Vintage horloge markt

Hi Forummembers,
Vond zojuist een artikeltje op mijn computer wat ik een jaartje geleden heb gemaakt waarin ik bepaalde aspecten van de (vintage) horloge markt bespreek. Heb het enigszins aangepast en vond het wel leuk om met jullie te delen en ben benieuwd wat jullie ervan vinden! Veel leesplezier, Cheers. Jasper Lijfering van Amsterdam Vintage Watches

Bij horloges gaat het al lang niet meer over de precieze tijdsaanduiding, de oorsprong ligt er wel. De mensheid heeft het eeuwenlang moeten stellen zonder exacte duiding van de tijd. Horloges zijn, naast manchetknopen, het enige sieraad voor mannen. Die rol heeft het vintage horloge volledig geclaimd. Een HEMA-horloge van een tientje is preciezer dan een Rolex uit 1940 van een paar ton, maar alleen daarom koop je zo’n horloge niet. Het is een gebruiksvoorwerp, maar ook kunst en een beleggingsobject. Vooral jongeren die op zoek zijn naar authenticiteit spreekt het aan. En elk jaar worden ze duurder. Juweliers met nieuwe horloges hebben klappen gekregen tijdens de crisis, maar wij niet. Vintage horloges blijken verrassend waardevast te zijn. Wij kunnen nog steeds waarmaken dat mensen hun horloge altijd kunnen inwisselen voor minimaal de aanschafwaarde.

Amsterdam Vintage Watches heeft een rijk palet aan horloges tussen de twee- en de vijftigduizend euro met een bijzondere aandacht voor de merken Patek Philippe en Rolex. Van de kostbaarste horloges die ter veiling worden aangeboden, is het leeuwendeel van deze twee merken. Regelmatig worden er in Genève vele tonnen voor een exemplaar betaald, soms zelfs ver boven een miljoen. De marktomvang is verschilt nogal. Bij Rolex gaat het nog steeds over een miljoenenproductie per jaar, van Patek Philippe horloges werden er jaarlijks 30 duizend exemplaren gemaakt. Patek is meer haute horlogerie, moeilijk toegankelijk en gericht op een klein select publiek. Rolex is daarentegen grootschalig en daarmee belangrijk geweest voor de geschiedenis van het horloge. Bovendien zat de marketing van Rolex altijd goed in elkaar: als je succes hebt, heb je een Rolex. In Italië zeggen ze dat je geslaagd bent in het leven als je een Ferrari en een Rolex hebt. Een gemiddelde Italiaan heeft dan ook zeven horloges, in tegenstelling tot de Nederlander, die heeft er maar één. Bij een merk als Rolex gaat het primair om de functionaliteit en de heritage van de horloges. Bij Patek draait het om de romantiek, de ongekende afwerking en het gevoel, Rolex is stoerder. In muziektermen: Patek staat voor Bach en Mozart en Rolex voor The Beatles en de Rolling Stones. Soms ben je in de mood voor het een, soms voor het ander.

Zo’n duur horloge kan behoorlijk patserig overkomen. We hadden een klant die zei: ā€œIk kan makkelijk zo’n Patek kopen, maar het staat er zo klein op.ā€ Dat zijn types die vooral nieuwe horloges moeten kopen. Maffiabaas Tony Soprano had in de tv-serie een gouden horloges met een gouden band om, die had hij niet voor niets. Juist die horloges zijn momenteel zeer geliefd bij verzamelaars en artiesten. Die zijn een toonbeeld van smaak geworden, terwijl de voetballers van die grote opzichtige, nieuwe horloges kopen met allemaal toeters en bellen. Daar zetten de kopers van de vintage Rolexen zich tegen af.

