Dat is inderdaad een Seiko Champion Alpinist. Die zijn nogal in waarde gestegen, tegenover dat ik deze kocht.
Dank je Derk, ja, een mooi doosje, ik neem ze omdat ze naast elkaar liggen in de 24 vakjes box, er komen nog wel wat meer leuke klokjes.
Die met de bij mag je ook in de themaweken posten
En die Revue? is heel mooi, zeker met dat vintage stijl bandje
Hier een boxje met wat horloges waarvan sommige de laatste dagen zijn binnengekomen en heb opgeknapt.
Box 6. Dit is een iets bijzonder box, want hierin zitten alleen elektrische horloges. Op dit moment doen ze het niet allemaal, maar dat is meer omdat de batterij leeg is…
Mooi! Wat zijn er veel bijzondere bij, met gave kleuren en facetglas!
Werken die horloges allemaal op dezelfde wijze? Een balans die mbv een batterij en spoeltjes in beweging wordt gehouden, en die het gaande werk steeds een tandje verder schuift?
Inderdaad, de batterij geeft stroom aan een electromagneet, en door een magneet op de balans wordt de balans bewogen. Een simpele schakeling zorgt voor de omkering. Het principe is eigenlijk heel simpel, het mechaniek niet… Deze horloges zijn vrij complex. En daarom doen horlogemakers deze horloges niet zo graag. De EL-370 heb ik nu wel zo’n beetje onder de knie, maar de EL-330 is een ander verhaal. De 2 Cosmotrons, daar heb ik nog niet in gekeken…
Knap hoor. Mooi dat je je erin verdiept. Waar zit de moeilijkheid in? En hoe leer je daarin de juiste oplossing te vinden?
De technische handleiding erbij zoeken en dan zelf gaan proberen. Maar de Seiko EL-370 is wat simpeler gebouwd dan de EL-330, die heeft best fragiele contactveertjes, die heel goed afgesteld moeten worden. En dan zit het soms in de details. Bij de EL-370 is dat allemaal minder spannend.
Met alleen deze doos zou je al heel blij mogen zijn, leuke mix van horloges/merken!
Tweede van links onder? Ik heb ekster bloed dus alles wat glimt trekt mij wel
Dankjewel Dennis, Ik ben er ook wel blij mee hoor. Er komen nog wat boxjes de komende tijd.
Voumard V2000 klinkt als een Franse supercar ![]()
Prachtige doos Patrick, leuk die alarm horloges, ik heb ze nog niet eerder gezien op het HF, heb je die wel eens laten zien? Movado ook prachtig met die mooie kleur plaat, en onder de eerste rechts, welk merk is dat?, ook een mooike.