Vintage horloges in Maastricht; het middelpunt der aarde?

Of zoals je wilt: epicentrum? Natuurlijk voor de zuiderlingen op dit forum oude koek, maar toch, als midden-Nederlander een korte impressie.

Afgelopen vrijdag, zaterdag en vandaag voor het eerst in precies 14 jaar weer eens in Maastricht geweest. Kwam ik er in het verleden een paar keer per jaar, nu heeft het ‘even’ geduurd.

Toen ik er in de jaren 80 voor het eerst was, was mijn interesse in horloges (nog) niet zo groot. Steiner zat nog niet aan de Stokstraat en van Scorpione had ik nog nooit gehoord. Ik had er drie, waaronder de onvermijdelijke Swatch. Ondertussen is er veel gebeurd. Ook in Maastricht! Op pak 'm beet 3 km2 heb je 4 fantastische horlogeadressen: (op alfabet) Brocantique, Burger, Scorpione en Steiner.

Mijn eerste tocht van Hotel Derlon was vrijdag naar Burger. Niet voor iets speciaals, maar gewoon kijken. Op de weg er naar toe kwam ik Brocantique al tegen. In mijn herinnering zat de Heggenstraat op een andere plek in Maastricht. Je kunt wel nagaan dat ik blij-verrast was met deze topper! Wat een mooie spullen in de etalage! Mijn vrouw en ik meteen naar binnen (gelukkig begrijpt ze mijn hobby en had ik al wat creditpunten door met haar mee te gaan naar een dameskledingzaak (tu)).

Binnen werd het allemaal nog mooier. Hoogtepunt? Een prachtige Tudor Snowflake met grijze bezel. Wat een schoonheid. Ik heb lang nagedacht over de aanschaf, maar er toch van afgezien, vanwege de -in mijn ogen- kwetsbaarheid van dit originele exemplaar!

Op naar Burger. Met een doel: ik wilde wel eens een IWC Aquatimer proberen (de fameuze 3536 Ti staat nog steeds op mijn verlanglijst). En Burger heeft een ‘gewone’ op de website staan. Ook daar een allervriendelijkste en sympathieke meneer met een postuur waarvan ik me kan voorstellen dat je er geen ruzie met 'm moet hebben. Opnieuw een zee aan mooie horloges. Een heel andere collectie dan Brocantique. De IWC is me dus te groot. Simpel maar eenvoudig. Niet mijn horloge. Kan gelijk uit het systeem.

Zaterdagmorgen naar Scorpione aan de andere kant van de brug. Lang leve Google Maps op de telefoon. Je loopt er zo naar toe. Dit keer alleen, mijn vrouw had andere plannen. Het kan niet op: weer een topper! Prachtige horloges in een schitterende (vind ik) ambiance. Mooiste exemplaar? Een recent binnengekomen Seamaster chrono met blauwe accenten (zoiets als Stef/Malus65 heeft). Ontzettend gezellig gesprek met de meneer achter de toonbank. Hij wees me zelfs op zijn buurman die klassieke auto’s restaureert. De Seamaster zit qua prijsstelling wel op het niveau dat ik er voor zou geven.

Terug over de brug nu weer samen met mijn vrouw naar de laatste stop: Steiner. Ook hier een hartelijke ontvangst. 3 generaties in de winkel. Heel leuk dat jonge kinderen al zo meegenomen worden in de voorliefde voor horloges. Hier een Seamaster 300 big triangle omgehad. Op dat moment realiseerde ik me nog niet dat het om een MoD-uitvoering ging. Wat een prijs! Hier een hele tijd gepraat over het Hillary-Tenzing-Expedition project van Steiner. Ik heb er even op gegoogeld. En ik kom verbazingwekkend weinig informatie tegen. Of is er meer te melden over de houding van Rolex tov dit experiment. Ik ben benieuwd!

Uiteindelijk zonder een cent uit te geven aan horloges weer thuisgekomen. Wel een stuk wijzer geworden over prijzen. Man, sommige van mijn eigen horloges schat(te) ik veel te laag in! Een voorbeeld? Ik heb een Seamaster Chronostop laten restaureren bij Ferry. Hij heeft er zelf ook eentje op zijn site voor 1850 euro. Bij Brocantique stond er eentje (minder mooi dan de mijne!!) voor 1575. Als je me gevraagd zou hebben wat 'ie waar is, had ik maximaal 900 gezegd. Nu denk ik daar toch anders over, zelfs wetende dat beide verkopers professionals zijn met bijkomende kosten!

