Vintage Chronographs ONLY

Knap!

1 like

Dank maar ik heb niet zelf geserviced, dat heb ik laten doen😁

15 likes

16 likes

Ik doe mee vandaag dezelfde maar toch anders. :grin:

15 likes

Wauw! Wristshot aub!!

1 like

Netjes mooie staat. Bij mij reset de chrono niet meer.

1 like

Heb je de pushers al eens schoongemaakt? Dat wil nog wel eens helpen. Of reset hij naar de verkeerde plaats?

Nee, reset totaal niet meer, 3jaar geleden service beurt gehad met soldeer werk blijkbaar en nu weer iets afgebroken. Lastige overweging, een nieuwe of een nieuwe reparatie. De petrol versie staat ook nog op het verlanglijstje.

Ik zou er een nieuw donor uurwerk in doen.
Dan ben je wellicht goedkoper uit. Of als er geen Emotionele waarde aan zit gewoon een nieuwe kopen en deze als onderdelen voorraad bewaren.

7 likes

In principe is aan kapotte uurwerken als donor wel aan te komen, het meest onvindbare en vaak kapotte onderdeel is het centrale wiel met de chronograaf koppeling.

4 likes

21 likes

Dank voor de tip. Het was mijn eerste mechanische horloge en start van een nieuwe obsessie, Dus ik zou zo dezelfde terugkopen, deze loopt nog als een zonnetje buiten de defecte chrono. Nieuwe ca 600,- denk ik. Verkoop deze welicht 450,-. Beetje lood om oud ijzer qua reparatie. Hoewel ik de chrono nooit gebruik, trek ik gewoon niet dat deze uitlijning niet.

Hebben deze chronografen niet als onhebbelijke eigenschap dat ze eigenlijk continu moeten lopen? Als ze stilstaan dan treedt er een slipkoppeling in werking waardoor het mechanisme slijt.

1 like

Dat behoort inderdaad tot de mogelijkheden het vaak resetten en stoppen is niet bevorderlijk. Maar als hij in de box gaat laat ik de chrono lopen tot hij stil valt dan is de koppeling ontspannen in rust.

1 like

Het is ook een beetje typisch een “verzamelaars ding”. Genoeg Seiko chronograven die sinds de jaren 70 een zwaar leven hebben gehad, 45 jaar geen onderhoud, chrono functie bijna nooit gebruikt en het nog steeds doen. Het is meer een advies voor de verzamelaar denk ik, zodat ie het nóg eens 40 jaar goed blijft doen. Voor de destijds nieuwe eigenaar zal het niks hebben uitgemaakt.

2 likes

Dat is volgens mij redelijk algemeen, maw ook voor Citizen en Europese sporthorloges is de basisfunctie meestal nog prima na tientallen jaren. Maar stilstand, vuilwordende pushers en onkundige bediening hielpen helaas de chrono langzaam om zeep…gelukkig gebruikt ook nu vrijwel niemand zijn chrono('s) echt, tenzij voor het eitjes koken.
Dus meestal wordt het pas een gemis bij verkoop :nerd_face:
Plaatje uit archief :male_detective:

11 likes

Chronoscope jaren 50

15 likes

5 likes

Speedy uit ‘69 met caliber 321 :boom:

28 likes