Vintage horloges in de smeltovens: jammer of niet?

Vandaag lees ik dit bericht: Goudkoorts stuurt sommige vintage luxehorloges naar de smeltoven

Vintage horloges die hard deprecieren in waarde eindigen door de goudkoorts nogal eens in de smeltoven. Ik vind dit echt jammer. Van een vintage horloge die niet verzamelwaardig is vind ik het nog tot daar aan toe, maar nieuwe horloges waarvan er te veel zijn gemaakt… Echt zonde.

Maar goed, het is de markt. Iedereen mag doen met zijn eigen zaak wat hij wil. Persoonlijk vind ik het opvallend dat Omega Constellations lager zijn dan hun nominale goudprijs. Normaliter mag men verwachten dat sieraden juist meer kosten dan de nominale goudprijs, maar blijkbaar gaat het op de tweedehands markt niet zo.

Wat vinden jullie: jammer, of juist een goede ontwikkeling?

Is behoorlijk jammer,

En qua waardevermeerdering zie ik het nut er ook niet van in. Behalve als je echt geld tekort komt.

1 like

Dat het heel erg weinig zin heeft om hier een mening over te hebben.

1 like

beetje een slecht verhaal al met al, categorie bullshit bingo

Als de waarde van goud de prijs van de klok te boven gaat, dan is het gewoon niet meer dan logisch toch?
Kan je het zonde vinden, maar wat wil je er aan doen?

Nouja, op het internet heeft het in algemene zin weinig zin om ergens een mening over te hebben. Betekent niet dat je wel gewoon kan melden wat je denkt. Daar zijn deze fora immers voor.

Dat is m.i. ook wel begrijpelijk. Het vernietigen van LETTERLIJK nieuwe horloges is gewoon pure kapitaalvernietiging. Is de kostprijs van zo’n duur horloge dan echt zo laag?

Ik ben zo blij dat het vrijdag is en het weekend er al aankomt!

1 like

Verdomd interessant, maar gaat u verder.

1 like

Bedankt meneer Schippers.

WIE IS U NU WEER?

2 likes

Er zijn horlogeliefhebbers en horloge bezitters, die horloges als belegging hebben. Dus als de goudprijs de (aankoop)waarde van het horloge overstijgt, dan verkoop je het horloge voor de goudprijs. Lijkt me logisch. Dat het zonde is, dat zullen alleen de liefhebbers beamen.

Een aardige bijkomstigheid is, dat er minder gouden luxe horloges zullen zijn en dus de prijs hiervan zal stijgen. Win-win lijkt me.

Oke snap ik mbt de kasten,
maar de uurwerken dan?

Die staan vervolgens op eBay te koop voor donor onderdelen

3 likes

Dit snap ik dus nooit zo goed. Of je nu die Connie in een kluis mikt of een klompje omgesmolten goud :upside_down_face:. Die Connie blijft zijn waarde in goud toch ook houden?

Snap dus niet hoezo een gouden kast, minder waard is dan hetzelfde goud in omgesmolten vorm voor sloop prijs. Maar misschien ben ik wel de gek, wie weet.

Ps; er zijn hier al eens vurige discussies geweest met leden die eveneens een abonnement hebben op de smeltoven. Het is hoe het is.

De kostprijs is irrelevant als de goud prijs die waarde overschrijdt, dan kan het nog zo’n mooi klokje zijn…

Bij nieuwe horloges niet. Daar kan de kostprijs immers nooit lager dan zijn de nominale waarde in goud in het horloge.

Neh, prima, toch?!
Ik hou helemaal niet van horloges. In de smeltoven met die dingen!

Eh, nee. Dat hoeft dus niet.

Dit kan wel. Er zijn zat voorbeelden van bedrijven, in vele branches, die hun producten onder kostprijs aanbieden. Bijvoorbeeld om marktaandeel te winnen.

Goud, met uitzondering van gouden munten, heeft geen nominale waarde :wink:

1 like