Zoals gezegd, weer terug in huis. Leuk weekend gehad. En voor iedereen die eens uitgebreid onder wil gaan in vintage horloges is Maastricht een echte aanrader! Om het wat kracht bij te zetten: je ziet er bijna net zo veel als op de Rikketik, maar deze zijn echt, hebben meestal garantie en je kunt op je gemak kijken.

Menno

Bedoel je deze van Scopione? Of hebben ze er een met een blauwe secondenwijzer van de chrono met grijze plaat?

Ja, deze bedoel ik. Mooi he!

Menno

Ja, maar die van Malus65 is mooier. De variant van Malus65 staat nog op mijn wensenlijst.

Leuk stukje Menno! De indrukwekkende meneer bij Burger is Michael, onze ex commando waar je inderdaad geen ruzie mee moet krijgen, maar gebeurt ook niet snel :slight_smile:

Hans

En ik dacht al ‘oh Hans was er dus die dag’ :slight_smile: Klopt Menno, er is genoeg leuks te zien in ons Mestreech :wink:

Interessante observatie Menno. Daar moet ik ook een keer naar toe:)
Die Tudor Snowflake is natuurlijk wel een hele mooie klok… en kwetsbaar, da’s maar net hoe je ermee omgaat natuurlijk.

“Wel een stuk wijzer geworden over prijzen. Man, sommige van mijn eigen horloges schat(te) ik veel te laag in! Een voorbeeld? Ik heb een Seamaster Chronostop laten restaureren bij Ferry. Hij heeft er zelf ook eentje op zijn site voor 1850 euro. Bij Brocantique stond er eentje (minder mooi dan de mijne!!) voor 1575. Als je me gevraagd zou hebben wat 'ie waar is, had ik maximaal 900 gezegd. Nu denk ik daar toch anders over, zelfs wetende dat beide verkopers professionals zijn met bijkomende kosten!”

Voorlopig maar even thuisblijven :wink:

Ben nu argumenten aan het verzamelen om een tripje naar Maastricht te rechtvaardigen.

Kan nooit moeilijk zijn!

Helaas was mijn laatste keer nog vóór de verslaving…

Leuk reisverslag van je trip naar een horlogemekka!:wink:
Wat zijn nog meer leuke ‘horlogesteden’, iemand nog tips?

Leuk verslagje! (tu) Had de Tudor ook al zien staan… In welke maten vind je deze Tudor Snowflake “kwetsbaar”?

Ik vind de prijzen bij Brocantique-watches véél sympathieker dan die van de anderen… chapeau voor Huub!

Deze zomer ga ik een weekendje Maastricht versieren. Alle tips voor dan zijn welkom! Niet-horloge gerelateerde ook… :wink:

gr. Glenn

Glenn Schreef:

Leuk verslagje! (tu) Had de Tudor ook al zien
staan… In welke maten vind je deze Tudor
Snowflake “kwetsbaar”?

Ik vind de prijzen bij Brocantique-watches véél
sympathieker dan die van de anderen… chapeau
voor Huub!

Deze zomer ga ik een weekendje Maastricht
versieren. Alle tips voor dan zijn welkom!
Niet-horloge gerelateerde ook… :wink:

gr. Glenn

Ik vind de Tudor een pracht-exemplaar met een even fantastische hoge plexi. Maar… zo hoog dat ik bang ben dat ik 'm binnen de kortste keren stoot met alle gevolgen van dien!

Menno

Mooi verkleurde insert in ieder geval… Maar de lug rechtsboven is aardig uitgedund en lijkt niet meer in verhouding met de andere lugs. Zonde, of het komt door de foto.

Bert1 Schreef:

Mooi verkleurde insert in ieder geval… Maar de
lug rechtsboven is aardig uitgedund en lijkt niet
meer in verhouding met de andere lugs. Zonde, of
het komt door de foto.

Nee, dat komt niet door de foto… ik zag het ook toen ik 'm in het eggie zag.

Menno