Vintage horloge kopen in Zwitserland

Mijn oog is gevallen op een vintage Omega, aangeboden op Chrono24 door een Zwitserse verkoper. Kan iemand me vertellen waarmee ik rekening moet houden als ik zou besluiten tot aankoop?

Met het feit dat je invoerrechten en BTW moet betalen omdat je een horloge naar de EU importeert.

1 like

Zwitserland is toch lid van de schengenzone? Dus vrij vervoer van goederen…

Zwiterserland betaal je BTW en douane accijnsen Zeker weten
en dat kan behoorlijk oplopen

1 like

Correct

En ik heb terug bijgeleerd :thumbsup:

Als u goederen importeert uit niet-EU-landen, is die import belast in het land waar de goederen de EU binnenkomen. Dit betekent dat u btw betaalt aan de belastingdienst van dat land.

Bron: Belastingdienst

1 like

Wat betekent dat concreet voor een horloge van pakweg 1000 euro?

Ik reken grofweg 25procent op de prijs (BTW, inklaring en invoerrechten)

Misschien een open deur, maar Zwitserland is erg mooi en een weekendje boeken haal je er zo wel uit😋

3 likes

Dat was ook mijn eerste gedachte… :blush:

1 like

Overigens zou het zo kunnen zijn dat er speciale tarieven gelden, omdat Zwitserland is weliswaar geen EU land maar wel een EVA land is (Europese Vrijhandels Associatie).

Ook weet ik dat je bij import van een auto uit Zwitserland in sommige gevallen vrijstelling van btw kunt krijgen als de auto in de EU geproduceerd is. Voor je Omega kun je je daar niet op beroepen, maar misschien de moeite om te checken voordat je een Nomos deze kant op laat komen :wink:

1 like

Regelmatig aldaar gekocht, en pakje werd gewoon vanuit Duitsland verzonden :grinning:

Misschien kan de verkoper het klokje vanuit een EU land toesturen?
JIJ doe dan niks verkeerd en je totale kosten gaan omlaag …

Nu ik dit schrijf zie ik hendrik z’n tip :wink:

Yep, zo doe ik dat ook.

Gewoon vragen of ze vanuit Frankrijk of Duitsland versturen.

Volgens mij doen de meeste dat wel :thumbsup:

Dank voor alle reacties, zal maandag ook de douane eens bellen.

of dat wel zin heeft ???

Waarom niet? Hoe meer info, hoe beter. Als iemand het naadje van de kous zou moeten weten, dan zij.

3x bellen is 3 verschillende antwoorden gok ik. Heeft volgens mij in ieder geval met bedrag te maken. Wat heb je eigenlijk op het oog?

http://www.dutycalculator.com/

iedereen weet toch al dat er 21 % BTW moet worden betaald plus een handlingsfee