Vintage horloge aankopen

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijd een passie voor horloges. Een aantal japanse quartzklokjes verder, ben ik mij meer in de mechanische klokjes gaan interesseren. Ik heb een aantal fake-klokkies gehad, maar dat was het toch echt niet en liggen ergens in een laatje ofzo (zonder bandjes, want die waren wel te gebruiken). Vervolgens heb ik een Alpha gekocht en een Seiko 5. Leuk, hoewel de kwaliteit van de Alpha duidelijk achterblijft bij de Seiko.

Inmiddels vind ik de Zwitserse horloges wel leuk. Ik heb al een vintage van een onbekend merk, namelijk een Peam. Onderstaand de foto’s:

voorkant


achterkant, horloge komt uit 1973, ook mijn bouwjaar.

Het blijft echter wel enigzins kriebelen en (hoewel mijn vrouw daar anders over denkt) zou ik wel graag een wat meer premium merk willen. Mijn keus is daarbij gevallen op een Omega, maar de vraag is alleen welk type. Het moet in ieder geval een niet te klein horloge zijn (diameter zonder kroon 35 mm of meer, rond), hij moet dagelijks en (uiteraard met onderhoud) vele jaren te dragen zijn (tijd goed houden, goed onderhouden), er netjes uitzien (geen goud of double (niet dat dat er niet netjes uit kan zien, maar ik vind het niet bij mij passen)) en bij voorkeur automatisch zijn. Ondanks dat dit mogelijk een utopie is, zou ik ook graag de € 200,= niet overschrijden (dan gaat mijn vrouw er helemaal anders over denken).

De vraag is nu, welk type is haalbaar (en als iemand iets heeft liggen…), een seamaster, de ville, constellation, geneve…Ik besef dat lang niet alles kan, maar enige hulp in welke richting ik moet zoeken, zou fijn zijn.

Marc

Toevallig ben ik een tijdje aan het zoeken geweest met ongeveer dezelfde randvoorwaarden. De meeste horloges die ik tegenkwam waren Omega Geneves uit de jaren vijftig/zestig. Om binnen jouw budget te blijven, zul je denk ik wel concessies moeten doen aan de staat van de kast of wijzerplaat, of aan de ‘begeerlijkheid’ van het model. Op Marktplaats het verkoopplein van dit forum kwam ik ze regelmatig tegen. Mijn conclusie was dat je voor een (naar mijn smaak) echt mooi model rond de 250-300 euro uitkwam. Hopelijk heb je hier iets aan.

Hallo,

Ach zal heus wat te vinden zijn,zeker Geneve’s die hebben iets minder uurwerk vaak dus die moet je wel kunnen kopen voor onder de €200 maar dan wel zonder garanties en in gebruikte staat.

Geneve;s komen volgens mij trouwens uit 60-70 toch ?

gekkehuus Schreef:

Geneve;s komen volgens mij trouwens uit 60-70 toch
?

De eerste verschenen in elk geval in de fifties, maar het zou heel goed kunnen dat ze ook in de jaren 70 nog gemaakt zijn. Zo diep ben ik er dus ook weer niet ingedoken.:wink:

Mindere uurwerken? Vertel?!

Deze krijgt nu service en gaat met Omega band, sluiting en doos (en buiten doos) en grijze Omega tag ergens tussen de 240,- en 275,- kosten.

Je kunt ze op ebay ook scoren voor minder maar je moet alweer contacten hebben om dit voor een redelijke prijs te laten opknappen. Het uurwerk servicen kan iedere Henk op de hoek maar vaak heb je ook onderdelen nodig.

In het algemeen; kijk eens eerst wat je mooi vindt en trek je al zeker niets aan van je vrouw :smiley:
Kopen op budget is nooit verstandig en dwingt je vaak tot een compromis. Dat moet je bij vintage eigenlijk niet doen, gewoon kwaliteit kopen. Dat behoudt z’n waarde meestal wel.

Gr. Roel

in de Geneve’s van 70’s zit vaak een automaat in met zgn platte rotor, die zijn kwalitatief minder goed of in ieder geval goedkoper.

Krabong Schreef:

Mindere uurwerken? Vertel?!

http://i134.photobucket.com/albums/q109/krabongfot
o/Verkoop/Bulova004.jpg

Deze krijgt nu service en gaat met Omega band,
sluiting en doos (en buiten doos) en grijze Omega
tag ergens tussen de 240,- en 275,- kosten.

Je kunt ze op ebay ook scoren voor minder maar je
moet alweer contacten hebben om dit voor een
redelijke prijs te laten opknappen. Het uurwerk
servicen kan iedere Henk op de hoek maar vaak heb
je ook onderdelen nodig.

In het algemeen; kijk eens eerst wat je mooi vindt
en trek je al zeker niets aan van je vrouw :smiley:
Kopen op budget is nooit verstandig en dwingt je
vaak tot een compromis. Dat moet je bij vintage
eigenlijk niet doen, gewoon kwaliteit kopen. Dat
behoudt z’n waarde meestal wel.

Gr. Roel

Nee beurtje etc zit daar niet bij , voor dat geld krijg je er een a la marktplaats,ongereinigd en zo uit een stoffige lade.

Ik zeg niet dat hij dat moet doen maar geef alleen aan wat een mogelijk zou zijn als je een budget hebt.

Denk dat iedereen wel snapt dat je geen gerservicede Omega kan kopen voor < €200

en idd, die mindere uurwerken komen uit 70’s niet 60’s.

JohanT Schreef:

gekkehuus Schreef:


Hallo,

Ach zal heus wat te vinden zijn,zeker Geneve’s
die
hebben iets minder uurwerk vaak dus die moet je
wel kunnen kopen voor onder de €200 maar dan
wel
zonder garanties en in gebruikte staat.

Reken je dan wel de kosten voor een beurtje erbij?
Als je hem daadwerkelijk wilt gebruiken, lijkt me
dat wel een goede investering.

Overigens, mindere uurwerken? Ik denk dat dat
vooral in de jaren '60 wel meevalt.

Erg fraai, maar jij hebt dan ook klaarblijkelijk een neusje voor het vinden van begerenswaardige horloges en bijbehoren als ik het zo lees op het forum.

Wel is het een goed idee om ook rekening te houden met een goede servicebeurt, maar wat kost zoiets bij iemand met verstand van zaken?

Omega’s, Rolex en Tudors gaan naar Schweitzer, kost afhankelijk van de puinhoop die je hem brengt vanaf 150,-. Maar voor een specifieke offerte kun je altijd contact met hem zoeken.

Verder ken ik nog een lokale man voor enkele tientjes maar die heeft het zo druk en ik heb vaak geen zin in maanden wachten.

gr. Roel