Vintage Grand Seiko opnieuw polijsten, kan dit?

Iedereen hier kent waarschijnlijk de hoge kwaliteit van het polijstwerk door Grand Seiko.
Mijn vraag is of je een vintage van King of Grand Seiko hier ook zo kan laten herpolijsten. Of is het een betere keuze een goed exemplaar laten over te komen uit Japan?

Ik zou een goed en net exemplaar aanschaffen. Bij polijsten wordt de afwerking bijna nooit zoals het origineel was (er wordt immers materiaal verwijderd). Vaak zie je dat de randen van de kast minder scherp zijn na een polijstbeurt.

Dat gezegd hebbende lijkt het mij gewoon mogelijk om een kast op te laten maken, zoek wel iemand met een goede reputatie. Wellicht dat andere forumleden tips hebben.

1 like

Inderdaad, het beste is een nette kopen.

Ik heb het wel eens opgezocht, er zijn veel draden over (zoek gewoon op “seiko zaratsu restore”) maar de conclusie is: “send it to Seiko in Japan or don’t bother”

King Seiko’s zijn al aardig aan de prijs, maar met een goedkope polijsten ben je net zo duur uit, en dan heb je vaak een mindere wijzerplaat.

Het beste is volgens mij een net, ongepolijst (dus eventueel genoegen nemen met enkele gebruikssporen) exemplaar scoren. Indien volledig origineel krijg je dan ook gelijk een indruk van hoe ermee is omgegaan. Daarnaast, door @Rmen9 terecht aangegeven, verliezen de lijnen van de kast vaak hun scherpte na een polijstbeurt (indien incorrect gedaan), wat nu juist bij veel van de vintage King en Grand Seiko’s zo speciaal is.

De kwaliteit van het polijstwerk zal natuurlijk afhangen van de persoon door wie je het laat doen, dus let op met wie je dit werk gunt.

:question::thinking:

Ik bedoel dit:
Of je koopt iets als deze voor een eindje over de €300 op je voordeurmat, nu op ebay:

Met verse zaratsu polishing voor $600 bij Seiko Japan ga je naar de €900. Heb je nog steeds die mindere wijzerplaat.

Of je koopt iets als deze nu op ebay voor €900:

De betere kast komt met een nette wijzerplaat.

Ja, je kunt die eerste ook laten polijsten voor veel minder. Maar dat zou ik nooit doen.
Natuurlijk is het met een bedrag er tussenin weer anders, maar je snapt nu wel wat ik bedoel.
Overigens staat er nou ook al een op ebay voor €1985,-

Denk niet dat hij het nu al vangt maar ik verwacht wel stijgende prijzen.

2 likes