Vintage horloge steden/winkels

De laatste paar jaar heb ik een tot twee weken extra vakantie opgenomen aansluitend aan onze gezinsvakantie. Ik ben toen op de motor via wat omzwervingen naar Zuid-Frankrijk gereden om mijn moeder (en familieleden) te bezoeken. Zijn helpt daar in het hoogseizoen al een goede 10 jaar mijn familie op de camping door er manusje van alles te zijn (voornamelijk receptie, bar en restaurant).
Alles heel leuk en gezellig met prachtig weer, maar afgelopen jaar zei ik al tegen mijn vrouw: “Misschien maar eens een andere kant op”.

Nu ik hier actief ben en van allerlei kanten wordt gestimuleerd kreeg ik een brainwave………

Wat nu als ik een trip ga maken welke horloge gerelateerd is. Ik rij alleen maar binnendoor en mijd altijd de snelwegen. Je ziet meer, is rustiger en is voor mij veel leuker. Meestal tot Zevenaar of Maastricht op de snelweg en zodra ik de landsgrenzen ben gepasseerd duik ik de binnenlanden in.

Zijn er steden of dorpen die bekend staan om (vintage) horloges? Ik wil geen nieuwe en ook geen dure horloges. Ik zoek het meer in de leuke prijsjes zoals je ze op de Rikketik aantreft (en ja, daar kun je ook je geld kwijt).

Wil je diamanten ga je naar Antwerpen, koekoeksklokken naar het Zwarte Woud en voor WOII geschiedenis naar Normandie.

Kortom, zijn er plekken te vinden waar je meerdere winkels, zaakjes hebt om lekker te sneupen tussen de horloges. Lijkt me leuk om dan een aantal plaatsen aan elkaar te knopen via mooie routes en de beide hobby’s te combineren.

Hebben jullie tips of aanraders? Straal is tot max 1000/1200 km van NL.

2 likes

Als je geen dure horloges wilt, zou ik het niet in winkels zoeken. Alle vintage horlogezaakjes vragen veel, vaak teveel. Buiten Zwitserland natuurlijk Besançon in Frankrijk (dicht bij CH trouwens), en Glashütte nabij Dresden. Maar vooral het laatste dorp zal weinig betaalbaars opleveren.

Je route plannen via markten en brocantes in Frankrijk. Google geeft voldoende tips. :blush:

2 likes

Ja, daar had ik ook al aan zitten denken (maar hier niet genoemd). Thanks.

1 like

Ik geloof dat er in Duitsland ook wel wat mooie horlogemusea zijn, Pforzheim, Ruhla?

1 like