Hallo Allemaal,
een paar weken geleden had ik de mogelijkheid om aan een originele Girard-Perregaux te komen bij een antiqair. Ik heb het geruild tegen wat andere spullen die hij wel wilde hebben.
Het horloge was nog in vrij goed staat, alleen kwam ik er al snel achter dat het horloge beroerd liep. De amplitude van de balans was nog minder dan een halve cirkel, en het horloge liep nog een veel en veel te snel. Kortom, het was wel een beetje een projectje.
Dus bij thuiskomst achter de werkbank en het uurwerk uit elkaar gehaald. Het uurwerk is van het caliber FHF 72 4N. Bij het demonteren kwam ik erachter dat de knipveer gebroken was. Gelukkig had ik nog een uurwerkje van hetzelfde caliber liggen, dus kon ik dit onderdeel hieruit halen. verder alle onderdelen schoongemaakt, nagekeken, gesmeerd en weer in elkaar gezet.
Nu zul je denken, dat was het dan.
Was dat maar zo!
Het horloge liep weer prima en de balans had weer een mooie amplitude. Maar na enkele uren stopte het horloge er iedere keer weer mee. Dus nog een keer op de werkbank en gekeken naar zichtbaren gebreken(stofjes, haren e.d.). Balans en anker nogmaals gereinigd en opnieuw gesmeerd, maar het hielp allemaal niet. toen wat grondiger gaan kijken, en toen bleek dat waarschijnlijk de veerton de dader was. Het deksel van de veerton was waarschijnlijk wel dichtgedrukt maar niet ver genoeg. Daardoor drukte het deksel soms licht tegen het secondenrad was er bovenlangs liep, waardoor het uurwerk stopte met lopen. Dit probleem verholpen en nu loopt ie al meerdere dagen achter elkaar netjes door.
Verdere werkzaaheden bestonden uit glaasje polijsten, kast schoonmaken en oppoetsen en oude lumen van de wijzer afhalen.
Ik heb het even op ene groen natobandje gezet, misschien ik de toekomst nog eens een lederen band, maar ik vind dit wel zo mooi.
Omdat ik het momenteel wat druk heb(tentamenweek) volgen er nog foto’s van het uurwerk en de revisie zelf, maar om jullie toch een wat plaatjes bij het verhaal te geven nu een paar foto’s.
Ik ben al met het horloge bij schaap citroen Den Bosch geweest, in de hoop dat iemand mij er wat meer over kon vertellen. Helaas konden ze me er niet veel meer over vertellen, maar ze vonden het wel een mooie en bijzonder horloge. Ook het bandje vonden ze er leuk bij passen.
Ik hoop dat jullie het een beetje interessant vonden en er komt nog en vervolg met foto’s van het uurwerk en de revisie.
groeten,
Koen