, nog echt ouderwets, met het hele chrono gedeelte onder de wijzerplaat!
Staat te koop voor $1250

Een Tavannes (Cyma) met een Valjoux 69 uurwerk, niet zo heel erg bijzonder, op dat vierkante kastje na dan! Echt een horloge met een leuk smoeltje!
Staat te koop voor zo’n $4469 (dacht ik)

De eeuwige droom: een helemaal originele Universal Geneve tricompax chrono met komplete kalender
Staat te koop voor $4200

Een koopje! een UG tricompax moon (met nieuw opgemaakte wijzerplaat??)
Staat in de aanbieding voor $2625

Ach: Iedereen moet wat te dromen houden! :slight_smile:
Paul

Jij hebt ook een goede smaak Paul. :wink:

Die 6é foto is een Exelcior Park 4 , 14’’’.
Heeft een tachymeter en telemeter. Rode wijzer in het centrum is een 24u schaal met noordwijzer. De bijzonderheid aan dit horloge is de rode secondenwijzer op 9u, die kan door de linkse kroon in te drukken stil gezet worden en door aan de kroon te draaien kan men deze wijzer verzetten.

Voor de werking van die noordwijzer heb ik een tekst gescand.

Een Universal Tricompax zoals je hebt afgebeeld met datum en maanfase, ben ik aan het herstellen van onze vriend Hein T. Mooie horloges maar door hun zeldzaamheid geen onderdelen voor te krijgen.
Ik zou nooit op internet zo speciale chronografen kunnen kopen zonder deze te kunnen zien. Bij die chrono van Hein is roest in geweest, veel onderdelen verroest onder de wijzerplaat, men heeft deze opgeschuurd gehad maar werkt niet zoals het moet, maar de onderdelen zijn niet te vinden omdat er van die speciale chrono’s niet veel gemaakt zijn. Wie kon in die periode , juist na de oorlog, zo een horloge kopen.

Freddy

Hoi Freddy,
Bedankt voor de info over Excelsior Park, heel erg interessant, zo’n funktie had ik nog nooit gezien op een chrono (tu)

Wat voor delen had je nodig voor de UG van Hein T? ik heb even gekeken op de prijs/materiaallijsten bij een leverancier in Amerika, en daar staan nog behoorlijk wat leverbare delen op (dat wil niet zeggen dat ze nog op voorraad zijn, maar vaak verrast me de leverbaarheid voor oud spul wel); als je wilt dan kan ik de lijsten (kaliber 281 en 285?) mailen in Word-formaat; indien nodig kan ik ook wel de delen voor je meebestellen als ik er weer een order plaats, laat het me maar even weten!
Paul

Bedankt voor je voorstel, maar is het kaliber 481, en het zijn juist de onderdelen voor de dag en datum en correctietoetsen die versleten zijn. Deze onderdelen zijn niet aanwezig bij de 281 enz, deze heb ik liggen. Maar het is goed om weten.

Freddy

met de UG481 onderdelenlijst
Paul
PS: het emailadres van het oude prokbord is hopelijk nog goed?

Holey Moly…Wat een beauties. Ik heb meteen even op zolder gekeken…helaas…Ik had er geen van liggen.

Mijn favorieten zijn de eerste (wat een prachtige wijzwerplaatindeling!!!)

De Dubey & Schaldenbrand met de index-mobile. Volgens mij heeft dit merk als enogste het systeem van de index-mobile toegepast. Een goed artikel hierover staat te lezen op http://www.thepurists.com/watch/wadsimanalysisver2.html

En natuurlijk de Omega…Welk caliber is dat eigenlijk? Heb deze nog niet eerder gezien.

gr,
Hans Mennink

Ha die Hans,

Die Omega heeft als kaliber 930 of Lemania 3872, datum op 9u.

Freddy

Wow freddy, wat een prachtige klokjes. Echt apart!

Die met dat tonneau-vormige caliber in een ronde kast doet me een beetje vreemd aan, dit lijkt me een beetje omgekeerde wereld?

Oud topic maar insteek zo actueel als gisteren. Sowieso vreemd dat de meeste items over vintage chronografen op HF maar weinig levensvatbaar blijken. Hoe dan ook lijkt me nóg een topic geen grote noodzaak, maar blij ben ik wel met deze ‘panda’ Monté, dus…bij deze


Leuk is dat ik nog niet zo lang geleden een Monté doos heb weggedaan bij gebrek aan ‘vulling’ :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 likes

17 jaar later en nog altijd actueel, zoals je zegt.
Prachtige horloges en nog de betere calibers /binnenwerken. Dikwijls betere kwaliteit dan de huidige calibers.

Mooie Monté, zeker de wijzerplaat kom je weinig tegen in die periode.
Groetjes Freddy

1 like

Ja maar, ja maar…

Springlevend!
Nou ja, in ieder geval zeer levensvatbaar.

1 like

Was - als oude knar - dus even niet via de zoekfunctie terug te vinden. Stom natuurlijk, om te zoeken op chronografen (ipv op chronographs) :grin:

1 like