Vintage Chronograph

Hallo allen,

Dit horloge is van mijn opa geweest en ik vraag me af of iemand hier wat meer over zou kunnen vertellen.

Ben ook benieuwd of zoiets nog gerestaureerd zou kunnen worden en door wie want ik zou het graag dragen. Zoals te zien heeft het horloge al heel wat meegemaakt…

7 likes

Leuke oude chronograaf jaren 50. In ieder geval kast gemaakt van 18k goud. Gebruikelijk in die tijd. Vermoedelijk inwendig een Landeron of Venus uurwerk. Maar dan zal hij toch echt open moeten voor duidelijkheid. Zeker de moeite om na te laten kijken. Mooi bandje erop en dragen. Succes ermee.

Ik heb bijna de zelfde alleen dan geen goud.

3 likes

Mooi!

Hi,

Chronographe Suisse was een neutraal “merk” vooral bekend na de tweede wereldoorlog. Zo zal je op het wereldwijde web massa’s van dit soort modelletjes vinden. Jij hebt meer geluk want jouw exemplaar is massief goud en heeft een knappe -zogenaamde- “telemetre scale” op de wijzerplaat. De kast zal echter beperkt goud bevatten gezien ze meestal dunne kasten maakten indien ze van massief goud waren.

Uurwerk zal vast een Landeron zijn. Niets bijzonders, maar wel betrouwbaar. Genoeg onderdelen te verkrijgen en nagenoeg elke horlogemaker kan deze een beurt geven.

Waarde zal rond de €850,- zijn gok ik.

Kortom: mooi exemplaar, zeker dragen! :smiley:

Het binnenwerk moet al bijna een Venus 170 zijn. Ik ken geen andere 1940s chrono types met de subdials op 12 en 6. 18k goud, zwarte wijzerplaat, vrij ongewoon binnenwerk, en zo op het eerste zicht in cosmetisch prima staat voor z’n leeftijd - zeker de wijzerplaat, die is heel goed bewaard gebleven - knap hoor.

Als het uurwerk nog loopt, zeker een onderhoud laten geven. Kast lichtjes oppoetsen, voorzichtig want inderdaad geen al te dikke kasten. Glas polijsten of vervangen - kost bijna niks. Als er herstellingen aan te pas komen is dat ook niet onoverkomelijk, gaat enkel wat meer tijd en geld kosten. Er zijn genoeg horlogemakers die dat met veel plezier kunnen doen.

En dan dragen, en veel foto’s posten in de vintage topics natuurlijk. :smile:

5 likes

Dank voor de leuke antwoorden! Gaaf om te lezen dat het toch soort nog wel een semi-uniek exemplaar is.

@LVA ik heb nog wat fotos van de dial zonder glas en het uurwerk. De dial is inderdaad voor de leeftijd nog in prima staat. Wijzers wel een beetje verborgen.

Het uurwerk loopt denk ik niet, althans ik hoor een geratel bij het opwinden. De chrono pushers geven wel feedback bij het indrukken maar verder gebeurt er niks.

Enig idee wat een restauratie van zoiets zou kosten? Misschien is er iemand op het forum die dit een leuk project zou vinden, zal ook de kaart van @Jenneke bekijken.

1 like

Koffiedik kijken zolang er geen zicht is op wat er precies mis gaat. Zou zomaar een kapotte tiretteveer oid kunnen zijn. Maar om dat met zekerheid te weten moet het beestje eerst uit elkaar.

Ik heb voor het laatste onderhoud aan mijn Tavannes (zelfde leeftijd, gelijkaardig kaliber) in 2021, 180 euro betaald. Maar de mijne werkte wel al natuurlijk, en mijn toenmalige horlogemaker kleurde sowieso wel al buiten de lijntjes qua tarieven dus hoe dat vantegenwoordig zit weet ik niet.

1 like

Gezien de foto’s van het uurwerk inderdaad een Venus 170 uurwerk. Zelfde als die van mij. :ok_hand:.

1 like

Ik heb een offerte van ca. 400 euro gehad maar daar zaten ook reparaties/onderdelen voor.

En deze man kleurde niet buiten de lijntjes qua tarieven.:sweat_smile:

1 like

Mooie plaat!

1 like

Voor zover ik heb kunnen nagaan was Chronographe Suisse een samenwerkingsverband, waar meerdere kleine (incl. zelfstandige) horlogefabrikanten gebruik van mochten maken van zowel de inkoop- als verkoopkanalen. De één maakte een bijzondere wijzerplaat, plakte er een eigen merk op en verkocht ze via toeristenboetiekjes en bijv. winkels op vliegvelden uit de samenwerking.

Maar als er enkel Chronographe Suisse op staat, dan is mijn veronderstelling, op basis van wat ik gelezen en gecheckt heb (maar niet 100% bevestigd heb gekregen) dat het een Sully is. Sully had Chronographe Suisse opgetuigd. Hetgeen bevestigd wordt door Mikrolisk en hoe het bedrijf sowieso als toeleverancier werkte voor derden.

Wat ik raar vind is dat iemand hierboven een waarde noemt. Dat mag niet, maar ik vraag me af waarop het gebaseerd is. Er zijn vergulde exemplaren voor hetzelfde geld (en voor minder).

Mijn advies zou zijn: ga naar een horlogemaker die ervaring heeft met deze chronografen en draag hem vervolgens met veel plezier en trots, want hij is prachtig!

1 like

De ‘waardes’ zijn kosten voor onderhoud van het uurwerk, waar TS naar vroeg. Geen taxaties. Of ik lees ergens overheen.

1 like

Denk dat je eroverheen leest.

Prachtig horloge,
Van je opa nogal liefst.
Onbedingt laten servicen, mooie band erop en met trots dragen!
Nooit wegdoen.

Is dat zo? Dacht dat je alleen geen waarde mocht vragen. Ben benieuwd waar deze regel terug te vinden is.

Je hebt gelijk,.ik zie het nu ook.

Hier:

[quote=“junior, post:2, topic:573443”]
Wij zijn echter geen taxatie-forum.
[/quote] huisregels

De Editknop krijg ik binnen twee weken, hoop ik… :laughing:

1 like

Het is dus lastig te weten uit welk jaar dit horloge precies zal komen, volgens familie heeft mijn opa hem van zijn vader gehad en zelf niet gedragen. Venus 170 uurwerk is in de jaren 30, 40 en 50 geproduceerd volgens Google. En ik ga hem zeker op laten knappen en dragen.

1 like

Klopt, veel dateren moet je niet proberen aan een Chronographe Suisse. Aan de stijl te zien zou ik op de jaren 40 mikken ergens maar het blijft een buikgevoel.

Mooi. Waar zit je ergens trouwens, geografisch? Kan helpen om wat gerichter naar professionele hulp te zoeken. Want Eric die mijn Tavannes laatst opgefrist heeft zit in Gent, BE, dus dat is lastig haalbaar voor de meeste HFers.

Paar plaatjes voor de sfeer. :innocent:

4 likes