In hoe verre vinden jullie dat een horloge op zn originele band zit? Met andere woorden zorgen jullie er voor dat de originele band (staal of leer) bij het horloge blijft of maakt het niet zo uit?
Ik zie het net als met oldtimers die wil je het liefst zo veel mogelijk origineel hebben banden remmen en dergelijken daar gelaten.
Voor high end metalen banden is het leuk ja idd. UG en ook omega hadden soms best kunst stukjes van banden bij hun topmodellen zitten bv
Bij “standaard” midrange merken zijn de vintage banden vaak niet veel soeps (vind ik zelf)
Stalen band is zeker een plus. Ik draag zelf het liefste origineel staal. Maar geen dealbreaker als die er niet bij zit. Het heeft allemaal wel invloed op de waarde en prijs.
Het is een persoonlijke smaak maar ik vind dat het gehele horloge periode correct hoort te zijn. Dus of het nou een horloge is uit de '30s, '50s of '70s de band moet matchen met de periode.
Staal is duurzaam genoeg om dit na te leven, maar leer is eigenlijk niet te doen. Een vervanging met de periode specifieke optie is dan voor mij wel goed. Stalen aftermarket band uit dezelfde periode ook.
Ik zou het niet vergelijken met remmen en banden van oude auto’s. Als de looks gelijk zijn dan zie ik geen probleem. Maar wel met een velgenset die niet bij de periode van de auto klopt.
Een voorbeeld van wat ik een walgelijk voorbeeld hiervan vindt is de “vintage” band.
Je hebt van die kasten met en ‘ingewikkelde’ bandaansluiting, waar alleen een specifieke stalen band op past.
Dan is het wel fijn om die stalen band erbij te hebben, omdat ik zo’n gekunsteld leren bandje meestal geen porem vind.
Verder boeit het me niet.
Sportief
Een originele stalen band heeft ook mijn voorkeur, vooral een mooie aansluiting van de endlinks tov de kast is key.
Originele vintage banden zijn idd schaars en vaak ook niet goedkoop.
Ik heb laatst mijn ‘grail’ stalen band gevonden, daar komt binnenkort wel een stukje over
Zo zie ik het ook wel deels. Op mijn oldtimers monteer ik ook aftermarket spul maar het moet dan wel period correct zijn. Maw ofwel is het aftermarket uit dezelfde periode of reproductie er van. Dit probeer ik met mijn horloges ook. De enigste uitzondering die ik wel maak is net die ‘vintage look’ lederen band zoals op die speedmaster. Vind ik persoonlijk wel mooi staan op veel horloges.