Ik vind het onterecht dat Rolex bij sommigen dat poenerige imago heeft. Ze zijn voorlopers geweest in alles. Rolex had de eerste automaat, kwam met de bubbleback, en had de eerste waterdichte kast. Rolex haalde alle kranten toen de Britse lange-afstandszwemster Mercedes Gleizte in 1927 het kanaal wilde overzwemmen en daarbij een Rolex model Oyster droeg. Het was wereldnieuws dat een horloge na tien uur zwemmen in zeewater nog steeds goed functioneerde. Ook bij het beklimmen van de Mount Everest en bijzondere momenten bij diepzeeduiken was er een Rolex bij. De maanlanding in 1969 heeft Rolex echter moeten overlaten aan Omega Speedmaster. Klanten willen nog weleens de winkel binnenkomen met de opmerking dat ze alles willen behalve een Rolex, om er vervolgens dan toch met ƩƩn weg te gaan. Ze hebben dan gezien wat het echt is. Rolex heeft altijd zijn eigen koers gevaren en keek daarbij niet naar andere aanbieders - dat maakt het zo’n mooi merk. In functionaliteit is Rolex nog steeds onovertroffen. De huidige lijnen zijn gebaseerd op de heritage van het merk, de Rolex Explorer was ooit gebaseerd op de behoeftes van mensen die bergen beklommen, de Rolex GMT, met de tweede tijdszone, op piloten. Die uitstraling is nog steeds herkenbaar.
Je hoort weleens over vervalsingen en de vintage horloge wereld kan een mijnenveld zijn. Hoe zit dat? Dat is deels ons bestaansrecht, om de koper zekerheid te bieden dat het klopt. Echt nep, Chinese replica’s voor honderd euro, zie je aan de overkant van de straat, de betere namaak moet je zelf in je hand hebben en openmaken. Originele onderdelen zijn heel belangrijk. Als de wijzerplaat of de rand is vervangen door ander materiaal, kan dat veel in waarde schelen. Het gaat om zo origineel mogelijk. Ik noem het wel eens gekscherend postzegelverzamelen, omdat het allemaal zo precies is. Het moet allemaal exact kloppen, kleine verschillen hebben grote prijsconsequenties.

Hoe komt de prijs eigenlijk tot stand? Ten eerste is het een kwestie van vraag en aanbod. Als er weinig van is, is het al snel waardevol ook als het materiaal niet heel kostbaar is. Zo werd bij ons een keer voor een stalen Patek Phillippe twintigduizend betaald en voor een vergelijkbare met zelfde referentie maar in goud slechts de helft. Dat had alles te maken met schaarste, Patek kocht je vroeger bijna altijd in een gouden uitvoering, in staal werden ze nauwelijks gemaakt. Daarom zijn ze nu zeldzamer. De zogeheten ā€˜Paul Newman’ uitvoering van de Rolex Daytona behoort nu tot de duurste die er zijn, maar waren niet altijd geliefd. Die lagen in de jaren zeventig in de uitverkoopbakken, en werden gratis weggegeven – bij wijze van korting – als een klant drie Rolexen kocht. Tegenwoordig begint een Paul Newman Daytona bij een paar ton. Ook omdat ze in eerste instantie niet heel populair waren en in kleine oplage zijn gemaakt. Zeldzaamheid kan hebberig maken. Zo droom ik zelf altijd nog van een bijna ongrijpbaar model: de Rolex Milgauss 6543 of 6541… Ooit!

31 likes

Leuk om te lezen en zeker voor beginnende liefhebbers interessant :slight_smile:

1 like

Interessant stuk, bedankt!

1 like

Interessant stuk, met plezier gelezen. Staat echter wel een vreemde zin in:

1 like

Leuk stuk!

1 like

Leuk stukšŸ–’ā€¦vind die met de mercedes wijzers echt niet mooišŸ¤„ā€¦maar een aantal met gewone wijzers en zonder bollenšŸ™ƒ vind ik wel mooi…Ah ja misschien verkoop ik mijn boot nog wel eensšŸ˜‚

2 likes

Erg leuk om te lezen. :+1:

Hierom moest ik hardop lachen , geweldig.

Bedankt voor het delen van dit leuke stukje inzicht in de vintage wereld.

2 likes

Wat is het er voor een?! Een originele ā€˜Rent-a-Boat?’ :laughing: :joy: :innocent:

2 likes

Opblaas​:joy::joy::joy:

2 likes

OK - ik vind het op het randje van reclame voor je toko. Staat ook niks nieuws in voor de doorsnee forummer.

Je weet toch dat ik in het dagelijks leven doe in lange afstand kruisbogen ? :innocent: :joy:

1 like

Neeee…niet pffffffffff …daar gaat mijn bootje​:joy::joy::joy:

1 like

:joy: :joy: :joy: Fijne avond ouwe reus! Ik ga voor mevrouw Klokkengek koken! :+1: :blush:

2 likes

Jij ook een fijne avondšŸ–’ā€¦Jij koken? Ook nog kok naast je andere hobby’s?..Smakelijk eten voor straksšŸ–’

1 like

Leuk om te lezen!

