Beste horloge vrienden,
Ben je in het bezit van een vintage Doxa dan zou het leuk zijn om je Doxa in dit topic te posten.
Alvast hartelijk voor je deelname.
Ik begin met deze Doxa, uit de jaren vijftig.
Beste horloge vrienden,
Ben je in het bezit van een vintage Doxa dan zou het leuk zijn om je Doxa in dit topic te posten.
Alvast hartelijk voor je deelname.
Ik begin met deze Doxa, uit de jaren vijftig.
Absoluut! Zirx, en bedankt voor je bijdrage.
Een prachtig zakhorloge van Doxa, is van harte welkom.
Kappen nou!!
Welk boek is dit? Er kwam laatst wat voorbij in het lichtblauwe deel en was net te laat helaas
ik heb hem hier ook een paar jaar terug in het blauw overgenomen
Zeer de moeite voor nuttige info mbt vintage sub 300’s - de heruitgaves staan er ook in
Dit professional restauratie projectje heb ik vorige maand nog gevonden
Die is ook schitterend hoor!
Dankjewel M
Doxa - Baby 565 WWII François Borgel Case 1944
Een zeldzame gelegenheid om niet alleen een vintage uurwerk te bezitten, maar ook een stukje geschiedenis uit de Tweede Wereldoorlog.
Deze verbluffende DOXA-horloge, onder verzamelaars bekend als de “Baby 565”, was niet alleen een tijdmeter — het was een vertrouwde metgezel op het slagveld en in moeilijke tijden. De achterkant van de kast draagt een krachtig, hand-geëtst inscriptie:
LEFEBVRE – WEZEMBEEK
Dit was geen fabrieksgravure—dit was ingekrast met een mes van een persoon, waarschijnlijk zijn zakmes, als een vorm van identificatie. Een boeiende en persoonlijke erfgoed van oorlogstijd Europa.
Historische betekenis:
De gravure verwijst duidelijk naar een Belgische persoon genaamd Lefebvre uit Wezembeek.
Wezembeek-Oppem, nabij Brussel, was een strategisch gebied tijdens de Tweede Wereldoorlog, met diverse activiteiten van de Geallieerden en de Weerstand.
Technische details:
Merk: DOXA
Model: Baby 565
Beweging: Zwitsers mechanisch, met handtekening van DOXA, in uitstekende staat
Materiaal van de behuizing: Roestvrij staal – Staybrite staal
Wijzerplaat: Frans Borgel (FB) gepatenteerde schroefdeksel, bekend om zijn betrouwbaarheid tijdens oorlogstijd en waterbestendigheid (een van de eerste waterbestendige horloges)
Serienummer: 4316574 (binnen en buiten overeenkomend)
Prachtig verouderde militaire stijl wijzerplaat met Arabische cijfers, kleine seconde op 6 uur
Kristal: Originele gebogen acryl
Band: Periode-geschikte NATO-stijl stoffen band.
Dit horloge toont trots tekenen van ouderdom, zoals verwacht van een echt exemplaar uit de Tweede Wereldoorlog. De wijzerplaat heeft een onaangeroerde, gelijkmatige patina; de kast behoudt sterke lijnen met eerlijke slijtage. Het uurwerk loopt soepel en is zichtbaar schoon.
Hoogtepunten van de verzamelaar:
Authentieke graveerwijze
Historische herkomst
Zeldzaam FB waterdichte behuizing (gebruikt door merken zoals Patek Philippe in dezelfde periode)
Werkend vintage DOXA-in beweging
Een stukje levende geschiedenis
Horloges zoals deze vertellen niet alleen de tijd — ze vertellen verhalen. Deze DOXA heeft iemand door de donkerste dagen van de geschiedenis begeleid. Het is niet zomaar een verzamelobject; het is een tastbare connectie met het verleden.