Ik zag op de Rikketik een stand met vintage Zenith horloges, daar lagen een aantal New Old Stock Zeniths met een soort groene coating aan de achterzijde op het deksel. Nou heb ik de verkoopster gevraagd wat dat was en zei zegt dat Zenith dit vaker deed met nieuwe horloge.
Maar toen ik vroeg of de kast geopend kon worden om het uurwerk te bekijken mocht dit niet. Ze heeft dit nog gevraagd aan de man waarmee ze samen achter de stand stond maar die wilde dit niet, dus ik vertrouwde het niet en heb hem jammer genoeg daarom niet gekocht.
Klopt het dat Zenith zijn horloge’s coat of heeft gecoat en waarom werd dit gedaan?
Kan op het net helaas geen foto’s van voorbeelden vinden.
(Volgens mij is dit mijn eerste post op het vintage gedeelte, heb me al wel eens voorgesteld op het algemene forum, waar ik voornamelijk mee lees.)
Is gewoon een laagje plastic ter bescherming van het achterdeksel om krasjes op horlogestandaardjes in de etalages te voorkomen.
Tegenwoordig wordt daar een rond transparant makkelijk afneembaar stukje plastic voor gebruikt met meestal een rood lijntje erop gedrukt.
Het zal wel tegen het zere been zijn, maar ik kan mij voorstelllen dat je er als verkoper niet op zit te wachten om steeds een nieuw horloge open te maken. 20 “serieuze” kopers verder en de kans is zeer groot dat er een kastbeschadiging is opgetreden. Wie betaalt de waardevermindering door die kras?
Het zal wel tegen het zere been zijn, maar ik kan
mij voorstelllen dat je er als verkoper niet op
zit te wachten om steeds een nieuw horloge open te
maken. 20 “serieuze” kopers verder en de kans is
zeer groot dat er een kastbeschadiging is
opgetreden. Wie betaalt de waardevermindering door
die kras?
Ik kan me dat ook erg goed voorstellen. Als ik een horloge verkoop maak ik het niet zelf open, ook laat ik het niet door de potentiële koper doen, tenzij ik weet dat het een ervaren knutselaar is.
Op een beurs is het dan misschien anders verkopen. Maar als de verkoper het idee heeft gehad dat de potentiële koper geen verstand van uurwerken heeft, kan ik me ook voorstellen dat de kast gesloten blijft.
Dat was toen dus gebruikelijk?
Waarschijnlijk was het dan wel een echte Zenith, ben ik dan mooi misgelopen:(
Dacht dat het er raar uitzag en vertrouwde het niet en vroeg toen of ik het uurwerk mocht zien.
Lijkt me inderdaad ook niet handig voor de verkoper.
Is een soort “was/lak” schellack achtig spul denk ik… beetje alcohol/spiritus en je weet genoeg… schellack lost op in Alcohol/spiritus
’t is bedoeld om te beschermen tegen krassen… je ziet dat ook wel op filmpjes van bij Patek Philippe en zo… bij het monteren van het horloge… tot aan het inpakken zit er een groen laagje/plakkertje op
Ze lagen zo met dat laagje er op bij de Rikketik, ik had dat nog nooit eerder gezien en ook op google kon ik er geen foto’s over vinden. Vind het nu jammer dat ik hem niet gekocht heb. Ze vroeg er € 200,- voor en dat vond ik toch een beetje een risico mocht hij niet origineel zijn