Vintage Citizen restauratie gokje

Als deze Citizen een paar tientjes heeft gekost, dan mag je wat “schoonheidsfoutjes” verwachten. Als je deze draagbaar en werkend kan krijgen, dan heb je er toch een leuk horloge aan? Hoef je er niet zuinig mee te doen en lekker als werkhorloge gebruiken.

1 like

Zo is dat. Een horloge uit 1971 mag ook wel een beetje gebruikt zijn. We gaan het zien.

Nou hij is er hoor.
Ik heb heel snel gekeken want ik was al te laat voor m’n werk toen ik hem in de brievenbus aantrof.
Heb snel wat foto’s gemaakt om die net maar even te bekijken.

Misschien was het wel goed dat ik maar heel even heb gekeken want ik voel de tranen al opkomen :sob:
Wat een grafbak is het zeg.
Ik kan alles wel gaan opnoemen maar de foto’s spreken voor zich:

Sorry voor de slechte foto’s maar ik had haast :sweat_smile:

Uiteraard doet het uurwerk het niet maar dat wist ik al.
Volgens de vorige eigenaar komt dit door een defecte balans.

Wat denken jullie? Is het het waard om hem wat TLC te geven of kan er beter een baksteen op?

• TLC
  • Baksteen

0 stemmers

Hangt ervan af hoeveel geld het kost om dat uurwerk aan de praat te krijgen. Een top-exemplaar wordt het niet meer; dus ik zou hooguit gaan voor met minimale kosten een beater ervan bouwen. Voor je het weet zit er driekwart van de kosten van een goed exemplaar in en dan heb je nog steeds een barrel.
Dus als het veel gaat kosten: baksteen

Zie ik daar nou klodders lijm onder die bezel vandaan komen? Categorie knoeiwerk, net als die wijzers en indexen :grimacing:.

1 like

Yup. Net als die wijzers idd. Lijkt wel met Tippex gedaan :rofl:

1 like

Ik vind het een gaaf horloge. En is een 8110a. Prachtig uurwerk

1 like

Ja dat weer wel. Maar of het verstandig is een bak geld tegen dit exemplaar te gooien?
Ik betwijfel het. Ga er eens even goed naar kijken morgen en dan zien we wel.

Die Citizen ziet er helemaal niet zo slecht uit, dit model is voorzien van een kunststof wijzerplaat.
Deze horloges zijn vrij duur in aanschaf, ook de opknappers.

Het uurwerk is zeker wel te servicen. Je moet alleen even kijken bij wie?

Dit is er één die ik ooit kocht op MP

2 likes

Die had ik inderdaad voorbij zien komen.
Die case ziet er wel netjes uit voor z’n leeftijd.

Het zijn serieus ondergewaardeerde horloges. Mijns inziens. Beter en verfijnder dan een 6139 van Seiko. En mooier.

Is een mening he

2 likes

Het is wel een tof ding, anders had ik hem ook niet gekocht natuurlijk maar of ik er nou goed aan doe om hem op te gaan knappen? Ik weet het niet.
Morgen eerst even de achterkant openmaken en eens op m’n gemak kijken want ik ben gehaast de deur uit gegaan net.
Misschien is het wel de moeite waard om de dial schoon te maken, de wijzers te fixen, het glas te polijsten (weet nog niet war voor glas erin zit) en het uurwerk te laten doen.
Eerst even die kast bekijken want als die echt goed naar de klote is geholpen hoef ik hem sowieso niet meer :upside_down_face:

1 like

Heb je de chrono al getest? Nult ze?

2 likes

Het uurwerk doet het sowieso niet. Balans schijnt kapot te zijn. Heb express nog nergens aan gezeten. Wil de boel niet vernaggelen.

1 like

Als je de chrono reset weet je in elk geval of dat gedeelte werkt. Want dat is een ingewikkeld gedeelte. Een nieuwe balans zou dan samen met een beurtje zorgen voor een goed werkend horloge! Je hebt verder alle onderdelen. De uren en minutenwijzers kan je op eBay vinden. Nieuw glaasje heb je voor 15 euro

2 likes

Morgen ff checken.

1 like

De chrono reset gelukkig op 12 uur :sweat_smile:
Iemand die iets kan zeggen over het uuwerk aan de hand van deze matige foto’s? Op het eerste gezicht ziet het er schoon uit.

Datumverzet werkt goed, wel om 23:00 uur.
Chrono reset op 12.
Dial pootje lijkt afgebroken.
Weinig actie op de kroon voelbaar. Ik hoor iets ratelen als ik hem probeer op te winden met de kroon. Als ik de rotor draai hoor ik het niet maar er gebeurt weinig.
De klikjes als ik de kroon in de verschillende standen trek voelen goed aan.

Ik twijfel. De case lijkt er bij nader inzicht redelijk uit te zien.
De optische delen zijn wel aan te komen. Eventueel aftermarket maar daar kan ik mee leven.
Opknappen en als beater gebruiken of toch een bodemloze put?

1 like

Wijzerplaat, wijzers en die bezel zijn de meest storende delen, mocht je daar voor een schappelijke prijs aan kunnen komen dan kun je er weer een toonbaar horloge van maken.
Blijft het uurwerk de bepalende factor. Hoeveel moet daarvan vervangen worden en wat gaat dat kosten? :thinking:

2 likes

De kogel is inmiddels door de kerk.
Her horloge is net op de post gegaan naar een liefhebber die hem van me wou overnemen.
Hij blijft gelukkig op het forum en komt vast goed terecht.

Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik denk dat het horloge bij de nieuwe eigenaar beter tot z’n recht komt. Voor mij was het een impulsieve aankoop en zelfs na herstel was er een grote kans dat ie binnen no-time weer weg zou gaan :drooling_face:

Het waren een leuke anderhalve dag :slight_smile:

2 likes