Vintage horloges en het weer

Naar buiten kijkend vraag ik mij plotseling af: “Houden jullie rekening met het weer voordat je je vintage horloge om je pols gespt?”. Oftewel, is het verstandig om met nat weer en temperaturen rond het vriespunt om vintage horloges te dragen? Ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen.

Groet, Cricket

1 like

Yups, bij regen en-of vorst draag ik geen vintage horloge, gewoon voor de zekerheid!

Als het ineens begint te stortregenen of sneeuwen en ik ben bijvoorbeeld op de fiets dan doe ik mijn vintage horloge liever even in de binnenzak. Voor de zekerheid zeg maar :slight_smile: De waterdichtheid is meestal ver te zoeken in de loop der tijd. Temperaturen maakt niet zo heel veel uit. Moderne smeermiddelen als 9010 en HP1300 functioneren prima tot ongeveer -25 graden Celsius.

Voor een toevallige boodschap door de regen of kou nooit,
zie ik aankomen dat e.e.a. wat langer gaat duren zoals schaatsen of een fietstocht pak ik een Casio.

de meeste problemen heb ik ttouwens met warmte, dan heb ik bij sommige klokjes binnen een uur condens achter het raam.

Het wordt hier nooit écht koud of warm aan de Zuid-Hollandse kust, dus voor de temperatuur hoef ik het niet te doen. Maar wanneer ik ‘er op uit’ ga met de mogelijkheid op slecht weer pas ik hem daar wel op aan. Ook zeiltochtjes met mijn schoonouders gaan vaker gepaard met het waterdichte assortiment.
Verder niet of nauwelijks. Mijn overwegingen gaan vaker over de mogelijkheid op beschadigingen (klussen, sporten) en diefstal (voetbalkleedkamers etc.)

Wij kunnen die keuze nu maken, horloges genoeg wsl.

Tot ongeveer 1980, in het bezit van 1 horloge dus, heb ik altijd mechanisch gedragen, meestal van Kijkshop of V & D :blush:

Dat horloge zat dus altijd om. Over afwijking dacht je in die tijd ook niet na, werd bijna zonder na te denken bij het nieuws gelijkgezet, 1 x in de zoveel dagen.

Het goedkope klokje ging gewoon een jaar of 5 mee en dan kocht je een ander.

Hier hebben we (in verhouding) peperdure vintage of mechanisch om, en durven hem bijna niet te dragen… :wink:

Maaruh, ondergetekende draagt in barre omstandigheden bijna altijd quartz. :innocent:

Geen vintage bij slecht weer, met uitzondering van mijn oude waterdichte Russische Wostok duiker :anchor:

Heb net drie dagen met -15 op de piste gestaan, met een vintage om. Gaat prima. :wink:

Alleen maar vintage en nooit problemen. Sport er niet mee dat dan weer wel.

Sweater en jas, op de scooter handschoenen erbij, geven voldoende bescherming tegen regen. No spang.

Draag meestal vintage ‘oysters’, dat scheelt wel in de zorgen. Spul met klikdeksel o.i.d. ben ik toch wat voorzichtiger mee.

Nog erger. Nadenken of je met de fiets gaat en dus over de kasseien moet of niet voor ik een chrono zonder shock-protectie draag.

2 likes

Hier nog een, Als er enige kans bestaat op beschadiging dan draag ik een gebutste Chinees.

Verder heb ik een grondige hekel aan natregenen dus ik zorg gewoon dat ik maar een paar meter naar de auto hoef the lopen, dat overleeft zelfs een vintage. :grin::grin:

ik draag ze allemaal en constant zonder rekening te houden met temp.
De enige die ik niet draag als het regent zijn Navitimers , die zijn >100meter waterdicht (100m uit de buurt van water blijven) maar ja … piloten worden ook niet geacht om veel met water in aanraking te komen :wink:

Nee hou er geen rekening mee, en nog nooit problemen gehad.