Vintage cortebert herstellen

Ik heb dit cortebert horloge op eBay gekocht voor een bescheiden bedrag, maar helaas zijn er wel wat dingen mee mis. Zo viel het glas er zo goed als vanzelf af en blijkt de minuten wijzer te groot te zijn geworden om nog vast te klemmen (vorige eigenaar had weer zelfs lijm voor gebruikt).
Ik las op het Internet dat je het gaatje en beetje dicht kunt knijpen naar dat dit nauw luisterd. Hoe zouden jullie dit doen?

Tevens zou ik hem graag van een nieuw glaasje voorzien, het huidige oogt wat hoog en daarom lomp, tevens voelt het aan als goedkoop plastic dat er dof uitziet. Zijn deze te koop?

Als de minuten wijzer er af valt kan je die op een metalen blokje leggen (alleen het deel met het gaatje) en een paar tikjes met een klein hamertje er op. Dan passen en eventueel iets harder slaan indien nodig.

Glaasjes kan je overal bestellen en maken veel verschil voor het uiterlijk.

Maar misschien heeft het uurwerk ook nog een beurtje nodig?

Uurwerk wilde ik hierna gaan nakijken, als ik wat meer tijd heb.

links naar de foto’s die niet vanzelf laden:
http://imgur.com/Fd7of4s
http://imgur.com/kntddIv
http://imgur.com/EYLDcFP

Technisch kan ik je niet helpen, maar wel een leuk feitje: Cortebert is veel voor de Turkse markt gemaakt.

Misschien is het daarom dat het horloge niet werkt. :smiley:

Die van mij is van voor de tijd dat ze de Turkse markt veroverden, hij heeft namelijk nog het kruis als logo dat door de Arabische landen als belediging werd gezien (in verband met de kruistochten).

Overigens loop hij ook nog.

Erg leuke vintage, Huub. De moeite waard om deze in ere te herstellen.
Cortebert is een prima merk (tu)

Voor het plaatsen van foto’s vanuit IMGUR heb je een PB.

Succes :wink:

Vond ik zelf ook, heb er eigenlijk niet het geld of de tijd voor maar een collectie van vintage horloges lijkt mij wel wat.
Het enige probleem is dat ik weining (zo goed als geen) horloges kan vinden die ik mooi vind en die groot genoeg zijn (minstens 36mm, maar liever 38 a 42)(voor een klein prijsje dan, opknappers zijn geen probleem).

Bij deze de foto’s goed bijgevoegd (dank voor je PM):

leuke vintage, ik heb hier nog ergens een Cortebert zakhorloge liggen…prima merk.

Ik heb weer wat tijd en ben op ebay gaan kijken naar mogelijk vervangend glaasje.

Mijn huidige glas (het is volgens mij plastic, ik weet niet of het het origineel is maar denk het wel) is exact 33mm breed, 4,45mm hoog (staat behoorlijk bol) en is van 1mm dik plastic gemaakt.

De wijzerplaat ligt nauwelijks dieper dan de bovenste rand van de behuizing, dus ene bol glaasje is wel weer nodig, maar de wijzers hebben volgens mij ongeveer 1mm nodig (zo hoog is de schaft), dus als ik weer een glaasje van 1mm dik zou hebben zou denk ik zo’n 3mm hoog ook goed zijn.

Wat denken jullie van deze redenatie, en waar moet ik verder nog op letten?

Hallo Huub. Je kunt beter het huidige glaasje eraf halen. Daar heb je een glazentang voor nodig. Zo iets:

Deze zijn speciaal voor acryl glaasjes zoals de jouwe. Dikte en hoogte van het nieuwe glas is niet zo erg belangrijk. Dat kun je zelf bepalen als je een nieuwe koopt.
Diameter is wel belangrijk. Daarom moet je de binnenrand van de kast meten waarin het glas klemt. Dat doe je met een digitale schuifmaat. Belangrijk is wel dat je 1 maatje groter besteld dan dat je meet. Dit is belangrijk omdat het glas moet klemmen. Meestal gaat dat met 0.2 mm per keer.
Dus als je 30.6 mm meet, bestel je een glaasje van 30.8 mm. Sternkreuz is een goed merk en helemaal niet zo duur.

Kijk eens bij onderstaande link:

https://www.cousinsuk.com/product/domed-high-without-step-sternkreuz-hw

mvg Melvin

-edit- Typfout en het spijt me van de reclame in het Youtube filmpje :wink:

Het glas was er al uit, vandaar de metingen aan het glas.

de kast heeft een opening van 32.75mm voor het glas.

Ik zou graag willen dat het horloge zo plat mogelijk is/oogt. Wat voor soort dome is hier het best voor (en kan nog op mijn horloge) denken jullie?

Ik zou een domed slightly (Sternkreuz M) bestellen in 33.0 en kijken hoe het uitvalt. Dat zijn de kosten niet.