Ja het zal niet ieders smaak zijn (het is de mijne ook niet eigenlijk), maar ik heb er in al die jaren maar eentje gezien! Misschien wel één van de zeldzaamste Citizens…
Ik ben wel een een liefhebber en verzamelaar van oude Citizen horloges maar specifieke kennis van uurwerken en reparaties ontbreekt helaas.
Vragen stellen mag altijd, naar antwoorden kan ik altijd op zoek gaan
![]()
Maar…je hebt genoeg ervaring met het kopen van citizens van allerlei obscure veilingen
Ja hoor met veilingen heb ik wel ervaring, het ligt wel een beetje aan welke betekenis er hier aan obscure veilingen gegeven is ![]()
in mijn eerste fase van de vintage citizen kwamen al de horloge van catawiki ( een twintigtal)
ik had toen nog geen benul van NOS-staat, ze zagen er toen naar mijn “normen” goed uit ![]()
in middels heb ik er nog maar drie stuks over, de rest zijn vertrokken met verlies of zelfs weggegeven ![]()
ik zeg niet dat deze site obscure is maar wil je toch een redelijk goed uitziend horloge hebben moet je toch rekening houden met een ietwat andere prijsklasse dan die in het merendeel worden aangeboden hier, ze zijn er wel, daarom die drie stuks die ik nog heb overgehouden van deze site ![]()
en nu ik heb mogen ontdekken wat de norm NOS betekend ben ik deze weg ingeslagen en heb dit jaar terug mijn portie vintage aangevuld ![]()
Via Proxy sites uit Japan en dergelijke
Dus ook jij hebt meer dan zat ervaring met wat je wel en wat je niet kunt kopen ![]()
Voor de volledigheid heb ik een paar vooroorlogse Citizens in de collectie, de zogeheten F type.
Ze zijn echt heel klein (kast rond 30mm), en qua techniek jaren 20 Zwitsers.
Er zijn echt heel veel varianten (ik heb er tientallen in mijn foto-archief). De prijzen zijn licht stijgende, maar qua vintage relatief goedkoop.
Voor de dames was er de K type.
En later de L type.
Hierna kwamen de Center Second modellen uit de jaren 40/50, de basis voor de gangbare vintage Citizens.
In 1965 opende het eerste Europese kantoor van Citizen, en twee jaar later in 1967 maakt onderstaand horloge de oversteek als een vroeg export model.
Ah leuke info
, volgens mij heb ik er zo eentje ![]()
Daar staat op ‘Unbreakable spring’ ? Die is 33 of 35 mm? Die heb ik al vaker van jou gezien ![]()
Ik zelf heb deze spring die onbreekbaar is ![]()
Ook apart op deze staat waterprotected geen waterproof of parawater…ik denk dat ze twijfelde hoe ze het gingen noemen want ze waren op den duur verplicht om het als water resistant te betitelen ![]()
Mooie lug-vorm, uit welk jaar stamt deze?
1972 ![]()
Van die “niet te breken hoofdveer” heb ik er ook 3.
1x om te dragen.
1x voor onderdelen om de draagbare werkend te maken / houden.
En 1x die nog in de la ligt om er nog een draagbare bij te maken.
De draagbare!
De toekomstige draagbare!
De onderdelen versie heb ik geen foto van.
Ja ik heb er ook nog twee van die soort, uit 1968, de een net iets kleiner dan die uit 1967 (die is 32 mm), de ander net iets groter (34 mm).
Die 4H alarm is echt heel cool ![]()
Fenomenaal! ![]()