Ik ben nieuw op dit forum. Reden is dat het al lang kietelt om een vintage datejust te kopen.
Nu had ik de volgende op het oog:
Chrono24 > Rolex DATEJUST 1601 SS ORIGINAL Silver (No Lume) Dial, prijs 2.015 Euro. (ik kan geen links plaatsen…). Verkoper is Alex Pig Timepieces uit Hong Kong
Enkele vragen:
Iemand bekend met deze verkoper?
Koper zegt dat er geen import charges/duties bijkomen en’/omdat ie meerdere shippingen naar NL doet per maand, iemand ervaringen (soortgelijke verkopers uit Hong Kong)?
Heb de optie om 'm (door verkopen) te laten servicen (lees: ‘standard movements overhaul/oiling, water proof test’) voor 150$. Dit lijkt me een prima prijs?
Ik ben van plan later een jubilee band los erbij te kopen (wellicht een nieuwere). Hoeveel zou ik daarvoor kwijt zijn? Neem aan dat reden dat hier geen jubilee band bij zit de prijs aanzienlijk drukt?
Wat zijn jullie ervaringen met jubilee banden uit jaren 70 bij dit soort verkopers? Zijn deze nog in goede staat? Kun je een jubilee band zelf nog verstellen of moet je hiermee naar een juwelier oid?
Het alternatief zou zijn om een soortgelijk horloge met jubilee band te kopen. Deze zijn ong. 500 euro duurder. Zijn hier risico’s aan verbonden (zie onder 5).
Heb ook gekeken bij NL juweliers (o.a. Burger/Steiner/Spiegelgracht/Amsterdamvintage). De prijzen lijken hier wat hoger dan op chrono. Is dit voor jullie vaak ook een reden om uit te wijken naar chrono? - of is het prijsverschil het waard voor bepaalde zekerheden (fysieke winkel to go to etc.)?
Zijn er nog andere ‘must knows’? Ik zeg erbij dat ik het niet erg vind om een ‘frankenstein’ te kopen. Het gaat me in eerste instantie om het dagelijks dragen.
Enige manier hoe de verkoper en jij onder TAX uit kunnen komen is door de waarde ( verzekeringswaarde ) te verlagen tot onder het taxfree bedrag ( weet uit me hoofd niet hoeveel dat is ) dacht ergens in de 200€.
Ja ik ben bekend met deze verkoper. Ik heb ooit een Rolex Datejust van hem gekocht.
De verkoper kan dit beweren maar hij kan geen 100% bieden. Ik heb ooit bij deze verkoper een Rolex Datejust gekocht zonder doos. Het horloge werd tussen 2 dikke tijdschriften verstuurd. Ik heb geen naheffing gekregen. De verkoper vult waarde in van de tijdschriften. Geen idee wat er zou gebeuren als het pakketje kwijtraakt.
Mijn jubilee was toen zonder rek en in prima staat.
Koop bij een bekende Nederlandse handelaar.
Nee. Soms is het handig om in NL te kopen ivm garantie etc.
Probeer nog wat eraf te krijgen. De prijzen staan niet vast bij deze verkoper.
Zelf ben ik ook aan het oriënteren op een (vintage) dj, maar moet zeggen dat ik het horloge wel wil zien alvorens ik hem koop. Met veel exemplaren is aardig gerommeld in de zin van redial, kapotgepolijst of een band die los om de arm hangt. Dit zijn zaken die op een foto makkelijk te verbloemen zijn.
De verkoper kan wel ervaring hebben met belastingontduiking, maar hij kan je die garantie op slagen nooit bieden (tenzij hij zelf voor de mogelijke kosten wil opdraaien).
Mijn advies is gewoon afwachten en nog een eurootje of 750 sparen, dan kun je deze referentie in aardige staat bij een Nederlandse leverancier afnemen met de band (los gaan deze rond de 300-500eu afhankelijk van de staat als ik me niet vergis).