Vintage Citizen Caseback Openen

Beste beschermers van het vat aan collectieve kennis,

Ik heb een oud horloge van mijn grootvader, dat al even ongebruikt bij me ligt en dat ik graag wil proberen nieuw leven in te blazen. Ik denk/hoop dat het gewoon gaat om het vervangen van de batterij, maar ik krijg de caseback niet onmiddellijk open.

Ik denk dat het gewoon om een push-in caseback gaat, maar krijg hem niet open met een gewoon mes. Ik heb momenteel nog geen specifiek mes/caseback opening tool, maar wil die uiteraard kopen indien dat is wat ik nodig ga hebben.

Ik heb echter schrik om het te beschadigen, dus wou eerst aftoetsen bij jullie dat het inderdaad een kwestie is van de achterkant open te wrikken en dus best zo’n caseback opening tool te kopen? Best Bergeon of maakt dit minder uit bij zo’n soort gereedschap?

Ik heb ook opgemerkt dat iemand in het verleden schijnbaar heeft geprobeerd (mogelijks er ook in geslaagd?) om net boven de onderste lug iets in te steken en zo precies iets heeft geplooid. Of is het juist de bedoeling om langs daar te openen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alexander

Hier kun je hem toch opwippen, of zie ik dat verkeerd?

1 like

Dat is waar ik niet zeker over was/ben, of het de bedoeling is om die daar open te maken of dat er ooit iemand daar iets heeft geforceerd in het verleden.

Ik vermoed dat je de band moet afnemen en dat daar een of twee nokjes zitten die je moet indrukken om de achterdeksel los te krijgen.
En zo te zien komt het uurwerk met de deksel mee en kun je daarna de stift ontgrendelen en losmaken en dan het uurwerk uit de kast halen.

Ik heb het inderdaad op die manier kunnen openen, maar zie niet onmiddellijk hoe ik de stift kan ontgrendelen.

Iemand enig idee?

1 like

Twee delige stift met enig beleid de kroon eruit trekken

1 like

Ik heb hem er inderdaad met enige kracht uit gekregen, dank je!

Is dit een tweedelige stift? Om terug te monteren neem ik aan gewoon er terug inklikken? (ik kan het niet onmiddellijk zelf proberen, ik heb net het juiste batterijtje besteld).

2 likes

Nee

Ja

1 like