vintage horloge met dag en datum aanduiding wijzigen

Beste allemaal, ik ben in het bezit van een vintage mechanisch horloge met een dag en een datum aanduiding.
Vandaag is het 1 juli, maar het horloge geeft natuurlijk “31 juli” aan.
Ik heb inmiddels wat op het forum gezocht maar nog niet kunnen vinden hoe ik de datum kan wijzigen maar zo dat de dag niet mee verspringt. Wel weet ik dat je de datum niet mag wijzigen tussen ongeveer 3 uur voor middernacht en 3 uur na middernacht.
De datum kan ik door draaien maar dan gaat de dag aanduiding ook mee naar woensdag.
Het horloge heeft zover ik heb uitgevonden maar 1 stand van de kroon en dat is helemaal uit trekken.
Wie heeft er een oplossing voor.
Alvast bedankt voor de info. groeten Frank

Meestal trek je kroon 1 stand uit.
Dan kan je vooruit draaiende de datum
En achteruit draaiend de dag

2 likes

Wat is het voor horloge? Dan is eventueel het uurwerk te bepalen als je dat niet weet. Het is soms zoals @Tonnieb aangeeft, maar niet altijd.

1 like

Kan ook zoals de oude seikos zijn waar je tussen 9 en 3 moet met wijzerverzet en dan terug gaan, dan op die manier dag verzetten en dan met eerste stand van kroon de datum verzetten.

1 like

Of een pogue waarbij je de kroon harder of zachter indrukt. Zegt dus allemaal niets.

Graag uurwerk vermelde/ fotos van t horloge uploaden. Wie weet heb je zo’n bekend model dat iemand het meteen herkent.

1 like

Dank voor het meedenken het is een Plato, zie foto, ik kan zover ik probeer alleen 1 keer de kroon uit trekken om de tijd te verzetten.

1 like

Hmm, kan je het horloge open krijgen?

Als kroon indrukken niet werkt en vooruit/achteruit werkt ook niet dan kan t zijn dat je niet meer in de datum verzet stand komt.

Geen kleine knopjes aan de zijkanten?

1 like

Voorlopig heb ik door vooruit, achteruit de datum en de dag verzet naar morgen (woensdag 2 juli) nu wachten tot het horloge niet meer loopt, dus tot de veer terug gelopen is. En dan de tijd weer goed zetten en de automaat weer dragen. Maar of dit zo hoort weet ik niet.

Nee.

1 like

Welmeen prachtig horloge zeg…
Kan je alleen de datum laten verspringen? Dan terug ennweer door zonder de dag?

1 like

Ja zo heb ik dat nu maar gedaan en wachten tot het horloge stopt en dan de tijd weer goed zetten.

Ik denk dat je de weekdag verzetten alleen kan door hem telkens 24 uur vooruit of achteruit te draaien totdat je de juiste weekdag hebt. De dag van de maand kan dan met semi-snelverzet door hem te pendelen tussen 9 uur ‘s avonds en 12 uur ‘s nachts. De weekdag zal dan gewoon vooruit en weer terug springen.

Waarom je wilt wachten om het horloge uit te laten lopen en de tijd goedzetten ontgaat me volledig…

1 like

Ha dank voor de goede tip, zo heb ik het nu ook zo gedaan, ik laat hem uitlopen omdat ik er vanuit ga dat het slecht zou zijn om zoveel achteruit te draaien, maar als dat niet zo is dan ben ik geholpen. Dank aan iedereen voor het meedenken.

1 like

Nederlandse dagaanduiding :+1:

2 likes

Ja mooi he, dat was de reden dat ik het horloge kocht.

Kan geen kwaad, gewoon alles goed zetten door tijdsverzet. Je doet alleen kwaad als je een datum snelverzet hebt en in de 22 tot 3 gaat gebruiken. Als je gewoon je wijzers vooruit zet kan dat geen kwaad aangezien dit is hoe het horloge normaliter ook werkt.

1 like