Vintage Corteberts uit de jaren '50

Vandaag binnen gekregen van mijn vriend uit Servie.
2 (wat mij betreft) mooie Corteberts cal 677 en 697.
Ik heb er nu een stuk of 20.
Veel uit de jaren '70 die prima lopen en er nog als nieuw uitzien.
Maar deze jaren 50 Corteberts hebben toch wel mijn hart gestolen.
Lekker groot ook, dus echte dresswatches.
42 mm zonder de kroon en 8 mm dun.
37 mm zonder de kroon en 9 mm dun.
Kan iemand mij vertellen of dit ook goede uurwerkjes zijn, de 677 en 697?

3 likes

Leuke klokjes met mooi patina. Gezien het aantal steentjes (15, zonder shock resistance), gewoon prima handopwind uurwerkjes. Bij het eerste uurwerkje vind ik de opzet van de bruggen erg mooi. De tweede is iets ‘gewoner’. Veel plezier. Met 20+ zul je nog wel niet aan je taks zitten. :smile:

1 like

Mooie klokjes, de uurwerken ook.

1 like

Zeker mooie vintage horloges. De 697 is er ook met shockresist en 15/16/17 jewels (bron: Ranfft). Ik heb zelf de cal. 696 in een Tellus, een merk dat veel gebruik maakte van Cortebert calibers (cal. 696 is de kleinere uitvoering van de cal. 697). Leuk dat je er al zoveel hebt :+1:

1 like

Flinke jongens ook in die tijd
vooral die 42 mm
erg gaaf.

mooie horloges, mooi merk ook; CortĂ©bert heeft heel veel manufaktuur kalibers gemaakt, van simple cylinder-uurwerkjes tot superdunne chronometers; het bekendste zijn ze natuurlijk van de kaliber 618 uurwerkjes welke gebruikt werden in de vintage “oer” Panerai duikers.
Veel aangeboden vintage Cortébert polshorloges zijn tegenwoordig die van de Turkse spoorwegen, meestal een mooi groot formaat, uitgerust met een AS1130 of manufaktuur 720. Ze zijn aantrekkelijk met kleurige wijzerplaten, maar helaas zijn de meeste exemplaren behoorlijk versleten.

Persoonlijk vind ik de oudere (30-40-er jaren) calibers het mooiste, zowel zak- als polshorloges, en heb er ook wel “een paar” in mijn verzameling ouwe zooi
 :smile:

@Harpoen : Tellus was geen merk wat gebruik maakte van hun uurwerkjes, maar een handelsnaam welke CortĂ©bert gebruikte in Duitsland; de fabriek leverde wereldwijd en gebruikte diverse namen voor verschillende markten: bijvoorbeeld Tellus voor Duitsland; Viking voor de Scandinavische landen en Perseo voor Italië 

Edit: om aan te geven hoe ik het merk waardeer een fotootje van een paar posters in mijn knutselruimte:

5 likes

Zo dat is gaaf die posters! Gek als ik ben ga ik meteen op onderzoek uit om zo’n poster te vinden
ik zie hem hier al hangen.
Vriendelijk bedankt voor alle reacties!

Zoek maar niet verder, die poster heb ik zelf gemaakt
 :smiley:

Maar bij deze de scan, deze kan je bij een drukkerij of printservice laten printen op formaat 50x40cm (of misschien ken je iemand die op een tekenkamer/architektenburo werkt en de beschikking heeft over een plotter?)

2 likes

Haha nog beter
heel erg bedankt
morgen wordt hij gedrukt.