1 like

De vintage-horlogemarkt draait toch niet alleen om Rolex en af en toe een Patek? Deze indruk wordt wel gewekt. Ik vind het een mooi verhaal, dat Rolex een rijke historie heeft en niet poenerig is en zo, maar er zijn genoeg andere merken waarvoor hetzelfde opgaat.

3 likes

Goedenavond Jasper & anderen,

leuk artikel! Momenteel ben ik een mooi artikel aan het schrijven over de relevantie van de horloges door de eeuwen heen, en dus ook de veranderde (gebruiks)waarde die het op dit moment heeft voor de eigenaar. Van een betrouwbare en persoonlijke tijdmeter naar een volledig op emotie beruste aankoop een en bezit wat meer met beleving dan met functionaliteit te maken heeft. Ik maak een Engelstalige variant voor op mijn eigen site en een Nederlandstalige variant (ik weet nog niet waar in die ga publiceren).

Ik deel Jasper’s mening over Rolex grotendeels. Ik onderschrijft zijn mening over Rolex ook vanuit een technisch oogpunt. Rolex was destijds een pionier (maar niet als enige, er waren veel meer merken die als eerste iets uitvonden en/of op de markt brachten!!!). De visie van Hans van Wilsdorf was het bouwen van een degelijk horloge, wat nauwkeurig liep en bestand was tegenstof en water. Vanuit deze visie zijn de eerste horloges gebouwd. Rolex heeft altijd gekozen voor technisch simpele maar degelijke oplossingen. Hierdoor zijn de uurwerken robuust en betrouwbaar. Daardoor heeft Rolex een geweldige reputatie opgebouwd als maker van betrouwbare en nauwkeurige horloges.

Desalniettemin zijn er vele andere interessante merken en ontwikkelingen geweest in die periode. Omega was in mijn ogen de meest geduchte concurrent van Rolex in die tijd, en ze zaten denk ik vrij veel in elkaars vaarwater (als is het maar qua prijsklasse). Daarom lijkt het me eens interessant om naar beide merken te kijken en de ontwikkelingen door de jaren heen. Als horlogemaker vind ik de techniek van Rolex beter ontwikkeld en doordacht dan die van Omega. Vanuit functioneel oogpunt zullen een Rolex 1556 en een Omega cal 562 niet veel voor elkaar onderdoen, wanneer deze beide in goede staat zijn. Deze uurwerken waren de werkpaarden uit de jaren 60 en 70 voor beide merken. Ze zijn beiden nauwkeurig en zullen jaren probleemloos lopen wanneer deze goed worden onderhouden. Nu zal de Omega eerder problemen krijgen dan een Rolex bij een gebrek aan tijdig onderhoud, omdat bij Omega de messing rotorlager een zwakke plek is, welke zonder de juiste smering uit zal slijten (waardoor de rotor aan gaat lopen tegen kast een uurwerk). Rolex gebruikt hier een stalen rotor as en een robijnen lager, waardoor deze constructie beter bestand is tegen een gebrek aan smering.

Nu moet ik wel toegeven dat de afstand tussen de werkpaarden van beide merken met de Omega 10XX serie en de Rolex 303X serie later (jaren 80) veel groter zijn geworden. Waar de Rolex 303X nog steeds robuust gebouwde uurwerken waren, waren de Omega 10XX toch een stuk minder robuust en hadden de nodige kinderziektes. Er wordt wel gezegd dat die serie de brug te ver was van Omega in de zoektocht naar een zo dun mogelijk uurwerk. Rolex heeft overigens altijd veel meer vastgehouden aan de iets dikkere uurwerken in vergelijking met andere merken en later ETA.

