Hi Forummembers,
Vond zojuist een artikeltje op mijn computer wat ik een jaartje geleden heb gemaakt waarin ik bepaalde aspecten van de (vintage) horloge markt bespreek. Heb het enigszins aangepast en vond het wel leuk om met jullie te delen en ben benieuwd wat jullie ervan vinden! Veel leesplezier, Cheers. Jasper Lijfering van Amsterdam Vintage Watches
Bij horloges gaat het al lang niet meer over de precieze tijdsaanduiding, de oorsprong ligt er wel. De mensheid heeft het eeuwenlang moeten stellen zonder exacte duiding van de tijd. Horloges zijn, naast manchetknopen, het enige sieraad voor mannen. Die rol heeft het vintage horloge volledig geclaimd. Een HEMA-horloge van een tientje is preciezer dan een Rolex uit 1940 van een paar ton, maar alleen daarom koop je zoān horloge niet. Het is een gebruiksvoorwerp, maar ook kunst en een beleggingsobject. Vooral jongeren die op zoek zijn naar authenticiteit spreekt het aan. En elk jaar worden ze duurder. Juweliers met nieuwe horloges hebben klappen gekregen tijdens de crisis, maar wij niet. Vintage horloges blijken verrassend waardevast te zijn. Wij kunnen nog steeds waarmaken dat mensen hun horloge altijd kunnen inwisselen voor minimaal de aanschafwaarde.
Amsterdam Vintage Watches heeft een rijk palet aan horloges tussen de twee- en de vijftigduizend euro met een bijzondere aandacht voor de merken Patek Philippe en Rolex. Van de kostbaarste horloges die ter veiling worden aangeboden, is het leeuwendeel van deze twee merken. Regelmatig worden er in Genève vele tonnen voor een exemplaar betaald, soms zelfs ver boven een miljoen. De marktomvang is verschilt nogal. Bij Rolex gaat het nog steeds over een miljoenenproductie per jaar, van Patek Philippe horloges werden er jaarlijks 30 duizend exemplaren gemaakt. Patek is meer haute horlogerie, moeilijk toegankelijk en gericht op een klein select publiek. Rolex is daarentegen grootschalig en daarmee belangrijk geweest voor de geschiedenis van het horloge. Bovendien zat de marketing van Rolex altijd goed in elkaar: als je succes hebt, heb je een Rolex. In Italië zeggen ze dat je geslaagd bent in het leven als je een Ferrari en een Rolex hebt. Een gemiddelde Italiaan heeft dan ook zeven horloges, in tegenstelling tot de Nederlander, die heeft er maar één. Bij een merk als Rolex gaat het primair om de functionaliteit en de heritage van de horloges. Bij Patek draait het om de romantiek, de ongekende afwerking en het gevoel, Rolex is stoerder. In muziektermen: Patek staat voor Bach en Mozart en Rolex voor The Beatles en de Rolling Stones. Soms ben je in de mood voor het een, soms voor het ander.
Zoān duur horloge kan behoorlijk patserig overkomen. We hadden een klant die zei: āIk kan makkelijk zoān Patek kopen, maar het staat er zo klein op.ā Dat zijn types die vooral nieuwe horloges moeten kopen. Maffiabaas Tony Soprano had in de tv-serie een gouden horloges met een gouden band om, die had hij niet voor niets. Juist die horloges zijn momenteel zeer geliefd bij verzamelaars en artiesten. Die zijn een toonbeeld van smaak geworden, terwijl de voetballers van die grote opzichtige, nieuwe horloges kopen met allemaal toeters en bellen. Daar zetten de kopers van de vintage Rolexen zich tegen af.
Ik vind het onterecht dat Rolex bij sommigen dat poenerige imago heeft. Ze zijn voorlopers geweest in alles. Rolex had de eerste automaat, kwam met de bubbleback, en had de eerste waterdichte kast. Rolex haalde alle kranten toen de Britse lange-afstandszwemster Mercedes Gleizte in 1927 het kanaal wilde overzwemmen en daarbij een Rolex model Oyster droeg. Het was wereldnieuws dat een horloge na tien uur zwemmen in zeewater nog steeds goed functioneerde. Ook bij het beklimmen van de Mount Everest en bijzondere momenten bij diepzeeduiken was er een Rolex bij. De maanlanding in 1969 heeft Rolex echter moeten overlaten aan Omega Speedmaster. Klanten willen nog weleens de winkel binnenkomen met de opmerking dat ze alles willen behalve een Rolex, om er vervolgens dan toch met ƩƩn weg te gaan. Ze hebben dan gezien wat het echt is. Rolex heeft altijd zijn eigen koers gevaren en keek daarbij niet naar andere aanbieders - dat maakt het zoān mooi merk. In functionaliteit is Rolex nog steeds onovertroffen. De huidige lijnen zijn gebaseerd op de heritage van het merk, de Rolex Explorer was ooit gebaseerd op de behoeftes van mensen die bergen beklommen, de Rolex GMT, met de tweede tijdszone, op piloten. Die uitstraling is nog steeds herkenbaar.
Je hoort weleens over vervalsingen en de vintage horloge wereld kan een mijnenveld zijn. Hoe zit dat? Dat is deels ons bestaansrecht, om de koper zekerheid te bieden dat het klopt. Echt nep, Chinese replicaās voor honderd euro, zie je aan de overkant van de straat, de betere namaak moet je zelf in je hand hebben en openmaken. Originele onderdelen zijn heel belangrijk. Als de wijzerplaat of de rand is vervangen door ander materiaal, kan dat veel in waarde schelen. Het gaat om zo origineel mogelijk. Ik noem het wel eens gekscherend postzegelverzamelen, omdat het allemaal zo precies is. Het moet allemaal exact kloppen, kleine verschillen hebben grote prijsconsequenties.
Hoe komt de prijs eigenlijk tot stand? Ten eerste is het een kwestie van vraag en aanbod. Als er weinig van is, is het al snel waardevol ook als het materiaal niet heel kostbaar is. Zo werd bij ons een keer voor een stalen Patek Phillippe twintigduizend betaald en voor een vergelijkbare met zelfde referentie maar in goud slechts de helft. Dat had alles te maken met schaarste, Patek kocht je vroeger bijna altijd in een gouden uitvoering, in staal werden ze nauwelijks gemaakt. Daarom zijn ze nu zeldzamer. De zogeheten āPaul Newmanā uitvoering van de Rolex Daytona behoort nu tot de duurste die er zijn, maar waren niet altijd geliefd. Die lagen in de jaren zeventig in de uitverkoopbakken, en werden gratis weggegeven ā bij wijze van korting ā als een klant drie Rolexen kocht. Tegenwoordig begint een Paul Newman Daytona bij een paar ton. Ook omdat ze in eerste instantie niet heel populair waren en in kleine oplage zijn gemaakt. Zeldzaamheid kan hebberig maken. Zo droom ik zelf altijd nog van een bijna ongrijpbaar model: de Rolex Milgauss 6543 of 6541⦠Ooit!