Vintage heren horloge zilver

Ik heb dit (heren) horloge gekocht. 15 jewels uurwerk. Vond 'm gewoon te leuk, werkt nog en wil proberen om de wijzerplaat een beetje schoon te maken en het glas te poetsen of te vervangen. Gisteren binnengekregen en opengemaakt. Zilvermerk van de staande beer is volgens mij Swiss. Op de horlogeplaat staat nog heel vaag een merkje. Iemand die het herkent en er meer over kan vertellen? ! 20220721_093148|375x500

6 likes

Ik denk dat er Figaro heeft gestaan. Verder denk ik dat je het beste van de wijzerplaat af kunt blijven, omdat de kans erg groot (zo niet zeker) is dat het resultaat minder wordt.

Glaasje oppoetsen en een servicebeurt. En dan lekker dragen!

3 likes

2 likes

Dankjewel!

1 like

Dankjewel!

Hoi Mark020, mag ik vragen op welke site u dit hebt gevonden? Heeft u eventueel een linkje?

Mikrolisk.de

1 like

Leuke aanwinst. Maar ik ben het met @Paul hierboven eens, wijzerplaat niet proberen schoon te maken, daar wordt het maar zelden beter van.
Glaasje polijsten zal hij wel van opknappen. Veel succes en plezier ermee :+1:

4 likes

Super. Nogmaals dank!

De wijzerplaat is volgens mij ook van zilver, geeft zwart af op het wattenstaafje. Waarom dan niet schoonmaken? Oprechte vraag.

1 like

Als ik de foto’s bekijk lijkt er mij zeer broze lak of vernis op te zitten. Dat veeg je er meestal meteen af als je begint te poetsen, samen met alle bedrukking.
Ik heb al genoeg vernielde wijzerplaten gezien waar mensen aan hebben zitten poetsen, vandaar de waarschuwing, het risico dat je alles eraf veegt is levensgroot :thinking:

Maar uiteraard is het mogelijk dat deze wijzerplaat een uitzondering is :blush:

5 likes

Ik zal het heeeeel voorzichtig proberen. Bedankt voor de waarschuwing!

Het zwart op de wijzerplaat zou door vocht kunnen komen. Echt, een wijzerplaat schoonmaken is in 95% van de gevallen een kansloze missie en gaat er meer kapot dan dat je schoonmaakt. Vaak beschadig je de bedrukking op de plaat. Alleen het glaasje poetsen. Een kapotte wijzerplaat is erger dan wat vuil/patina

5 likes

Weet ik ook wel zeker. Zie ook het advies in de andere reacties.
Verder wel een heel leuk oudje. Glaasje poetsen, kastje poetsen. Het zilver van het kastje is goed te poetsen, de Niello zwarte decoratie poets je er niet af, dat zit heel diep in het zilver.

2 likes

Ik zou het schoonmaken van deze wijzerplaat niet gelijk afraden. Dit soort horloges uit de jaren 20/30 hadden vaak een zilveren wijzerplaat met daarin de cijfers/track er in gebakken (hard enameled). Die poets je er niet zomaar af. Het merk was vaak later erop geschilderd dus die kun je wel kwijtraken.

Echt flink poetsen zou ik dan ook weer niet doen, eerder deppen en “afspoelen” in bijvoorbeeld hagerty silver dip. Let wel, daarna verstandig om er wel weer een vernisje op te doen. Anders kleurt het zilver zo weer zwart…

Kijk maar eens hiernaar:
https://vintagegruen.org/vgforum/index.php?t=msg&th=2025&start=0&

En deze man heeft ook wat testjes gedaan met wat “modernere” wijzerplaten.
https://watchguy.co.uk/cleaning-and-preserving-original-finish-on-dials/

In dit geval zou ik overigens zelf niet veel aan de wijzerplaat doen want ziet er prima uit. alleen heel voorzichtig met een vochtig wattenstaafje erover rollen/deppen om de losse stofjes eraf te halen.

Fotootje van het uurwerk zou leuk zijn!

3 likes

Dank voor uw reactie. Ik ga proberen morgen nog even een fotootje te maken!

1 like

Zoals beloofd, het uurwerk!

2 likes