Vintage horloge loopt ineens veel te snel

vandaag en gisteren droeg ik mijn Speedmaster Professional 105.012-66 met caliber 321.
Een prachtig horloge.

Vanmiddag viel me op dat het horloge 10 minuten voor stond. Er niet verder bij nadenkend, zette ik het horloge weer gelijk met mijn ijk-klok.
Het gebeurt me wel eens vaker dat als ik een horloge pak, en hem denk gelijk te zetten, maar dat ik me toch 5 minuten of zo vergis met het gelijkzetten.

Echter, na een uurtje liep het horloge weer 8 minuten voor.
Weer gelijk gezet, maar na een uur weer hetzelfde; 8 tot 10 minuten loopt het horloge nu per uur voor.

Het is een verschijnsel dat voor dit horloge blijkbaar plots is opgetreden.

Ik heb wel eens wat gelezen over een horloge dat op de een of andere manier gemagnetiseerd is. Kan dit een oorzaak zijn voor dit verschijnsel??

En zo ja, kan een horlogemaker een horloge weer gemakkelijk de-magnetiseren?

Of zijn er andere mogelijkheden waardoor een horloge ineens veel te vlug gaat lopen???

Uw deskundig advies wordt zeer gewaardeerd…

Ofwel is de spiraal magnetisch of een teveel aan olie veroorzaakt het kleven van de windingen aan elkaar. Beide oorzaken zijn eenvoudig op te lossen. Demagnetiseren danwel de spiraal ontvetten in Bergeon One-Dip.

Door een schok kan de spiraal ook ‘dubbel klappen’ (ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen). Dat is door een horlogemaker ook makkelijk te verhelpen, denk ik.
Ik heb dit vroeger wel eens gezien in mijn V&D horlogerie periode.

Merci heren, gelukkig dus niets ernstigs waarschijnlijk. Binnenkort maar even langs bij de lokale horlogemaker dan…

Als de spiraal ‘dubbelgeklapt’ is oftewel niet meer goed vlak ligt, is het soms ook te verhelpen door een vermanend tikje met je knokkel op de bodem. Is de oorzaak vet, vuil of magnetisme, dan zal dat waarschijnlijk niet helpen. Het is altijd te proberen, maar niet te hard meppen.

Interessant. Ik heb ook twee vintages, waarvan één NOS, die veel te snel lopen.

– moved topic –

Even snel een vraagje:
NOS staat voor???
Nieuwe Originele Staat? Of wat is de correcte vertaling van deze afkorting…
(vraag van een groentje) :wink:

Stijl1976 Schreef:

Even snel een vraagje:
NOS staat voor???
Nieuwe Originele Staat? Of wat is de correcte
vertaling van deze afkorting…
(vraag van een groentje) :wink:

New Old Stock

Zouden ze daar niet beter NIOSFOS van maken?
New In Original State From Old Stock …

vreugd2 Schreef:

Als de spiraal ‘dubbelgeklapt’ is oftewel niet
meer goed vlak ligt, is het soms ook te verhelpen
door een vermanend tikje met je knokkel op de
bodem.

Wonderbaarlijk, ik heb een vermanend tikje gegeven zoals aangegeven, en nu loopt ie weer als een zonnetje. bedankt voor deze tip, vreugd2.

Graag gedaan. Leuk om eens een kleinigheidje terug te kunnen doen na al het leesplezier dat je mij in de loop der jaren hebt gegeven.

Fijne Pasen,
Adriaan