Waar Rolex in mijn ogen enorm sterk door geworden is is door het beperkte aantal langlopende modellen. De bekende modellen van Rolex zijn ontstaan in een periode dat deze modellen en functioneel bestaansrecht hadden, en hierdoor zijn deze nog steeds ijzersterk. Ze zijn ontstaan vanuit functionaliteit en bestaansrecht. De Submariner als duikhorloge voor professionele duikers, de GMT master voor piloten, de Milgaus voor mensen die met magnetisme te maken hadden, etc. Daarom zou het in mijn ogen lastiger worden om vandaag de dag zo’n iconisch model te lanceren, aangezien de meeste functionaliteiten welke vroeger belangrijk waren in een horloge dat nu niet meer zijn. Vroeger een duikhorloge, nu een duikcomputer, vroeger een GMT master, nu een smartphone, en ga zo maar door. Hierdoor houden veel merken vast aan deze historie, en denk ik dat merken met een rijke historie die hier vandaag de dag op de juiste wijze gebruik van maken veel sterker en succesvoller (kunnen) zijn en worden ten opzichte van merken die deze history niet hebben. Storytelling speelt namelijk een enorme rol bij horloges.

Doordat Rolex vast heeft gehouden aan deze ijzersterke modellen en heritage, heeft dit in mijn ogen bijgedragen aan een ijzersterke identiteit. Het is door deze langlopende modellijnen vele malen sterker dan een merk als Longines of Baume & Mercier vandaag de dag. In een soort wanhoop grijpen ze terug naar oude modellen, maar dit zij vaak geen sterke of iconische modellen, maar sterke modellen of een heritage gebaseerd op functionaliteit hebben ze niet. In mijn ogen zijn dit daardoor merken met weinig tot geen identiteit binnen de hedendaagse horlogemarkt en daardoor zijn dit in mijn ogen vrij zwakke merken.

Omega heeft al die jaren wel vastgehouden aan dezelfde namen voor modellijnen (Speedmaster, Seamaster, De Ville, Constellation, etc.) maar heeft deze modellen door de jaren heen regelmatig veranderd. Een Seamaster uit de jaren 60 lijkt in de verste verte niet op een moderne Seamaster. Overigens valt er wel wat te zeggen voor deze strategie, omdat de (in mijn ogen) grootste kracht van Rolex ook een groot pijnpunt is bij velen (vrijwel geen veranderingen aan de modellen). Beide merken zijn hierdoor ijzersterk op hun eigen manier, en misschien is Omega nu wel evenveel pionier als Rolex.

Voor beiden merken denk ik dat door bovenstaande redenen de oude/eerste versies van deze modellen op dit moment erg populair is. In de marketing is de prijs altijd het gevolg van het aanbod en de vraag, en aangezien het aanbod van vintage horloges eigenlijk niet gewijzigd kan zijn (ze kunnen immers niet bijgeproduceerd worden) is de vraag denk ik wel fors gestegen. Zowel Omega als Rolex, als enkele andere merken zijn daardoor de de afgelopen jaren fors in prijs gestegen. Dit is ook best logisch te verklaren, horloges zijn namelijk een stuk beleving, en wat is er nou mooiere beleving dan een tientallen jaren oud horloge met een mooie historie erachter. Dat draagt alleen maar bij aan de beleving en dat zorgt er dus ook voor dan mensen er meer voor over hebben.

Ik ben zelf een enorme vintage liefhebber, enerzijds doordat ik het fascinerend vind dat een horloge soms al tientallen of soms meer dan honderd jaar. Anderzijds omdat vintage horloge vaak een stuk ingetogener en onopvallender zijn. Een vintage horloge draag je immers altijd voor jezelf en in een veel minder mate om de status van het merk. Zelf wissel ik vaak tussen de door mijzelf gerestaureerde Rolex of een vintage Seamaster, dat zijn eigenlijk de enige horloges welke ik regelmatig draag. Beiden klassiek, tijdloos en onopvallend…

Bedankt voor het lezen, en ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Met vriendelijke groet,
Koen

19 likes

Bedankt voor dit mooie leesvoer @koen

Ps prachtige Rolex, en leuk om te horen dat je afwisselt met een vintage Seamaster. Zo ook ikzelf met een Cosmic 2000 uit '73 (jawel met 1020 uurwerk :wink:)

5 likes

Ik mis hier Zenith, als ā€œeersteā€ in sommige opzichten. Over Doxa kan ook in de deuikerswereld e.e.a. gezegd worden. Al heeft Rolex als merk, bekendheid etc. het veel beter gedaan. :slight_smile:

1 like

Hoe is 't met de gangreserve van deze schoonheid…? Alles kits?

Blijft mooi hoor! :thumbsup:

1 like