Vintage Citizen hoe oud e.d

Ik heb een impuls aankoop gedaan en een NOS Citizen Eagle gekocht. Hij is onderweg… Hij doet sterk denken aan een Tudor Hydronaut. Hij is wel iets goedkoper.:wink:
Wie weet iets meer over dit model? Leeftijd b.v. Ik lees sosms jaren 70 maar ook 80.
Ook kan ik niet vinden hoeveel meter waterdicht hij is. Niet dat ik er mee ga zwemmen hoor. De band hoort er denk ik ook niet op. Ik heb hieronder wat fotos en hoop dat de citizen freaks hier iets meer over kunnen vertellen. Er moet toch ook ergens een Citizen forum zijn net zoals Seiko dat heeft?

Zo te zien is het serienummer 461660

Ik weet dat Citizen pas na 1994 begon met serienummers van 6 tekens (daarvoor waren ze langer).

Het eerste teken is het jaar (zoals bij Seiko) dus dat wil zeggen dat dit horloge of van 1994 of 2004 is.

De 6 staat voor de maand: Juni.

Het uurwerk is een Miyota 8200.

XXoF Schreef:

Zo te zien is het serienummer 461660

Ik weet dat Citizen pas na 1994 begon met
serienummers van 6 tekens (daarvoor waren ze
langer).

Het eerste teken is het jaar (zoals bij Seiko) dus
dat wil zeggen dat dit horloge of van 1994 of 2004
is.

Bedankt voor de input. Dan is hij helemaal nog niet vintage dus. Maar daarom heb ik hem ook niet gekocht. Hij is gewoon mooi. :smiley:

De 6 staat voor de maand: Juni.

Het uurwerk is een Miyota 8200.

Nou en of die mooi is. Ik vind vooral de bezel helemaal te gek! ::o

prachtige klok, die ziet er goed uit!!

Hoi dreski,

Mooi die Citizen(tu) Hier is een forum:

http://www.network54.com/Forum/78440/

Dit is de HydronautII. Lijkt er toch wel een beetje op. :wink:

tjvreeken Schreef:

Hoi dreski,

Mooi die Citizen(tu) Hier is een forum:

http://www.network54.com/Forum/78440/

Thanx meteen een topic gevonden http://www.network54.com/Forum/78440/message/1255879245/Is+a+Citizen+8200+the+same+dimensions+as+a+Miyota+8215-

Ach, een béétje maar… :D(tu)

Oef, heel mooi! Klokje is gewoon in nieuwstaat?

Max Kool Schreef:

Oef, heel mooi! Klokje is gewoon in nieuwstaat?

Ja helemaal NOS.

Wat betekent dat “unadjusted” op het uurwerk? Ik ben het al eerder tegen gekomen op een Invicta en een Skagen snap het eigenlijk niet.

In de twee NY0040 die ik had stond het niet. Mijn huidge NY0054 is nog niet open geweest, en dat hoeft voorlopig ook niet, loopt erg netjes, dus daar weet ik het niet van. Is dat net zoiets als de verschillende uitvoeringen (specs) waarin je een ETA 2824 kunt krijgen?

Oeps, gevonden. ( => bron

)

[quote]3.2.1 What does “adjusted” vs. “unadjusted” vs. “regulated” mean?
These are terms to be used in conjunction with the discussion in section 3.2.

An “unadjusted” movement is a movement where no attempt has been made to ensure that the daily error rate in several orientations (positions) have been minimized across the positions. An “adjusted” movement, therefore, has had some extra care in ensuring that the variance in accuracy between several orientations is minimized.

Watches are typically adjusted to 2, 3, 4, 5, and 6 positions. Traditionally, they are ordered as follows:

1. Dial Up
  2. Crown Down
  3. Dial Down
  4. Crown Left
  5. Crown Up
  6. Crown Right

For example, a watch adjusted to two positions include positions 1 & 2 from the above list (i.e. face up and crown down). Similarly, a watch adjusted for 4 positions has been adjusted in positions 1-4, and so on. Watches can also be adjusted for isochronism (i.e. constant time across varying states of wind) and temperature. Some manufacturers (Franck Muller, some Patek Phillipe) adjusts to 8 positions (the above six plus two half-way orientations); some on the forum would say that this is a bit over-the-top.

There is a 3 part, in-depth technical article on adjusting, including photos and commentary on the actual adjusting of a watch, in The Horologium series on “Tweaking the Mark XII”.

A “regulated” movement is a when the overall rate of the entire movement (either adjusted or not) is brought into correct absolute timing. Unlike adjustment, this is a simple tweak, which moves the daily rates of all of the positions up or down without intentionally changing the relative rates in positions.[/quote]

Hij is binnen. Een heel leuk model. Ik moest alleen nog even het glas poetsen want er zaten wat veegjes op. Poetsen…poetsen…poetsen. Nog steeds veegjes?
Heeft één of andere idioot het glas aan de binnenkant met een vet brilledoekje “schoongemaakt”. Ik ben op dit moment helemaal klaar met alles wat vintage en “new” old stock is. Het is niets voor mij. Ik wil alleen maar nieuw, nieuw en nog eens nieuw.
Ik moet kijken of ik hem zelf kan schoonmaken aan de binnenkant. Dat moet even gebeuren wanneer ik tot rust ben gekomen want wanneer ik het nu doe overleeft hij het niet.

Dat is een fluitje van een cent Dreski.

Deksel open, kroon/stift verwijderen, uurwerk eruit, en voorzichtig met een papiertje glassex. Inelkaar in omgekeerde volgorde.

Ik snap je reactie helemaal, Dreski. Maar laat je vintage- en NOS-plezier niet bederven door zoiets dufs. Max geeft al aan dat het makkelijk te verhelpen is.

Paul G. Schreef:

Ik snap je reactie helemaal, Dreski. Maar laat je
vintage- en NOS-plezier niet bederven door zoiets
dufs. Max geeft al aan dat het makkelijk te
verhelpen is.

Ik moest even bijkomen…De ervaring leert dat alles er de volgende dag beter uitziet. Ik ga dit ook wel (laten) regelen. Ik heb van de verkoper een deel van het aankoop bedrag terug gekregen. Scheelt toch weer…

Ja, dat scheelt zeker! (tu) Dit komt ongetwijfeld helemaal goed.

Is alles nu goed senor Dreski?

Max Kool Schreef:

Is alles nu goed senor Dreski?

Ik ga in het weekend even aan de slag. Ik moet wel even een rustig moment zien te vinden. Maar als alles ok is komt er wel een update.

dreski Schreef:

Paul G. Schreef:

Ik snap je reactie helemaal, Dreski. Maar laat
je
vintage- en NOS-plezier niet bederven door
zoiets
dufs. Max geeft al aan dat het makkelijk te
verhelpen is.

Ik moest even bijkomen…De ervaring leert dat
alles er de volgende dag beter uitziet. Ik ga dit
ook wel (laten) regelen. Ik heb van de verkoper
een deel van het aankoop bedrag terug gekregen.
Scheelt toch weer…

Kijk, bij vintage heb je tenminste nog iets ‘te doen’ ipv ‘alleen maar kijken hoe laat het is’:smiley: